Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Sus problem...

Eminos

Recommended Posts

Hej!

Mitt problem handlar om att jag får sus från hörlursuttaget i min LiveDrive (intern 5.25" ljudenhet som är kopplad med SBLive ljudkort)...problemet uppstår bara när en kabel mellan Hörlursutaget på livedriven och mina digitala trummor är kopplad (så jag kan spela trummor til musik från datorn)...

Jag inser att det är lite svårt o förklara detta, (jag måste tänka efter själv för o fatta hur allt är kopplat)...så jag tar o skissar lite, så får ni kolla istället...:) *skissar*

Här har ni en bild, så ni kan kika:

http://home.tiscali.se/eminos2/ljudproblem.gif

Alltså, jag får sus i de "gröna" utgångarna...

Om jag pluggar ut antingen röd, lr gul kabel, så försvinner suset och allt är OK, men jag vill ju kunna ha båda inpluggade...

Jag antar att problemet har med jordning av utrustningen att göra, eftersom allt detta är ojordat...

Jag har ett element i mitt rum, om det kan hjälpa på nåt vis...

Jag tänkte bidra med ett ljudexempel, men det är inte så mycket att ha, svårt o spela in, och det skulle inte hjälpa er förstå problemet heller, tror jag...:)

Jag upptäckte precis att problemet försvinner om jag stänger av Line In (AC97 på SBLive) på datorn, men det är fortfarande inte en korrekt lösning...:)

Tacksam för hjälp...

/Eminos

Jag upptäckte precis att problemet försvinner om jag stänger av Line In (AC97 på SBLive) på datorn, men det är fortfarande inte en korrekt lösning...:)

Kanske är ute och cyklar här, men är inte AC97 en på moderkortet integrerad ljudkrets och alltså helt fristående från SBLive? Behöver du den överhuvudtaget?

Jag har för mig att jag avinstallerade den på min dator samt avaktiverade den via en jumper på moderkortet eftersom jag har ett fristående ljudkort.

Thomas Tydal

Det låter som ljudet går runt. Från datorn, via hörlursuttaget till trummaskinen och dess line-in, ut på dess line-out och in till datorns line-in, ut på hörlursuttaget osv...