Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kolla belastningen?


Jakob Nanneson

Rekommendera Poster

Jakob Nanneson

Jag kör MySQL och ASP och undrar om det finns något smidigt sätt att kunna kolla upp belastningen på servern och då speciellt på databasservern.

 

När det är lugnt i databasen och det inte är speciellt många besökare vill jag nämligen kunna ge ut mycket mer information i webbläsaren än då det är hög belastning.

 

Detta skulle även ge ett skydd som gör att bara de nödvändigaste funktionerna fungerade då det är riktigt hög belastning.

 

Mitt mål är att få en variabel i asp med ett värde, kanske 1-100 och därefter kunna besluta vad som ska visas och ej.

 

Några förslag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Man kan få fram denna information genom att titta i registret. Detta går dock inte göra från asp (Vad jag har sett). Om det inte käns som för mycket överkurs så kan du göra ett comobjekt som kollar detta åt dig.

 

här är ett exempel på hur man tittar på cpu http://freevbcode.com/source/CS_CPU_Monitor.zip

[inlägget ändrat 2003-04-22 10:49:40 av Mean]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Jakob Nanneson

Kan man inte på något vis köra en mysql-query och ta tid på den, på något sätt. Har ni något förslag på vad man ska köra och hur man ska tolka resultatet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

David Färm

Om du tänker köra en halvtung query bara för att testa performance så akta locks mm.

 

Enklare är väl kanske att testa de statistiska funktionerna som ligger i databasen ?

 

Tex: @@CPU_BUSY returnerar antal ms som SQL serverns CPU har använts SEN DEN STARTADES.

 

Finns även @@IO_BUSY, @@TOTAL_READ, @@TOTAL_WRITE etc etc.

 

Kör man dessa två ggr kan man jämföra värdena.

 

Finns en sp som returnerar alla sp_monitor, sysadmin rättigheter, men kan vara meckig att använda. Den har en fördel, sista körningen sparas i master.dbo.spt_monitor tabellen vilket ger enklare jämförelser.

 

 

/David

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

David Färm

Oj...MySql...

uhm...ingen aning tyvärr.

 

De borde ha liknande funktionalitet men jag vet inte vad den kallas. Kan du inte kolla i hjälpen ?

 

Borde kallas System statistical functions eller liknande... (=namnet i SQL Server)

 

/David

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...