Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa hårddisk-hjälp!


Mafrolja

Rekommendera Poster

Hej!

Tänkte köpa en ny HD till min dator. Behöver lite råd. Jag är inte i behov av sjukt mycket minne, kan nöja mig med en 20 Gb, även om mer är bättre.

 

Problemet är pengar. Jag vill och kan inte lägga ut mer än 1000 kronor. Jag gjorde en sökning på hårddiskar på kelkoo.se och detta är resultatet:

http://se.kelkoo.com/shopbot/sort.jsp?field=totalcost&x=0&maxprice=1000&keyword=hårddisk&catId=116501&catPath=se/harddisk&y=0&brand=I&from=shopbot&from=shopbot

 

Någon som har en uppfattning om vad som är bäst att köpa? Vilken får jag mest för pengarna för och vilken handel är mest pålitlig?

 

Mycket tacksam för svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en på 40GB iallfall. Det är jobbigt om man märker efter ett par månader att man skulle behöva mer. kostar inte så mycket idag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack! Det blir nog den...

Vad gör cache-minnet på HD:n? Såg att det fanns såna med 8 Gb också. Den jag tänkte köpa har bara 2. Blir det stor skillnad?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Svar på din fråga:

 

Dagens hårddiskar har oftast ett litet cacheminne som fungerar som en "read-ahead-buffer". Detta innebär att information läses i förväg och lagras temporärt för snabb åtkomst - ett arbete som pågår ständigt under drift.

 

http://www.daft.t.se/teknik/utveckling/hd_fd.asp

 

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur mycket skillnad det gör i praktiken. Jag läste någonstans att ska man använda disken för lagring så spelar det ingen större roll. Om man däremot använder den som systemdisk så finns det en del att vinna. Hursomhelst så kan man kan väl anta att det inte direkt försämrar prestandan... ; )

 

Jag ser på buggy att det finns 8 MB cache/80 GB diskar (Western Digital, Maxtor) för runt tusenlappen. Frakten tillkommer förstås. För din del är det ju en fråga om huruvida det är värt extrakostnaden. Själv skulle jag inte tveka att skrapa ihop några extra hundringar i det läget. 8 MB cache är ju en trevlig bonus, men det är de extra 20 GB utrymme, för en relativt liten penning som lockar mest.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, ju mer desto bättre, så är det ju. Priset är problemet... jag vänder på slantarna just nu, är blott en fattig student utan sommarjobb...

 

Jag tror inte jag har behov av så herrans mycket minne egentligen, spelar knappt nånting och komer nog mest ladda hem musik.

 

Dessutom kör jag win98, vilket väl betyder att jag måste partionera min HD till 2GB-partitioner? Eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom kör jag win98, vilket väl betyder att jag måste partionera min HD till 2GB-partitioner? Eller?

Det kan knappast vara nödvändigt, jag hade då större partitioner än så när jag körde win98...

 

 

~ Stefan ~

 

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag har fdisk'at en 80 GB och sedan fat32-formatert den till 80 GB, så det går.

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, det går. Det är FAT16 som begränsar till 2 GB, och det är äldre än Win98.

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[Esc];

 

Vad du har gjort spelar mindre roll, som jag redan har skrivit om tidigare så finns det problem med fdisk och partitioner över 64 GB.

 

/Reefer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 kr? Den på 60 Gig jag funderar på får jag för runt 800 spänn... Men det är sant, man får mer för pengarna så sätt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...