Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Samsung SGH-T100


JanBanaan

Rekommendera Poster

Har diskuterat en sak med en kompis som vi inte riktigt är överens om.

Jag har fått min mobiltelefon stulen och har anmält detta och operatören har spärrat telefonen. Jag hävdar att det nu är omöjligt för tjuven att använda den och att chansen nu finns att jag får tillbaka min nya telefon eftersom den är oanvändbar.

Min kompis däremot säger att det bara är att söka rätt på rätt kod på nätet och då låsa upp den så att den går att använda igen.

Är detta verkligen möjligt? Jag tycker att operatörerna borde ha så säkra system att det inte går att "hacka" fram koden så enkelt. Vem av oss har rätt?

Hoppas verkligen att det är jag!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Jag vet att det finns möjlighet att låsa upp en mobil med ett speciellt program som finns på internet.

 

Programmet letar efter rätt kombination av kod också låses mobilen upp. Abonnemanget som sådant har jag svårt att tänka mig att en privatperson kan öppna igen. Fast utvecklingen på hackerfronten går ju framåt. Skulle inte förvåna mig om någon lyckas på sin kammare framför datorn. ;)

 

Det är ju bara telefonen de vill åt. Abonnemanget tror jag de skiter i. Kan de låsa upp telefonen så stoppar de säkert i ett kontantkort eller något annat.

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

[inlägget ändrat 2003-04-11 17:56:59 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LarsSandvik

Varje mobiltelefon har ett id-nummer som kan blockeras och då hjälper det inte att sätta in ett nytt SIM kort.

Jag vet inte om de svenska operatörerna ännu infört denna typ av blockering men här i Australien har nu alla operatörer nyligen kommit överens så att telefonerna kan blockeras.

Enda sättet att komma förbi denna blockering är att hacka in sig på operatörernas datorsystem och ta bort blockeringen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varje mobiltelefon har ett id-nummer som kan blockeras och då hjälper det inte att sätta in ett nytt SIM kort.

Det är det numret som finns på kartong och i mobil. Det är IMEI International Mobile Equipment Identity, en 15-siffrig kod.

Tror att det ska finnas en central Europa-anmälan för detta. Kolla med din operatör om de är anslutna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Rekommenderar varmt Sreg.com där man kan registrera och märka sina värdesaker med deras etiketter. Där står telefonnummer till dem och ett speciellt SW-nummer som bara just den prylen har som du sätter märket på.

 

Blir du sedan av med prylen så kan Sreg spåra den till dig om den lämnas in eller hittas av Polisen.

 

Du skriver in alla uppgifter hos Sreg.com som har med prylen att göra. Även SW-numret. Sedan är det allt från serienummer till modell och det här speciella IMEI-numret för mobiltelefoner.

 

Kostar några hundralappar att ha det hos Sreg.com, men det är det värt, tycker jag.

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tror att det ska finnas en central Europa-anmälan för detta. Kolla med din operatör om de är anslutna.

 

alla operatörer är anslutna... vid stöldspärrning ändras statusen (grålistas) på IMEI numret i operatörens databas, denna databas synkas regelbundet med en internationell databas på Irland de allra flesta operatörer är anslutna. På så sätt spärras IMEI numret inte bara här i Sverige, utan den spärras hos samtliga operatörer som är anslutna mot databasen på Irland.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...