Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Sus problem...

Eminos

Recommended Posts

Hej!

Mitt problem handlar om att jag får sus från hörlursuttaget i min LiveDrive (intern 5.25" ljudenhet som är kopplad med SBLive ljudkort)...problemet uppstår bara när en kabel mellan Hörlursutaget på livedriven och mina digitala trummor är kopplad (så jag kan spela trummor til musik från datorn)...

Jag inser att det är lite svårt o förklara detta, (jag måste tänka efter själv för o fatta hur allt är kopplat)...så jag tar o skissar lite, så får ni kolla istället...:) *skissar*

Här har ni en bild, så ni kan kika:

http://home.tiscali.se/eminos2/ljudproblem.gif

Alltså, jag får sus i de "gröna" utgångarna...

Om jag pluggar ut antingen röd, lr gul kabel, så försvinner suset och allt är OK, men jag vill ju kunna ha båda inpluggade...

Jag antar att problemet har med jordning av utrustningen att göra, eftersom allt detta är ojordat...

Jag har ett element i mitt rum, om det kan hjälpa på nåt vis...

Jag tänkte bidra med ett ljudexempel, men det är inte så mycket att ha, svårt o spela in, och det skulle inte hjälpa er förstå problemet heller, tror jag...:)

Jag upptäckte precis att problemet försvinner om jag stänger av Line In (AC97 på SBLive) på datorn, men det är fortfarande inte en korrekt lösning...:)

Tacksam för hjälp...

/Eminos

Jag upptäckte precis att problemet försvinner om jag stänger av Line In (AC97 på SBLive) på datorn, men det är fortfarande inte en korrekt lösning...:)

Kanske är ute och cyklar här, men är inte AC97 en på moderkortet integrerad ljudkrets och alltså helt fristående från SBLive? Behöver du den överhuvudtaget?

Jag har för mig att jag avinstallerade den på min dator samt avaktiverade den via en jumper på moderkortet eftersom jag har ett fristående ljudkort.

Thomas Tydal

Det låter som ljudet går runt. Från datorn, via hörlursuttaget till trummaskinen och dess line-in, ut på dess line-out och in till datorns line-in, ut på hörlursuttaget osv...

Det är sånt här jag har ett mixerbord till, och det är väldigt praktiskt.

Alla prylars ljudutgångar är anslutna in till mixerbordet. Ut från mixerbordet går det till två separata uppsättningar högtalare (i olika rum) samt ett par hörlurar och datorns line-in.

Varje sak är skild från alla andra. Så jag kan ha en "mix" som skickas ut i det ena rummet och en annan i det andra, en tredje i hörlurarna och en fjärde som spelas in på datorn. Så man kan ju exempelvis kombinera ljudet från två synthar och datorn och så skicka det vart man vill, exempelvis till högtalarna i det andra rummet. Samtidigt kan jag lyssna på en cd i hörlurarna och spela med på pianot och så spela in enbart ljudet från pianot i datorn.

Det är väldigt skönt att ha ett mixerbord :-)

Om du inte har lust att lägga ner slantar på en juste mixer (kostar ett antal tusen, jag gav tiotusen för min men den är ju hyfsat stor: http://www.alesis.com/products/studio32/studio32_large.jpg ) får du nog helt enkelt stå ut med att dra ur den sladd du inte använder (eller löda dit en switch så du kan slå av och på).

Hmm... Förresten, funkar det inte att bara ha en sladd mellan trummaskinen och datorn? Från trummaskinens line-out till datorns line-in? Om du spelar något på datorn hörs ju det i datorns högtalare och om du spelar något på trummaskinen hörs ju det också det i datorns högtalare. Eller vad missar jag?

Kanske är ute och cyklar här, men är inte AC97 en på moderkortet integrerad ljudkrets och alltså helt fristående från SBLive?

Jo, fast bara nästan rätt...SBLive har oxå en AC97 krets, som det använder för de främre högtalarna, för de bakre används en annan bättre krets...

Om du spelar något på datorn hörs ju det i datorns högtalare och om du spelar något på trummaskinen hörs ju det också det i datorns högtalare. Eller vad missar jag?

Nä, du missar ingenting, fast jag vill kunna ha det ut i hörlurar för o få mer effekt...jag bor i lägenhet...:(

Det låter som ljudet går runt.

Jag tror inte det...för det ljudet som jag spelar upp på datorn, som går till trummaskinen, det kommer inte ut från Line Out på trummaskinen, så det borde inte vara problemet...

Det är väldigt skönt att ha ett mixerbord :-)

Jo, funderar på o skaffa en sådan...hmm...pengar, pengar, pengar... ...pappaaaa!!...;)

/Eminos

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...