Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Telefon via ADLS- möjligt?


Maya

Rekommendera Poster

Hej Eforumister!

Jag skulle vilja veta om det finns något sätt att tala i telefon via ADLS, på det sätt som det går med ett modem. Jag har telia ADSL. Jag tycker att det vore "smutt" om man kunde slippa lite av teleräkningen. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du kan göra helt gratis är att tala med andra som sitter vid datorn (Dator till Dator)...då finns det program som gör att du kan tala in i en mikrofon...osv...

 

Sen finns det annan variant som är i utvecklingsstadiet ganska mycket som kallas IP-telefoni...

Men det vet jag inte mycket om...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Hansson

Det finns olika. Man kan använda ICQ, vilket inte jag fick att fungera genom NAT, inte heller MSN fick vi att fungera (MSN + XP med nån fix ska tydligen klara det). Men... Yahoo! Messenger klarade NAT utan problem, dock känns samtalen inte lika smidiga som via telefon, men det fungerar och kan vara värt det om man ringer utomlands.

 

/Oskar

__________________________________________________

 

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

 

 

[inlägget ändrat 2003-04-10 21:30:55 av Oskar Hansson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är NAT? =)

 

 

-----------------------------

Vackert är att hjälpa en användare i nöd...

 

[inlägget ändrat 2003-04-10 21:43:26 av Maya]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Hansson

Vet inte så noga men.. om man delar internet på flera datorer brukar (måste?) man ha NAT, Network Adress Translation för att den datorn som delar ut internet ska kunna skicka vidare information till rätt dator som är ansluten till den. Dvs från ditt externa IP (abonnemanget) till det IP som datorn i ditt nätverk/hyreshus etc.. har.

 

Är det riktigt eller har jag fattat helt fel?

 

/Oskar

__________________________________________________

 

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...

Du har uppfattat vad som händer rätt, men en syftet med en NAT är inte att skicka data rätt - det är sånt som routrar och switchar sköter.

 

Nej en NAT används för att dölja de enskilda klienternas IP för omvärlden. Från utsidan ser det alltså ut som om en klient har en helt annan IP än den egentligen har.

 

/David

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...