Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ta bort bildrör


andreas_nordman

Rekommendera Poster

andreas_nordman

Hej!

 

Någon som vet någon bra sida på nätet som beskriver hur man tar bort ett bildrör från en Datormonitor?

 

//AndreasN

AMD Duron 1,30 Ghz

640 MB RAM

40GB Hårddisk

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet någon bra sida på nätet som beskriver hur man tar bort ett bildrör från en Datormonitor?

Varför önskar du göra något så farligt? Farligt har jag fått för mig att det är om man inte vet med sig vad man gör. Finns en risk att det finns högkapacitiva kondensatorer som kan ge dig en rejäl stöt.

 

Men annars är de väl som med alla andra saker - enkelt att skruva isär. Inte lika enkelt att skruva ihop, men ändå ganska enkelt. Om man bortser från de där skruvarna som blev över...

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är flera miljoner volt i kondesatorerna som måste laddas ur på rätt sätt innan man gör något. Var försiktig!

 

3l33t

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stefan wind

Ja, en tumregel är visst 1 kV per tum bildyta diagonalt. Hela CRT´n kan ju liknas vid en jättestor kondensator. Strömstyrkan är liten så förmodligen kan man nog likna den vid en sådan där volt-pistol som ger en kraftig stöt och oskadligör offret utan att döda. Men som sagt - jag är _teoretisk_ nu och vi får hoppas att ngn med praktisk erfarenhet kan ge råd om hur gå tillväga. Ju längre som man har den avstängd ju mer spänning förlorar den (jmf självurladdning i ett batteri, en konding och ett batteri är ju nära släkt liksom.) Hur länge är en annan femma, kanske efter en vecka eller två så är den urladdad.

Hittade en beskrivning på http://www.happcontrols.com/images/pdf/SencoreBlowsAwayCRTFailuresWithCR70001.pdf

Men som sagt - jag skulle ringa en servicefirma eller liknande och fråga mer.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur länge är en annan femma, kanske efter en vecka eller två så är den urladdad.

 

Öhh.. en service verkstad skulle alltså behöva vänta en vecka eller två, för att serva en skärm ?!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stefan wind

Ehh nej,,,eftersom dom förhoppningsvis vet hur man urladdar den så kan dom gnm att mha nåt verktyg ladda ur den på nån millisek! (Läs t ex länken som jag hänvisade till!)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stefan wind

Alltså, man ska inte inmundiga alkoholhaltiga drycker och försöka vara en besserwisser. Jag vill korrigera mig själv lite + försöka förklara ytterligare! CRT´n kan snarare liknas vid ett gmldags radiorör! För att orka förflytta elektronerna så behövs en 7-h-s spänning. Om du ska få bort denna spänning så måste du leta efter en kondensator ipå det kretskort som tändkabeln från själva bildröret kommer ifrån. Det finns troligen ett par stift på detta k-kort som du kan kortsluta mankemanget gnm. Sätt bara en skruvmejsel emln dessa stift. HÅLL inte på metalldelen!! (Ser på din presentation att du äro intresserad av detta område så jag antar att du kan en del och vet att försiktighet är en dygd.)

Hittar du inga stift och konndingar o dyl. så tycker jag att du låter bli hela projektet eftersom du då uppenbarligen bör studera lite till! Eller så väntar du en tid så försvinner spänningen till en helt ofarlig nivå = klenspänning dvs under 50 V...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Miljoner volt var det som nämndes när jag pluggade för några år sen. Har för mig att kursen hette A+ eller nått. iofs var det inte världens mest avancerade kurs...

 

3l33t

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stefan wind
iofs var det inte världens mest avancerade kurs...

 

Nä,verkligen inte;)

 

Googlade lite och hittade t ex denna länk:http://www.repairfaq.org/REPAIR/F_safety.html

 

Det är alltså fråga om ett flertal kilovolt. Detta räcker ju för att få f-nskapen att fungera!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...