Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Roaming profile ger dubbla programmapppar på start


Ocron

Rekommendera Poster

Haloj!

 

Fick ett irriterande problem när vi provar att köra en gemensam roaming profile i citrix terminaler och en vanlig arbetsstation med Windows XP.

Vad som händer är att det blir dubbla programmappar på startmenyn efter några inloggningar.

Funderar på om det beror på att vi kör engelsk Citrix och svensk XP.Tittar man i profilen så finns det dubbelt av alla profilmappar, en med svenskt namn o en med engelskt.

Någon som varit med om samma problem och hittat en smidig lösning?

 

Ha en bra dag!

 

Mvh Robert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej men jag har faktiskt ett liknande dilemma... jag antar helt enkelt att det vore korkat att använda samma roaming profile för citrix-inloggningar (engelsk win2k) som för vanlig klientinloggning (svensk XP) - så alla användare som använder båda miljöerna behöver en vanlig profil och en terminalprofil...

 

...det är lite klurigt att förklara detta för dem när de undrar varför de måste konfigurera outlook igen första gången en användare kör outlook via citrix.

 

...har inte funderat så mycket mer på det dock, för situationen uppstår sällan.

 

.wey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt fungerar ju utom just programmappen så det känns som en massa arbete att behöva lägga upp dubbla profiler för alla. Men är det så det måste vara så har man väl inget annat val.. :-(

 

Du skrev att situationen sällan uppstår men hur löser tex en skola med terminaler och arbetsstationer sina profiler. Om alla har dubbla profiler blir inte det en rörig lösning om man har ett stort antal användare.

 

I vilket fall som helst tycker jag att profiler och policys är ganska snurrigt i sig att få till.

 

/robert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

När det gäller profiler i Citrix server, man ska lägga en nyckel i registret som gör att profilen tas bort vid utloggning.När det gäller swe eller eng version av Win tycker att för bästa ska man ha samma språk version av klient och och server.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...