Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Laggande Laptop


oregano

Rekommendera Poster

Har en Dell C840 (P4 1,6Ghz, 256ram) . När jag startar datorn så går den perfekt,som den ska i ca 15 minuter. Därefter startar fläkten på högsta hastighet och aktivitetshanteraren visar konstant 100% CPU-användning trots att jag bara surfar eller skriver brev.

Sedan uppför sig datorn som en gammal 486:a , det tar evigheter att öpnna program, filmer går i slowmotion med ljudet långt i förväg, mp3 går knappt att lyssna till utan skrap och knäpp.

Men när jag gör en omstart så fort fenomenet visar sig så går datorn åter perfekt utan att lagga igen. En vän till mig förklarade att mitt RAM är en form av "Dynamisk minne" som inte töms ordentligt, vad menar han med det? Finns det ett sätt att återställa datorn utan att behöva göra omstart ?? Tacksam för svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för operativsystem? Om du har NT4/2000/XP, tryck Ctrl-Alt-Del och titta i Aktivitetshanteraren vilken/vilka processer som tar upp mycket CPU. (förutom "systemets vänteprocess")

 

Om du inte har kolumnen "CPU" så välj: Visa -> Välj kolumner, och klicka i "CPU-användning".

 

Ciao,

Anders

 

[inlägget ändrat 2003-04-11 13:53:55 av Anders N]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har XP. Jo, har tittat ofta på aktivitethanteraren under laggningsfasen, men där finns inget onormalt. Har också nyss omformaterat hårddisken för att jag trodde att jag fått in ett virus i windows, men det hjälpte alltså inte heller. det är samma som innan omformateringen.

har också ändrat i Bios några gånger , hjälpte ej heller. ett mysterium......

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma fel med min C800, det visade sig att en av de två fläktarna baktill hade gått sönder och fick bytas ut. Du kan ju testa att köra diagnostikprogrammet på Dell-CDn som följde med datorn för att utröna felorsaken.

 

///Martin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Juris .Tog mig en titt precis nu på baksidan av min Dell C840 och si.....en fläkt står stilla (Den Högra) och den vänstra går i full karriär.

Hur länge gick du utan dator innan du fick fläkten utbytt ? tack för hjälpen....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag hade på-platsen-service kom de dagen efter att jag gjorde en felanmälan. Hoppas allt löser sig.

 

///Martin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...