Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CDR & DVD problem i XP


pgfah

Rekommendera Poster

Hej

 

Har just installerat en Philips CDR&DVD spelare (RWDV3210) i Windows XP. Det verkar som om allt fungerar som det ska, har dock inte provat DVD och CDRW funktion, men den kan läsa från CD skivor.

 

Problemt är att vid uppstart av dator, igenkänning av hårddiskar och CD läsare, så visas följande meddelande på skärmen...

"Secondary IDE channel no 80 conductor cable installed"

 

Vad menas med detta? Har aldrig sett något sådant fel förut!

Tacksam för svar

P-G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En vanlig flatkabel, sådan som används för IDE diskar och CD/CDRW läsare

Dessa finns som 40 eller 80 ledare. Kan du se vilken modell du har? Svårt förståss att räkna om det är en 80-ledare. Men 40 går att räkna till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räkna ledarna? Om man tittar på kontakten så finns två rader med 20 hål i! Men det är väl inte det du menar?

 

Om man räknar på kontakten så blir det 40!

 

På kontakten stård det HR5 - R - 40

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man räknar på kontakten så blir det 40!

Om man räknar på kontakterna så är det 40-pins på både 40 resp. 80 ledade IDE-kablar. Jag har båda IDE-kablarna, men på ingen av dem går det att läsa sig till 40 eller 80. Kablarna är också lika breda. På 80-kabeln är det som fina trådar.

 

Titta i denna tråd, där Don Tomas förklarar skillnaden på 40 resp. 80-ledars IDE-kabel:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=399569#399579

 

Secondary IDE channel no 80 conductor cable installed

Med utgångspunkt från det så är min gissning att du har 40-ledars IDE.

 

 

[inlägget ändrat 2003-04-14 19:59:52 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm! Jag har med andra ord fel kabel. Måste då fråga vad det är som kommer att krångla med den kabel jag nu använder? Är det DVD funktionen?

P-G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att titta på en DVD-skiva-film med DVD-spelare-kabel ? Fungerar det ?

Det bör nog räcka med den sorts kabel (40-ledare).

 

Antalet ledare i kabeln har att göra med vilken överföringshastighet av data som kan uppnås.

Men om inte spelaren kan skicka det så spelar det ingen roll vilken kabel du har.

Använd den du fick med spelaren, det _brukar_ vara rätt.

 

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...