Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan ej installera en Ny hårddisk?


Sallah2

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag har just nu installerat en Seagate 120gb i min datorn. Har också en 80gb... Nu är det så att när jag har båda inkopplade så startar datorn inte, alltså jag kommer inte in i Windows, Alla fläktar och lampor "lever" men inget mer händer...

Vad är felet?

Min förra hårddisk som är på 80GB är på Cabel Select...

Och den andra är också på Cabel Select på jumprarna...

Så då ska datorn välja själv Master och slave beroende på vilken som har OS i sig. Men då startade datorn inte.

 

Jag tog bort jumpern på Seagate 120gb alltså den nya. När man tar bort jumpern så blir den slave. Datorn startade fortfarande inte.

 

Hur ska jag göra?!?!?

 

Snälla hjäpl??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har alltså provat att köra en som Master och en som Slave? Hittar BIOS båda diskarna eller kommer du inte ens så långt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Prova såsom föregående skribent skrev, men börja med den nya hårddisken. Sätt den ensam och partitionera den och formatera. Bygla den nya som slav och den gamla master som tidigare skribent tipsade om.

 

Kolla så den inte finns med i bootsekvensen i BIOS. Den nya alltså. Tror att det kan strula till det om BIOS inte hittar något OS på den.

 

Sätt den gamla hårddisken (master) först på tråden, alltså i första IDE-kontakten och den nya i den andra IDE-kontakten. Om det kan spela en avgörande roll.

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

[inlägget ändrat 2003-04-12 10:27:31 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bygla diskarna master, slav 120GB

Ta bort slaven i BIOS (så inte BIOS vägrar starta datorn)

Har du ett OS som stöder 120GB disken hittas den ändå (tex modern Linuxdistribution)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...