Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svårt att montera CPU-fläkt?


Dabo

Rekommendera Poster

Hej.

 

Ska köpa ett uppgraderingspaket till min dator.

 

Valet står mellan en P4 2,4 eller en AMD 2200+.

Paketet med Amd:en är 700kr billigare och verkar mer prisvärd.

P4 är boxad och slipper motage av fläkt på CPU.

 

Är det svårt att montera fläkten på AMD:n?

Hur stor är risken att man pajar nått (cpu, moderkort)?

 

Har tidigare bytt moderkort osv men aldrig monterat nån kylning på en CPU. Är det pillrigt? Värt dom extra pengarna att slippa det och få en P4?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

andreas_nordman

Nja moderkortet tror jag inte det är någon risk att du pajar om du inte använder väldigt mycket våldförståss vilket man INTE ska göra med elektronik men det brukar kunna vara lätt att knäcka prosessorn när man spänner på fläkten har jag erfarenhet av så där måste du vara väldigt försiktig

 

Lycka till

 

/AndreasN

AMD Duron 1,30 Ghz

640 MB RAM

40GB Hårddisk

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror lite på var din tumme sitter. Allmänt tycker jag dock inte att det är så svårt att montera kylflänsar på en AMD, men det beror lite på hur kylflänsen är konstruerad. Det är ett riskmoment, men är man försiktig så ska det inte vara några problem. Har du monterat moderkort och liknande tidigare så bör det inte vara några problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingenting är svårt när man vet vad man gör ;)

Det man bör tänka på är att se till att processorn sitter helt rätt innan man spänner åt. Enklast blir det om cpu-fläkten har tre fästen (kanske alla nya fläktar har det nuförtiden?) som man fäster i dom motsvarande tre hållarna i sockeln. Jag tyckte att det blev ostabilt med bara ett "hål"

Men har man sett att processorn sitter rakt, så är det bara att trycka till med tummen så att fläkthållaren tar tag i i sockeln.

Men å andra sidan ska man aldrig pilla med nånting, om man inte är beredd att ta kostnaden ifall det går fel.....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Alla processorfläktar har tyvärr inte så enkelt att man kan trycka dit den med tummarna. En del, min Silent Viking fick jag använda skruvmejsel till.

 

Kollade deras instruktion på deras hemsida hur de monterar en processorfläkt. De tryckte försiktigt ned hållaren med skruvmejseln. Rakt ovanifrån och ned.

 

Jag har tidigare försökt bocka ut hållaren litegrann innan den tar fäste i sockeln, med rädsla för att knäcka plastpiggarna. Det visade sig inte alls behövas. Se till att skruvmejseln är lagom stor att hela fästet där du sätter skruvmejseln täcks av själva mejseln. Risken är mindre att du slinter. Tryck försiktigt och undvik hålla med handen uppe på fläkten. Inbillar mig då att risken är mindre att knäcka hörn eller hela processorn.

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Den finns här:

http://www.thermaltake.com/support/installations/installv7.htm

 

Notera att det är för min Silent Viking!

 

Kolla upp vad din processorfläkt är för märke och tillverkare så kan du kolla om de har något liknande.

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

andreas_nordman

OK, använder du 2 st skruvmäjslar och spänner på fläkten samtidigt eller använder du en?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
OK, använder du 2 st skruvmäjslar och spänner på fläkten samtidigt eller använder du en?

 

Nepp, jag använder en.

 

Hakar fast fläkten i ena sidan på sockeln och sedan trycker jag ned den andra på plats med en skruvmejsel.

 

Tror det framgår av sidan som jag länkade till, eller?

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

smidigast, enligt mina erfarenheter, brukar vara att ta bort själva fläkten och först bara montera kylflänsen. Då brukar man kunna trycka ner "spännet" ovanifrån kylflänsen.. aja, någon där ute kanske förstår vad jag menar ;) föredrar att visa med bilder..aja, snart är det Hipp Hipp på tvåan iaf

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis måste du montera fläkten själv även på en P4, att den är boxad betyder att den följer med vid köpet. P4 fläktar är lätta att montera men det finns relativt lättmonterade fläktar även till AMD (men även störtsvåra).

Jag vet för jag har minsann tummen rätt bra mot mitten av handen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...