Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Operating system not found


jenjan

Rekommendera Poster

Datorn har nu tagit 98disketten, men jag kommer in till dos. Kan inte tyvärr inte hitta cdrom. Så att jag kan installer från den. Vad ska jag göra?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du använder en 98-diskett och väljer "Starta med CD-stöd" så borde datorn hitta CD:n om du sedan skriver d:, e: eller f: vid dosprompten.

 

Annars kan det kanske vara så att det är fel på Cd-läsaren...för den ska hitta skivan om du gör så här!

 

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag gör på det sättet.. Cdromen låte, men den hittar inte när jag skriver d:, e: vid promten.

Men den vill inte byta heller, den byter bara om jag skriver t.ex. d:\ install... då byter den till d:\>...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med att du inte kommer in i dos?

Efter att din startdisk är klar så ska det stå

följande på din skärm

A:\>

 

Om du kommer till detta läge så ska du skriva detta vid A:\>

E:\install o tryck enter, alternativt E:\setup och enter

 

Att din cd-enhet får bokstaven E beror på att stardisketten lägger in temporära filer på enhet D vilken efter windowsinstallationen åter tas bort.

Din cd kommer då att få bökstaven D istället.

Detta gäller bara om du har EN hårddisk med EN partition.

 

Om inte detta funkar så kolla i bios? Se efter vilken startordning som finns där nu bootsequense (troligen A , C), prova att ändra detta till ( CDROM, C), om det går så ska du sedan kunna starta om datorn med installations-cd:n insatt.

 

Det kan även vara så att det är något fel på din startsektor. För att åtgärda detta kan man från Dos-läge skriva följande

 

FDISK /MBR och tryck enter.

Detta kan man göra på alla partitioner.

Det berör bara själva startsektorn.

Testa sedan format igen.

 

Du kan läsa mer om detta här

 

http://www.datakarlsson.se/strategi/format.htm

 

 

[inlägget ändrat 2003-04-15 12:18:40 av BoEriksson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att win98-startdisketten lägger en "virtuell" ram-disk innan din vanliga cd. Heter den e: i vanliga fall så blir det f:

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exklusivt endast för [Esc]

 

Så här skrev du

Tänk på att win98-startdisketten lägger en "virtuell" ram-disk innan din vanliga cd. Heter den e: i vanliga fall så blir det f:

 

Om du läste mitt inlägg så skrev jag just om detta. nämligen följande

 

Att din cd-enhet får bokstaven E beror på att stardisketten lägger in temporära filer på enhet D vilken efter windowsinstallationen åter tas bort. Din cd kommer då att få bökstaven D istället. Detta gäller bara om du har EN hårddisk med EN partition.

 

Inte säkert all vet vad "virtuell" ram-disk betyder!

 

 

[inlägget ändrat 2003-04-15 13:01:19 av BoEriksson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, nu ser jag ser att du också har skrivit detta.

 

Jag svarade på Jenjan's inlägg //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=430769#431567

 

Men låt oss föra tråden framåt och sluta bråka om vem som var först och huruvida alla förstår alla termer i alla inlägg. (Jag t.ex. förstår inte alla inlägg i asp, c++ forumen etc.)

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

[inlägget ändrat 2003-04-15 13:22:52 av [Esc]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Jonasson

Du har redan fått bra svar.

Man får försöka gå på felmeddelandet:

"Operating system not found" är inte ett MS standard felmeddelande om hårddisken partitionerats med fdisk. ("Missing operating system" eller "Operativsystem saknas").Jag tror heller inte BIOS ger detta felmeddelande, även om jag har betydligt svårare att avgöra det.

Kanske har du partitionerat med tredjepartsprogramvara, t.ex Partition magic!? Isf kan det här felmeddelandet möjligen härledas till MBR-en.

 

 

* Om BIOS felmeddelar kan det bero på korrupt MBR på hårddisken.

Om det redan finns primära partitioner på hårddisken löses det med fdisk /MBR från en bootdiskett.

Annars kör du programmet fdisk och partitionerar.

 

* Om MBR felmeddelar kan det antingen bero på att det inte finns någon primär, aktiv partition på hårddisken eller också är partitionen oformaterad.

[Kuriosa: Om partitionen *är* formaterad tar DBR-en (partitionshuvudet) vid och isf felmeddelar "Missing ntldr", "Missing IO.SYS" eller likn.]

 

En tredje tanke är att din hårddisk kräver en speciell programvara ("hårdvarudrivrutin"), t.ex Ontrack disk manager som hårddisktillverkaren isf tillhandahåller.

Om detta är fallet saboterar en fdisk /MBR -körning denna programvara varför en ominstallering av denna blir nödvändig.

Det är omöjligt att sia om detta är fallet här...

 

MVH

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vara intressant att veta hur du gjorde, vad som var fel o.s.v. Det var säkert simpelt för mig m.fl, men kanske kan vara till hjälp för några andra! Så kom igen nu!

 

[inlägget ändrat 2003-04-16 11:50:18 av BoEriksson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte så svårt, bara man gjorde rätt...

Använde mig av 98 startdiskett och sedan använde jag cd för windows2000. Och körde från den.

 

Det som krånglade mest och krånglar även nu är att datorn inte startar upp utan skriver att han ska starta windows och så blir skärmen svart med ett litet minustecken,´också händer det inget mer....

Vad är det för fel då?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I går skrev du så här

 

NU fungerar allt! Ville bara tacka alls som har hjälpt mig!!!

 

Och idag skriver du

 

Det som krånglade mest och krånglar även nu är att datorn inte startar upp utan skriver att han ska starta windows och så blir skärmen svart med ett litet minustecken

 

Så du kommer fortfarande inte in i windows då ??

 

Prova i.s.f med detta, kanske funkar,

Jag är inte säker på hur man kommer till autoexec i win2000, men prova med Startknappen, Kör, skriv in ordet SYSEDIT och tryck OK.

Klicka på Autoexec.bat

Skriv ordet WIN på en egen rad sist i Autoexec.bat

Stäng och spara ändringen.

Om du kommit så långt så återstarta datorn, klart.

 

[inlägget ändrat 2003-04-17 17:22:25 av BoEriksson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nä jag kommer inte in i windows. Har nu hållit på och krånglat med datorn hela dagen och har inte kommit in i windows nåt mer... Men så fort jag får fart på datorn ska jag prova igen!

 

/jenjan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har fungerat nu, men jag hörde att det hjälpter inte om man skrev in win i Autoexec.bat. Men som sagt, det fungerar än så länge.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...