Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ADSL Bredband på 8 Mbit


Fredik

Rekommendera Poster

Jag har läst produktbladet för Skanova

(Telias nätbolag) att Skanova erbjuder ADSL Internet på 2 Mbit till hela Sverige, men de svenska Bredbandsoperatörerna köper inte denna tjänst som i sin tur kan erbjuda denna tjänst till oss privatpersoner.

 

Idag är det bara Bostream som erbjuder denna snabba Internetanslutning.

 

Och dessutom klarar ADSL modemen upp till 8 Mbit downstream och 1,5 Mbit upstream.

Så frågan är varför inte Skanova och de svenska bredbandsleverantörerna erbjuder bredband på 8 Mbit.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den 8Mbit-tjänst om Bostream levererar är väl VSDL och inte ADSL

Jupp. Och Bostreams 2.5 Mbps-tjänst finns inte längre att köpa.

Den kommer att ersättas av Skanovas 2 Mbps-lösning.

 

Anledningen till att man inte säljer internetabonnemang på 8 Mbit/s är dels för att modemen inte klarar den hastigheten över en större ledningslängd än knappt 2500 meter (det är enklare att tillhandahålla en begränsad uppsättning tjänster som så många som möjligt kan använda istället för att ha 4-5 olika alternativ som bara en mindre kundmängd kan dra nytta av), och dels för att stamnätet inte är dimensionerat för att slutkunderna skall kunna tanka 15 ggr mer data per sekund än vad de gör idag.

 

Om man får tro Telia så är nätet redan idag rätt belastat, men jag betvivlar inte att de kontinuerligt arbetar på att utöka kapaciteten, och jag tvivlar inte heller på att vi kunder inom de närmaste åren kommer att kunna erbjudas snabbare DSL-tjänster över samma gamla telefonledningar som vi använder idag.

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men visst finns 2,5 Mbit-tjänsten att köpa, den kommer dock inte att spridas utöver de ställen där den utrustningen som används (Orckit) redan finns.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och Bostreams 2.5 Mbps-tjänst finns inte längre att köpa.

Inte?

Jag tyckte jag såg en annons för den i veckan och webbsajten ger absolut inte intryck av att de skulle slutat sälja den.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är jag väldigt väl medveten om, jag tror du misstförstod mig (eller också missförstod jag dig).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men visst finns 2,5 Mbit-tjänsten att köpa, den kommer dock inte att spridas...

Jo, det stämmer nog bättre. Där Bostream redan har installerat sin utrustning kommer den att hänga kvar, och finns där ledigt utrymme så kommer man att kunna fortsätta ansluta abonnenter ett tag till.

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...