Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Trådlöst säkerhetsproblem

Ech

Recommended Posts

Jag har ett litet nätverk hemma på 3 st datorer som är inkopplad med D-links trådlösa router +22mb/s, nu är det så att grannen har en bärbar dator som vi tänkte utrusta med ett trådlöst Pc-card nätverkskort..

Nu till frågan:

Jag läste ett par articklar i nätverk/kommunication, och där nämdes det ett par program som man kunde använda för att se om krypteringen är tillräcklig mellan grannen å mej..alltså om nån kan sitta i bil utanför och plocka in signaler från mitt nätverk, och därmed kanske även ta sig in..

Nån som vet mer och vilka program man kan testa med..?

Om du använder WEP, helst 128 bitars, så tror jag inte att någon har ork att sitta och spela in och analysera din trafik. Du kan också välja att inte skrika ut din SSID.

Det är inga försvarshemligheter du skall skicka över ditt trådlösa nät va?

Du kan även ange vilka mac-adresser som skall få accessa din AP, men det går iofs att kringgå om man är lite kunnig.

Nä inga försvarshemligheter..haha

men jag är fortfarande intresserad av om det går att kolla av vad jag skickar...om det finns nåt progg för det, att avlyssna trafiken mellan våra datorer?

Glenn Larsson

> Om du använder WEP, helst 128 bitars, så tror jag inte att någon har ork att sitta och spela in och analysera din trafik.

Not: Datorer har hur mycket ork (och hårdiskutrymme) som helst, och analysen sker av mjukvara, inte av kurt nilsson som sitter med papper och penna.

Mvh

G

[inlägget ändrat 2003-04-15 10:20:52 av Glenn Larsson]

WEP betraktas i säkerhetssammanhang inte som något större hider för den som vill göra intrång. Det är lätt att hitta program på nätet som knäcker WEP enkelt.

---/samoht

Not: Datorer har hur mycket ork (och hårdiskutrymme) som helst, och analysen sker av mjukvara, inte av kurt nilsson som sitter med papper och penna.

Det kanske åsyftades mängden data som överförts som behövs för att knäcka wep-nyckeln? Visst är det inget hinder om man är fast benägen att avlyssna ett hemnätverk, men frågan är hur många som känner det 'mödan värt' att snappa upp tillräckligt mycket trafik? (vet iofs inte hur mkt som behövs, eller om det skiljer med 128bitars wep eller 56bitars)

--

.Wey

Future Hero Next Generati0n

Roligt att många är intresserade av problemet..men jag har fortfarande inte något svar på om det finns eller vilka prog jag kan använda i mitt fall, för att kolla om det läcker info runt mitt hus...

Netstumbler är bra att ha när man skall warchalka..

http://www.netstumbler.com/

Finns för PocketPc också, "ministumbler

--------------------

Och "AirWarrior" förstås, funkar bra på min Toshiba E740

[inlägget ändrat 2003-04-15 21:45:28 av PPC]

• 1 month later...

Wep krypteringen är såpass enkel att aktivera i D-link att du bör göra det. Du kan testa din egen sårbarhet med Netstumbler, Kismet & WepCrack

För att knäcka WEP behöver du ca 0,5 Gb info...

//risk22

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...