Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

vattenkylningsfrågor


tjoff

Rekommendera Poster

Det är lätt få algtillväxt i vattensystem med genomskinliga rör och tankar om de utsätts för ljus.

Koppar är ett bra material, dödar alger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
"Limmar man in" pumpen helt å hållet?

Och hur tätar man bäst strömsladden till pumpen?

Jepp, bäst är om du kan köra pumpen dränt i tanken för då hörs den mindre. Men då är det viktigt att du får helt lufttätt för att slippa algtillväxt å trams. Jag byggde min tank likt länken och tätade med silicon - dock ej med tillfredsställande resultat...

 

Var noga att ha god tid på dig när du tätar, annars blir det lätt att man stressar ihop det för att kunna få det på plats.

 

I vilket fall - silicon borde räcka gott om du kladdar på ordentligt och inte rycker för mycket i sladden medans det torkar. ;)

 

\\eForum\NoiseKiller

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det sant att ett vattenkylningssystem ska vara helt lufttätt? Jag limmade nämligen min egen vattentank av alumnium med silikon en gång. Och när jag kört den i systemet ett tag och vattnet blivit varmare så har trycket blivit så stort att silikontätningen började läcka. Möjligt att det blev någon liten mikroskopisk springa när jag limmade iofs.

 

Nu har jag slopat vattentanken helt och hållet och kör vattnet enbart genom slangarna. Det är svårt att fylla systemet helt med den här metoden, men annars fungerar det väldigt bra. Längst upp i kylslingan har jag ett liten hål på nån millimeter. Tänkte att eventuell luft ska kunna pysa ut där vid tryckförändringar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
när jag kört den i systemet ett tag och vattnet blivit varmare så har trycket blivit så stort att silikontätningen började läcka.
Jo, att trycket ökar är ju helt självklart. Jag gjorde som så att jag körde med locket halvöppet tills vattnet blivit ljummet, sen skruvade jag ihop allt. Då får man ett litet övertryck när datorn är på, och ett litet undertryck när den är avstängd.

 

Sen kom det ju inte luft vid 230-kabeln till pumpen så det kvittade ju iofs. Och att det inte ska komma in luft är jag ganska övertygad om.. Vattnet är ganska grumligt nu och det blir bara värre å värre.. :(

 

\\eForum\NoiseKiller

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det grumligt? Men du använder väl WaterWetter? Jag använder inte ens destillerat vatten utan vanligt kranvatten tillsammans med WaterWetter. Än så länge ser det bra ut. Har bara haft vattenkylningen igång under en vecka ungefär.

 

Hur kommer det sig förresten att det är grumligt i ditt system om du nu har gjort allt rätt? :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller

http://jens.bergsbo.com/filer/p800_tank.jpg

Inte bästa bildkvalitén men du ser ändå...

 

Och nope - inte en droppe wasserwetter. Är livrädd att slangar eller pump ska pajja (eftersom tanken inte höll för sånt). Nä den skiten åker snart ut om det börjar lukta å ha sig!

 

\\eForum\NoiseKiller

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart du ska använda WaterWetter. Blir det inte knepigt att göra rent vattenblocken invändigt när det börjat växa alger i dem? Min pump är en Eheim 1250, en pump som är ganska vanlig i vattenkylda datorer. Man skulle ha hört något från folk om Eheim-pumparna plötsligt började spricka. Jag använder silikonslang i min dator och silikon står emot de flesta kemikalier. Silikonslang är väl ungefär 10 ggr dyrare än PVC-slang, men jag tycker det är värt det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte glömt. Det var väl bara vattentanken som krånglade och nu har du tillverkat en ny av plexiglas, inte sant?

 

SweClockers.com skulle knappast rekommendera ett sådant bygge om det sprack av WaterWetter.

[inlägget ändrat 2003-04-14 16:36:01 av Daniel Thornberg]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
Det var väl bara vattentanken som krånglade och nu har du tillverkat en ny av plexiglas, inte sant?

Kompisens pump hade även spruckit vid munstycket - om det berodde på yttre åverkan eller vätskan är svårt att avgöra.. Men jag vill inte chansa precis.. :/

 

\\eForum\NoiseKiller

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aj då.

 

Å andra sidan riskerar du att slamma igen vattenblocken på sikt. Och de är ju inte direkt billiga heller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
Å andra sidan riskerar du att slamma igen vattenblocken på sikt. Och de är ju inte direkt billiga heller.
Äh, vore det så väl att skiten brinner upp köper jag en ny.. Det börjar ändå bli hög tid att uppgradera. ;)

 

Kan du köra din Eheim inbyggt? Väsnas den nåt?

 

\\eForum\NoiseKiller

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo, silikonslang är dyrt,

förr tyckte jag att det verkade väldigt dyrt med 169 kr metern hos overclockers.se

men efter att jag har kollat lite snabbt på google så har jag inte sett nån under 200 kr - tyckter att det borde vara dyrare i en datoraffär.

Å andra sida är kanske inte kvaliten den bästa i jämförelse men men...

Det här är den jag tänker på:

http://www.overclockers.se/catalog/product_info.php?cPath=23_59_83&products_id=706

Å det kostar lite mye i min mening, eftersom jag inte räknat med någon större summa för slangar..

 

Jag skickar nog ett mail ang. WaterWetter till sweclockers killen...

 

Ang. ljus och luft så är det ju vanligt att ha sin plexitank synlig via en fönstermodd eller liknande samt ha ett lysrör bakom :P Även halffyllda för att man ska se hur vattnet rör sig bättre osv.

Men sen vet ju inte jag hur deras vatten ser ut efter tag..

 

Ang. att vattnet expanderar så tänkte jag först på något expansionskärl av något slag.

Att köra med övertryck/undertryck vet jag inte om jag är så positiv till. Det måste ju bli bra mycket större risk med läckage om det är övertryck, eller?

Med tanke på att (om) man fyller systemet med vatten helt å hållet så borde det ju bli en del extra påfrestningar.

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så de flesta kör utan någon form utav expansionskärl och kör med övertryck i systemet?

Jag tycker att det verkar onödigt :

Jag har tänkt köra med en Eheim 1048 pump.

http://www.eheim.com/images/int/tech_pumpe_1048.gif

Måtten är enligt sidan 147*75*118

Är detta inklusive "slangkontakten" på toppen?

 

Tjoff

 

[inlägget ändrat 2003-04-15 17:58:39 av tjoff]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så de flesta kör utan någon form utav expansionskärl och kör med övertryck i systemet?

Om man har en pump i ett slutet system så lär det ju vara övertryck i systemet någonstans.

Ang. expansionen så är det lite osäkert hur mycket vattnet expanderar per grad Celsius.

Jag har räknat ut det där någon gång och har för mig att vatten expanderar fem liter per grad och kubikmeter, kan det vara rimligt ?.

 

<edit>Kollat lite på nätet: 1 liter vid 20°C blir 1.005 liter vid 37°C.

källa: http://www.dissolutionsolutions.net/troubleshooting/thermal_expansion.html

 

Nu är det ju så små volymer det handlar om med datorkylning, kan det vara två, tre liter ?

Det räcker nog med en lagom luftbubbla i tanken.

 

/TN

 

[inlägget ändrat 2003-04-15 18:24:25 av Don Tomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag beställde min silikonslang från Kuntze (www.kuntze.se). Om jag räknat rätt så kostade min ca 92 kr/m (inklusive moms). Jag rekommenderar artikel 123.1016 (10 mm innerdiamter och 3 mm godstjocklek).

 

Frakten kostade dessvärre en del. Hmm.. Kan det verkligen ha varit 80 kr i frakt? Går inte att utläsa från följesedeln.

 

[inlägget ändrat 2003-04-16 16:32:56 av Daniel Thornberg]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att du tyckte det var kul ...

om man då har 1 liter vatten och en ½ cl luft, är man uppe i 2 bar vid 37°C(1 bar = normalt lufttryck).

Jag är inte riktigt med där, hur har du kommit fram till det ?

 

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trär du den slangen på 1/2" anslutningar?

 

Jag har lite funderingar om WaterWetter.

Det missfärgar tydligen silikonslangar och är inte särskilt omtyckt av superepoxy.

 

Sen är jag inte helt hundra på att tanken kommer att hålla för det.

Jag är villig att testa såvida jag vet att det inte fungerar innan jag installerar det. Tanken kommer att ligga högt i systemet...

 

NoiseKiller - hur lång tog det för din tank att spricka ungefär?

 

Sen vill jag ju vara säker på om pumpen klarar av WaterWetter. Med tanke på att eheim pumparna är bland de vanligaste för vattenkylning så tvivlar jag inte på att de klarar WaterWetter, men att sänkas ner i det?

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
NoiseKiller - hur lång tog det för din tank att spricka ungefär?
För mig var det frågan om ett par veckor tills jag började ana småsprickor.. Kompisen blev ju något mer överraskad med en pöl på golvet en morgon, men då hade den nog börjat spricka i kanterna innan.. Om du har en tank med sån j-a skitplast tycker jag absolut att du ska bygga egen!

 

Själv kör jag med wetter i plexitanken nu igen och än så länge har varken pump eller tank pajjat. :)

 

\\eForum\NoiseKiller

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går utmärkt att trä den över 1/2" anslutningar. Silikonslang greppar tag om nipplarna mycket bättre än plastslang. Så om du trär den över 1/2" nipplar behöver du knappt slangklämmor. I och med att silikonslangen är så flexibel så kan du trä den över ännu större anslutningar om du vill. Jag krängde på slangen med 10 mm innerdiameter över en 15 mm nippel. Fast då var det trögt.

 

Hade ingen aning om att WaterWetter missfärgade silikonslangar. Ja ja, det lär jag väl märka i så fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...