Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

uppdatera kernel


Tiwax

Rekommendera Poster

Hej igen

 

har ännu en ny fråga =)

 

jag har laddat ner en ny kernel, och nere i hörnet (bredvid klockan) har jag en ilsket röd rund knapp med ett utropstecken i, detta är ju nån uppdaterings agent..

 

men hursomhelst, jag har ju tankat ner den senaste kernelen och tydligen installerat denna, det står nu att jag bör starta om datorn för att testa denna.

detta har jag ju såklart gjort, men det står fortfarande kvar, jag gissar att det beror på att jag använder en startdiskett för att starta upp RedHat 8.0 (inte 8.1 som jag skrev i en annan tråd =p ).

 

Så, nu undrar jag om det är någon här som sitter på en lösning.

 

Tackar på förhand

/Tiw

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, en närmare förklaring =)

 

när jag klickar på utropstecknet och sedan går in under fliken "kritisk information" så står det "Ditt system kör för tillfället kernel-2.4.18-14, men den nyaste installerade kärnan är kernel-2.4.18-27.8.0. Det rekomenderas att du startar om vid första bästa tillfälle för att testa den nya kärnan."

 

jag har startat om ganska många gånger men det står fortfarande kvar...

 

Angående att köra lilo så provade jag men det gick inte, jag tror att jag kanske avinstallerat det eftersom jag kör med windows XP på samma dator, och behöver startdiskett för att starta upp RedHat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du startar ett terminalfönster och i det skriver

uname -a

så ser du vilken kärna som körs för tillfället.

Den du installerade kanske inte installerats ordentligt ?

Läste du ordentligt hur du skulle göra ;)

 

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hm, det står att jag kör 2.4.18-14 #1, vilket är densamma som innan jag uppgraderade, hur är det möjligt att jag installerat en ny kärna men fortfarande kör den gamla?

 

*fattar nada* =p

 

/Tiw

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du installerade den nya kernel'n så är det möjligt att du, när du startar om, startar den gamla via din bootdiskett.

 

Du måste på något sätt göra en ny bootdiskett som liksom startar den nya kerneln/kärnan.

Detta har jag just nu ingen lösning på, på rak arm...

 

Kanske installera om kerneln (den uppdaterade) och sedan via någon systemkonfig skapa bootdiskett.

 

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I RedHat kan man använda mkbootdisk för att skaap en startdiskett, typ mkbootdisk 2.4.18-14 .

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...