Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formatera och installera om??


Mafrolja

Rekommendera Poster

Tänkte formatera om min HD och installera Win95 på nytt. Något särskilt jag bör tänka på? Min CD-ROM fungerar inte i DOS. Måste den inte det om man ska instellera Windows från CD:n? Hur gär jag isf för att aktivera den?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom ihåg att spara undan sådant du vill ha kvar bara. Annars är det nog inte så mycket att tänka på för att installera Win95 (annat än att du kanske bör överväga en senare Windows-version :)

http://www.bootdisk.com/ kan du hitta olika startdisketter med CD-ROM stöd. Prova att ladda hem dem och testa vilken som fungerar för dig innan du formaterar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Ja, du måste ha en fungerande CD-romspelare om du ska installera Win95 från DOS. Vilken/vilka fil(er) det är man behöver minns jag faktiskt inte.

 

Någon annan kanske gör det?

 

Undrar om det inte fungerar med en startdiskett från 98:an också, för att där finns nämligen filerna du behöver. Tänkte om du har någon polare eller släkting med 98:an.

 

Om du inte har en märkesdator av gammalt slag som har en räddningscd, för att i så fall räcker det att du slänger in skivan så fixar sig allt av sig själv.

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan klara dig utan att formatera om

 

Gör så här:

1. Se till att ha en bootdiskett

2. Kopiera installationsfoldern från win95 cd'n till HD till t.ex. c:\w95

3. Starta datorn med stardisketten

4. Tag bort allt utom c:\w95 från DOS. (och ev. ngt annat du vill spara)

5. Sparka igång installationen från c:\w95

 

[EDIT] Det ikluderar även samtliga filer i rooten (typ autoexec.bat)... Tag bort så mycket som möjligt från windows innan... t.ex. c:\program

Obs att borttaget kan ta sin lilla tid

[/EDIT]

 

Lycka till

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

[inlägget ändrat 2003-04-11 14:57:08 av [Esc]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om det inte fungerar med en startdiskett från 98:an också,

Jo, det skall gå.

 

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för hjälpen!

Vilka filer från cd:n är det som gäller? d:\install.exe och katalogen d:\win95 eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ingen win95 skiva här. Men jag tror att det skall räcka med win95 kstalogen... Finns det en setup.exe i den? Då räcker det

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja!

 

Kör med en win 98 startdiskett!

 

Jag kan rekommendera att du gör en formatering och installerar allt på nytt. Datorn brukar bli grymmt mycket snabbare då!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heh, jo, jag vet... supporten har försvunnit för win95... men jag väntar tills jag fixar en nyare HD...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Vilka filer från cd:n är det som gäller? d:\install.exe och katalogen d:\win95 eller?

 

D: är en virtuell disk som skapas när du kör i DOS-läge. Se upp, så du inte luras av den!

 

Istället är det säkert E: som är din CD-romspelare i det fallet. Skriv E: dir <enter> sedan ska du leta upp install.exe. Skriv E: install <enter> vips så kör installationen igång. :D

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

[inlägget ändrat 2003-04-11 16:19:04 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte om han följer rådet jag gav i //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=430186#430197 eftersom han då inte behövde fundera på huuvida hans cd funkade från w95-startdisketten.

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om du har några dos-drivrutiner till din cd-spelare. Kopiera in dessa i autoexec.bat på din w95-startdiskett. Samt drirutinen skall också in xxxx.sys.

 

Alternativt be någon fixa en w98-startdiskett

 

Alternativ ladda ner en win98-startdiskett från http://www.bootdisk.com

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din metod har ytterligare en fördel, han behöver aldrig lägga i W95-skivan vid ev förändringar i systemet t ex nätverksinställningar. Sökvägen blir ju rätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan man göra som Esc skrev, dock finns det även några dolda filer som också måste bort från C. Man måste alltså ta bort attributen för de dolda filerna io.sys och msdos.sys mm. mm. innan dessa kan raderas. Annars kommer en nyinstallation att säga att det redan finns ett operativsystem på datorn.

ganska krångligt för en ovan.

 

 

Men om du vill göra det lätt för dig så hämta min startdiskett, självuppackande till en diskett. Sedan är det bara att starta med den. Du får instruktioner under startprocessen på skärmen och ser exakt hur du ska göra för att installera från din Cd-enhet.

 

http://hem.passagen.se/bosson/disk/

 

Om du inte vet hur man packar upp till en diskett så ska du bara dubbelklicka på filen och skriva A: i fältet UNZIP TO FOLDER.

Resten klarar du nog.

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-04-11 19:03:22 av BoEriksson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...