Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Öpnna Excel från asp-sida?


Erik W

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har idag en asp-sida som visar data som har hämtats från en databas (och sparas i en array).

Nu skulle jag vilja lägga till en knapp på sidan som heter "spara rapport i Excel", och som alltså startar excel och infogar min data som ligger i arrayen i ett nytt excel-dokument så att man har möjlighet att redigera och sen spara ned det som ett excel-ark.

Någon som vet hur man kan lösa detta?

Tack på förhand!

 

Mvh Erik

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Clas Ericson

Frågan har varit uppe förut och är ganska lätt att lösa.

 

Kolla in följande trådar:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=368104

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=293131

 

Fråga igen om det är ngt som är oklart!

 

//Clas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Claes!

 

Nu har jag frågat dig på de andra trådarna med, men om man nu vill spara sin fil man fått upp i Excel, hur gör man då?

Eller kanske bättre, om man vill öppna hela Excel-programmet och inte i iExplorer, hur gör man en header-ändring utan att ha något filnamn att hänvisa till, går det?

 

Mvh Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Clas Ericson
men om man nu vill spara sin fil man fått upp i Excel, hur gör man då?

Jag sitter inte "på plats" den här veckan så jag kan inte undersöka själv, men om du väljer "spara som" i IE vad får du för alternativ då? Är det en HTML-fil eller en Excel-fil?

 

Eller kanske bättre, om man vill öppna hela Excel-programmet och inte i iExplorer, hur gör man en header-ändring utan att ha något filnamn att hänvisa till, går det?

Har du provat att lägga till ett påhittat filnamn?

Response.AddHeader "Content-Disposition", "attachment;filename=mittExcelDok.xls"
Response.Charset = "UTF-8"
Response.ContentType = "application/vnd.ms-excel"

 

Om inte det fungerar så vet jag inte på rak arm hur man ska lösa det. Kanske finns det ngt matnyttigt på MSDN, http://msdn.microsoft.com ?

 

//Clas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där funkade klockrent!

Det stämde att det gick bra med ett påhittat namn, datat kom in i Excel iaf...

 

Kom även på hur man kunde spara i ie annars, genom kortkommandot ctrl + s ("spara som" i ie gav bara html som sagt), men det var ändå bättre att få upp hela Excel!

Tack för hjälpen Clas!

 

Mvh Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...