Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bläck, påfyllning.


Monshi

Rekommendera Poster

Vad är era intryck av påfyllningsbläck till bläckstråleskrivare? Det finns ju en del produkter med bläck som ska sprutas in i den gamla originalpatronen.

 

Brukar detta fungera lika bra som en ny originalpatron. Fungerar det kanske bra i en eller två påfyllningar, är det sedan bäst att köpa en ny originalpatron?

 

Och till sist - hittade inte något bläck som påstod sig passa till min nuvarande skrivare, Hp PSC 750, utan fick med mig hem något som passar till en mängd andra HP-skrivare. Vad skiljer egentligen skrivarna emellan och finns det någon risk att skrivaren tar skada? Är det något man bör tänka på?

 

/T

 

[inlägget ändrat 2003-04-11 15:30:50 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte goda av påfyllningssprutor. De brukar oftast inte hålla länge. Däretmot har jag bara god erfarenhet av alternativa märken på bläckpatronen. De har fungerat bra varje gång och är ofta ganska mycket billigare.

 

Kolla på http://www.inkclub.com

De brukar ofta ha bra priser

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag har också provat att köpa bläckpatron från inkclub och det var ungefär halva priset mot vad det skulle ha kostat i en vanlig affär.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att inte hålla länge - du menar att patronen klibbat igen och ger dåliga utskrifter. Eller?

 

InkClub verkar ha vettiga priser. Sparar adressen inför framtiden.

 

Tack

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att inte hålla länge - du menar att patronen klibbat igen och ger dåliga utskrifter. Eller?

 

Stämmer...

Livslängden är mycket kortare när man använder sprutor för att fylla på. Utskrifterna blir suddiga, får streck igenom texten om det kommer något bläck över huvud taget. Visst kanske två sprutor kostar lika mycket som en ny patron, men jag tror inte man tjänar på det iallafall. Min rekomendation är att inte köpa märkespatroner, utan konkurrerande märken. Håller lika bra och är ofta en hel del billigare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har mycket goda erfarenheter, märker ingen skillnad på påfyllningsbläck och originalpatroner. Lillen_009:s problem är nog att han använt en för gammal patron eller inte rengjort skrivarhuvudena.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte rengjort skrivarhuvudena?

 

Ok, det ska jag komma ihåg. Men hur gör man det? Lite sprit på en bomullstuss eller menar du skrivarens egna rengöringsfunktion.

 

Ett annan orska till hållbarhetsproblem är nog bristande förslutning av bläckpatronen efter påfyllningen.

 

Inga röster verkar höjas mot det faktum att det svrata bläck jag köpt inte är avsett för exakt min skrivare. Jag testar och ser vad som händer. Patronen är på upphällningen.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har mycket goda erfarenheter, märker ingen skillnad på påfyllningsbläck och originalpatroner. Lillen_009:s problem är nog att han använt en för gammal patron eller inte rengjort skrivarhuvudena.

 

Öhh...jo de har jag gjort. Mycket noga dessutom... Tänkte likandant, att det skulle vara något sådant - men det hjälpte inte. Patronen senaste gången var två månader gammal. Hade HP843c då (men kör laser nu :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Patronbutiken

Eftersom vi själva säljer bläck har vi en hel del kunskap om detta.

För det första.

När man köper bläck skall man INTE köpa de sk. universalbläcken som finns. Orsak: varje bläcksort är speciellt anpassat för den avsedda patronen, i alla fall om det gäller kvalitetsprodukter. Det kan funka en gången för att nästa gång gå åt pipan.

Skrivartillverkare idag, försöker med allehanda knep för att det inte skall gå att återfylla sina patroner.

Tror jag det. De vill ju sälja sina org-patroner svindyrt.

För det andra.

Att återfylla sin patron är ofta mycket enkelt och ger om man gjort rätt, ett helt fullgott resultat, dvs om grejerna var bra från början. Det hela är heller inte speciellt kladdigt om man tar det lungt,

För det tredje:

Skillnad i pris.

Den blir enorm. ett litet exempel

Du går och köper HP,s stora färgpatron på stan för ca 750:- snyft. den innehåller 38ml bläck.

När den är slut köper du en refillsats för ca 250:-

vilken ofta räcker till 2 påfyllningar, Nu snackar vi kapitalbesparing.

För det fjärde:

Garanti på skrivaren påverkas INTE, detta har konsumentverket fastslagit efter ett yttrande från canon.

Hoppas detta inlägga kan besvara några frågor samt räta ut påståenden, annars är det bara att fråga igen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De vill ju sälja sina org-patroner svindyrt.

...och "Patronbutiken" är inte partiska i sitt inlägg? Patronbutiken är inte intresserade av att göra reklam??? Jag var väldigt nära att trycka på anmäl-knappen, Men eftersom du inte skrev att de skulla handla hos dig. Och du dessutom har skrivit inlägg i andra trådar så lät jag bli. Dessutom så verkar svaret saklig.

 

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för det svaret.

 

Slutsats:

Jag ska inet ta för givet att det kommer att fungera felfritt med det bläck jag har, men har å andra sidan inte så mycket att förlora på att testa.

 

Men suck vad trött man blir.

 

Såg en reklamkampanj om en enkel bläckstråleskrivare. Pris omkring 800 kr. Kollar på internet vad patronerna kostar, en färg och en svart, totalt omkting 650 kr för ny uppsättning.

 

Jag vill se att KO griper in och kräver att underhållskostnaden för en skrivare klart och tydligt ska anges.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl allmänt känt att du kan köpa en ny skrivare (inklusive bläckpatroner) billigare än nya bläckpatroner. Jag brukar ibland kolla priset på billiga hp-skrivare innan jag köper nya bläckpatroner (jag brukar köpa HP orginal, iofs på http://www.inkclub.se/ som är åtminstone en hundring billigare än t.ex. Onoff)

 

Ibland ser man ju att de försöker kränga "Fynd"-skrivare sänkta 2-300 kr billigare trots att de saknar bläckpatroner. Vojne, vojne

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix.. jobbar inte på hp.

 

Det är bara det att jag alltid använt hp-skrivare (sedan 95), mest av gammal vana. Det brukar också finnas bra modeller till lågt pris. Men jag har haft lite dåliga erfarenheter från andra märken. T.ex. att man inte kan byta bläckpatroner utan att trycka på en knapp i skrivarprogramvaran. (tror det var Epson) En billig Lexmark-skrivare skrev så långsamt och uselt att jag trodde det var fel på den. En krånglande Canonskrivare, samt strul med en OKI skrivare. HP däremot har fungerat klanderfritt för mig under alla år.

 

Jag gör ingen reklam. Jag bara skriver vilka produkter jag har använt och mina erfarenheter av dem. Vilket inte strider mot några regler på eforum. Men en användar som heter patronbutiken... (http://www.patronbutiken.se/) som under användarinfo har en epost-adrss support@patronbutiken.se ... Redan användarnamnet är på väg att strida mot eforums regler:

5. Gör inte reklam. Visst får du skryta med dina kunskaper och briljera med dina djupsinnigheter men det är en helt annan sak än att uppenbart marknadsföra produkter och tjänster som du själv säljer. Men på sina håll finns det forum där du till och med kan göra det.

 

Och du hade inte en ironi-smiley... så jag vet inte hur jag skall tolka ditt inlägg???

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte tolka mitt inlägg som seriöst, jag hade en smiley bakom, trodde man använde den för att visa att man skämtar, är ironisk. Törs man fråga hur en ironi smiley ser ut?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

;-) (Med glimten i ögat, ironi Kan även skrivas [iRONI ])*

:-) (Glad smiey, trevligt etc. Kan även skrivas [sKOJ ])*

 

Skriver man fel så kan man kanske tolka det som skadeglädje...

 

No offense taken

 

*(På Eforum skrivs de så altså och översätts till en liten bild;:);) Du skall dock ta bort mellanslaget som jag lade in för den sista vinkelparentesen: Se även "Så här fungerar eforum)

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

[inlägget ändrat 2003-04-22 15:10:37 av [Esc]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patronbutiken

Tack för det!

Meningen är som sagt att bringa lite ljus i detta ämne, inte sälja produkter, annonsering sköter vi på annat håll. Vi har lär oss av misstagen (vi gjorde reklam en gång).

Detta med KO verkar bra, skrivarmarkanden har börjat likna mobitelefonmarknaden, Köp apparaten för den är billig, läs: men extremt dyr i drift.

 

Det var allt så länge

 

Mvh

Peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är lite tvetydig. Med ditt nickname (som gränsar till reklam) ger du ju en viss pondus, men samtidigt så blir man ju lite skeptisk, eftersom du talar i eget vinstintresse också. Om du bara håller hög nivå på inläggen och inte gör reklam så ordnar det sig.

 

Jag var ju dessutom "tvungen" att kolla in din sajt, och jämför priserna med där jag brukar handla.

 

Jag (som inte har något vinstintresse) kan ju tipsa om sajter/butiker där jag fått bra service och bra priser. Utan att göra reklam. (Ungefär som Sverker i "Plus" på tv altså)

 

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stefanowich

"Det är väl allmänt känt att du kan köpa en ny skrivare (inklusive bläckpatroner) billigare än nya bläckpatroner." Det brukar låta som en bra affär, men det som inte förtäljs är hur mycket vätska eller toner som finns i de medföljande patronerna/toner. Min erfarenhet säger mig ett dessa patroner som man får på köpet inte änns är halvfulla. Tyvärr har jag inget konkret som styrker mitt antagande.

 

 

"Jag (som inte har något vinstintresse) kan ju tipsa om sajter/butiker där jag fått bra service och bra priser. Utan att göra reklam. (Ungefär som Sverker i "Plus" på tv altså)"

Sånt gillar vi, Synd bara att svt har valt att kalla sin reklam för sponsring, för att inte bli av med licenspengarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips, nyttja de citat-tags som finns i e-forum för att göra dina inlögg mer lättlästa

 

Ta bort mellanslagen ur följande:

[citat ]Ett citat [/citat ]

 

Så ser det ut så¨här:

Ett citat

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sånt gillar vi, Synd bara att svt har valt att kalla sin reklam för sponsring, för att inte bli av med licenspengarna

"Plus" kan väl knappast kallas för sponsring?

 

Min erfarenhet säger mig ett dessa patroner som man får på köpet inte änns är halvfulla. Tyvärr har jag inget konkret som styrker mitt antagande.

Min erfarenhet (från HP-skrivare) är att de medföljande patronerna (enligt specifikation på hur många ml de innehåller) är att det är samma som finns i de patroner man köper lösa. Till vissa HP-skrivare vet jag att det finns extra stora patroner att köpa till. (Något annat märke kan jag inte yttra mig om då jag inte köpt patroner till dessa)

Senast jag köpte patroner gick det på ca 700 kr vilket var lika mycket som jag gav för skrivaren för ett tag sedan (690 kr).

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stefanowich

"Plus" kan väl knappast kallas för sponsring?

 

Nä det har rätt i! det var menat som en känga till svt i allmänhet:)

 

Köpte nyligen en laserjet 2200 någonting och tonern var slut efter ca 200 sidor, kanske var ett måndags ex, dags att reklamera den tonern kanske. Har något svagt i minnet att det stod att det var nedsatt antal utskrifter på tonern, ska kolla upp det.

Nu har tråden tagit en annan vändning, kanske inte till Monshi belåtenhet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har tråden tagit en annan vändning, kanske inte till Monshi belåtenhet.

Jodå, fortsätt tråden. Kanske ska ändra rubriken till Skrivare, underhållskostnad...

 

Nä, jag följer denna tråd. Vill gärna höra om detta med toner/bläck, pris, kapacitet, olika märken och modeller samt allat annat mellan himmel och jord som påverkar upplevelsen av skrivaren men framförallt det som innebär extra kostnader efter inköpet.

 

Fortsätt!!

 

/T

 

[inlägget ändrat 2003-04-23 15:02:00 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland ser man ju att de försöker kränga "Fynd"-skrivare sänkta 2-300 kr billigare trots att de saknar bläckpatroner. Vojne, vojne

Jag gjorde faktiskt bort mig en gång och köpte en HP610C som fyndvara för 250:-. Den verkade ha 2 patroner så jag tyckte att jag kan ju alltid köra på tills de är slut. Men när jag ska börja använda skrivaren så säger den att ena patronen är tom så jag tittar närmare på den och ser då först att den verkar innehålla bläck, men att den har en repa i kontaktfolien så det blev till att byta ut den för en 350:-...

Nu har den dessutom fått för sig att den inte tycker om att skriva ut i färg, men det är en helt annan historia. Så jag väntar på att ha råd att köpa en ny toner till min laser istället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...