Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är det här "diskettter" som det snackas en del


//Erna

Rekommendera Poster

VKD!

 

Våga Kasta Diskettenheten

 

Trevlig helg på er..

 

 

/Erna

"Like death and taxes, you can count on AC/DC"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill att den ska finnas där, mest av tradition. ;)

 

Egentligen var det konstigt att inte de där LS-120-disketterna (SuperDisk) slog igenom...

120 MB istf 1,44...

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Funderar faktiskt på det!

 

Har inte använt en diskett på gud vet hur länge. Använder CD-skivor som backup istället. Man får plats med mera och sedan slipper man detta eviga skyfflande med disketter så fort man ska återställa något. :D

 

 

Nä, Våga Vägra Disketter ska det vara :D

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen var det konstigt att inte de där LS-120-disketterna (SuperDisk) slog igenom...

120 MB istf 1,44...

 

Nej. Inte konstigt. Disketter är inget tåligt media, alldeles för lätt att råka ut för dataförlust. Dessutom vet väl alla hur man bränner en bootbar CD numera(?) och CD-skivor är billiga. Till råga på allt ligger bränn-DVD och lurar som vårens födelsedagspresent ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Dessutom vet väl alla hur man bränner en bootbar CD numera(?)

 

Behövs inga hemmagjorda bootskivor när man har XP! :)

Du kan ju boota med orginalskivan till XP...

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade jag haft en cd-r till samtliga mina datorerhade jag tveklöst sagt ja. Men det har jag inte. Dessutom så är två av dem bärbara och då är det usb som gäller.

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på vad du menar med tåligt media. Jag har många cd (obs ej cd-r) som slitits ut (mest beroende på småbarns handhavade med dem). Disketter är ju inte reptåliga på det sättet.

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, och för att bränna en bootbar cd så behövs........ en bootbar diskett (eller bild av en bootbar diskett).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, personligen tycker jag att ju större lagringsmedia desto mer data som kan försvinna. Tänk om flera års bokföring försvann i ett naffs. Nä, i brist på annat lämpligt/billigt så blir det disketter för mid del. Men sjävklart, hade man råd så skulle jag investera i proffsigare backuplösningar och sälla mig till VKD-klubben.

 

//Pålle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Hansson
Det beror på vad du menar med tåligt media.

Precis!

 

När jag fick min första brännare för ca tre år sedan (HP8100 4x2x24) brände jag en del skivor med mp3. Trots förvaring och handhavande helt enligt instruktionerna (dvs jag är väldigt fösiktig med skivorna, inga repor, inget solljus etc...) så har jag grymma problem att läsa en del skivor idag, det verkas helt enkelt som om de tappar data. Sämst verkar skivor av märket Medion ha klarat sig, men även andra har varit skumma. Har inte haft några problem med Kodak än (men de är inte lika gamla).

 

Hoppas mycket på de nya DVD-diskarna, som är "inkapslade" precis som disketter. Mycket bra! För vad är meningen med runda skivor om man ändå har dem i ett fyrkantigt fodral?

 

/Oskar

 

[inlägget ändrat 2003-04-11 15:54:22 av Oskar Hansson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behövs inga hemmagjorda bootskivor när man har XP! :)

Du kan ju boota med orginalskivan till XP...

 

Jojo. Men det finns juh annat än Windows man kan vilja boota tex en CD med alla bios som någonsin funnits till ens (olika)moderkort med tillhörande flashprogram och lämpligen DrDOS 7.0 :) Eller Linux.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

grymma problem att läsa en del skivor idag

 

Köpte oxå en HP8100 när den kom. Har inte haft några problem att läsa några CD. Har iofs bara använt märkes-CD som Kodak, Sony, Fuji, Maxell, HP, TDK etc. Däremot kan en del CD som varit brända med Direct-CD(Easy CD Creator) vara svåra att få avlästa i en vissa CD-ROM spelare fastän dom är "avslutade". Samma "dåliga" CD-ROM spelare fungerar oftast bra med normalt brända skivor från samma brännare. Dom "svåra" skivorna fungerar bra i brännare. Jag har märkt att just brännare i sig ofta har lättare att läsa alla slags brända CD är rena CD-ROM. Kan det vara att man måste hålla allmänt högre kvalitet på en brännare för att öht kunna bränna ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viking Virus

Vad är det för skivor du bränt på då?

Märken...

 

Angående DVD-RAM så är antagligen fler intresserad av DVD-+R/W iom att dom funkar i de flesta maskiner som tar dvd-skivor.

 

Ska man bara ha något att lagra data på så spelar det väl ingen större roll vad man väljer. Bara man väljer något prisvärt.

__________________________________

b all the *nörd* u can b - Tekno

"Det är bättre att fråga och verka dum, än

att inte fråga och förbli dum."

 

[inlägget ändrat 2003-04-11 17:03:56 av Viking Virus]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till råga på allt ligger bränn-DVD och lurar som vårens födelsedagspresent...Hoppas mycket på de nya DVD-diskarna, som är "inkapslade" precis som disketter.

Då är frågan vilket formaten man ska satsa på, + eller -? Microsoft förordar + formatet.

Nu finns brännare bl.a. Sony som tar båda formaten. Men den är svår att få tag på, pga stor efterfrågan.

 

http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=32739&t=1897&l=2&AvdID=1&CatID=3&GrpID=10&s=pl

 

Vad gäller "inkapslade" diskar, är det inte bara DVD-RAM som erbjuder detta, eller har jag missat något?

 

Om jag nu har en CD-brännare kan det bli någon konflikt med att stoppa i en DVD-brännare?

Jag gjorde en miss då jag byggde min dator. Jag har ingen DVD-spelare utan bara en CD-spelare och en CD-brännare, så då tänkte jag byta ut CD-spelaren mot en DVD-brännare.

 

[inlägget ändrat 2003-04-11 17:09:52 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viking Virus

Varför inte NECs modell...

Billigare :)

 

http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=27388&t=1897&l=2&AvdID=1&CatID=3&GrpID=10&s=pl

 

FÖr tillfället är det bara DVD-RAM som har inkapslade DVD-skivor, va djag vet...men senare ska det väl komma inkapslade Blu-Ray-skivor som är en vidareutveckling av DVD-formatet...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Maratonmannen!

 

Är din nuvarande CD-brännare gammal så varför inte köpa en som kan bränna både DVD och CDRW/R.

 

Plextor har ju en DVD-brännare (PX-504A) som släpptes förra månaden. Den kan bränna både CDRW/R och DVD.

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Våga Kasta Diskettenheten

 

Diskettfri på hemmadatorn sedan 200001 :D

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är din nuvarande CD-brännare gammal så varför inte köpa en som kan bränna både DVD och CDRW/R.

Köpte den i januari i år. Det är en Plextor CD-RW 48x24x48. Kostade lite drygt 1000 kronor. CD-spelaren fick jag, så därför tänkte jag inte på DVD-spelare.

 

Plextors brännare DVD+CD bränner i + formatet, men inte - formatet. KLarar man sig med det?

Ser att den finns i lager hos Komplett.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Maratonmannen!

 

Köpte den i januari i år. Det är en Plextor CD-RW 48x24x48. Kostade lite drygt 1000 kronor.

 

Jasså, där ser man! Då är den inte så gammal. ;)

 

Jag har inte läst om någon som haft problem med att både ha en DVD-brännare och CD-brännare. I alla fall inte här på eForum. Nero hanterar ju båda formaten.

 

Plextors brännare DVD+CD bränner i + formatet, men inte - formatet. KLarar man sig med det?

 

Vet inte om man gör det. Jag skulle nog klara mig med det där, men tycker den är lite slö med hastigheterna förstås. Tar ju en evighet med en skrivhastighet för en DVD på 2,4x och återbränningshastighet på 4x. Läsning av DVD är på 12x. Enligt specen från DMZ nr 4 2003.

 

Är inte DVD-skivorna dyra, förresten?

Har inte kollat upp det.

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-04-11 17:41:26 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behövs inga hemmagjorda bootskivor när man har XP!

Stefan,

 

Det är faktiskt inte så dumt med en hemmabränd bootskiva. Jag har gjort det med XP och där SP 1 är inbakat. Kallas "slipstreamed". Då man formaterar och installerar om XP slipper man lägga in SP 1. Det finns en (förmodligen fler) sida på nätet som beskriver detta. Det var Blekis® som tipsade om detta:

 

http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=160

 

Men för att göra detta måste man ha hela SP 1 nerladdat. Och det är drygt 125MB stort. Tyvärr finns nu inte SP 1 bara SP 1a, som saknar Java Virtual Machine. Så det kanske inte är något att tänka på om du har en stabil och fint fungerande installation.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Maratonmannen!

 

Tack för informationen!

 

Just nu fungerar min installation väldigt bra. Allt rullar som det ska!

 

Ska lägga ditt tips på minnet.

 

Tyvärr finns nu inte SP 1 bara SP 1a, som saknar Java Virtual Machine.

 

Fast var kommer Javan som finns i mitt XP om det inte kommer från SP1-packen? Vad är det för SP-pack som man hämtar från MS-update?

 

Tänker närmast på Javan som uppdaterades i veckan på MS-update.

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast var kommer Javan som finns i mitt XP om det inte kommer från SP1-packen?

Då hann du väl få SP 1. För i SP 1a som släpptes i början på februari har Java VM tagits bort.

Om jag förstått allt rätt så kunde bara de som sedan tidigare har MS Java installerat få åtkomst till den Java-uppdatering som nu finns på Windows Update. Det här är min egen teori. Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Maratonmannen!

 

Då hann du väl få SP 1.

 

Jajjemen, det hann jag få. Köpte mitt XP i januarimånad så det var väl nästan precis jag hann få med det där.

 

Det står bara SP1 när jag går in och kollar.

Varför togs det bort? Säkerhetsskäl, eller?

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför togs det bort? Säkerhetsskäl, eller?

Kort sagt. Stridigheter Microsoft - Sun.

 

Java har växelvis funnits/inte funnits att hämta på Microsoftsida. Under det halvår april/maj-september i fjol det inte fanns som enskild komponent hos Microsoft, var det en mycket vanlig fråga här på Eforum "Var hittar jag Java?". Men det gick att hitta i alla fall, då det fanns folk som sparat Java och lade upp på egna servrar. Under hösten i fjol och fram till feb. i år då Java ingick i SP 1 var inte lika mycket frågor om detta.

Ett råd är att ladda ner hela Java-versionen 5MB och spara. Så brukar jag göra, tror jag har 5 Java-versioner sparade.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...