Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny Dator


reppson

Rekommendera Poster

jag skall köpa ny dator, men skall använda den gamla datorns hårddisk som master för att slippa installera om windows, (den är större än den nya) och den nya datorns tomma disk som slave. Är det bara att strappa den nya datorns disk som slave så kommer jag att nå den från den gamla disken?

 

Vissa säger att det inte är någon bra ide att göra detta, (varför)

men jag har XP som annpassar sig till ny hårdvara mycket bra.

 

En kompis gjorde detta och det gick bra dock.

 

Det enda jag kan komma på som måste installeras om är grafikkortets drivrutiner då det är ett annat fabrikat på den nya datorns grafikkort

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag ser inga problem med detta. Det kommer att bytas en hel del drivrutiner (moderkort, chipset, etc) men det fixar XP utan att du behöver bry dig.

 

Lycka till!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte rekommendera att bara flytta en HD till den nya datorn utan att installera om Windows även om det är XP.

Det bästa vore att formatera och installera om.

 

Men först måste du ta backup på dina viktiga filer givetvis.

Varför vill du ha den gamla disken som Master?

Är den snabbare?

I annat fall så bör du ta den snabbaste disken som Master och installera OS på den.

Du behöver en partition på ca: 3 Gb för XP.

Efteråt kan du spara alla dina filer på utökad (Extended)partition. Även installera allting på den utökade partitionen.

På så sätt så kan du installera om Windows enklare när det behövs, och det kommer att behövas! utan att riskera att förlora dina egna filer.

Läs här om snabbinstallation av Windows

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=429558

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja den gamla disken är större och snabbare.

 

har redan hunnit gjort detta nu och det funkade utmärkt. XP anpassade sig till nya hårdvaran automatiskt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...