Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

länka till en annan scen


Perror

Rekommendera Poster

I scen1 på min flashfilm har jag ett antal knappar som ska länka till olika scener. Den första knappen länkar till scen2. den funkar fint, eftersom dess "action" är:

 

on (release) {

nextScene ();

}

 

Men alla dom andra knapparna är det problem med. Jag förstår inte riktigt hur man ska göra för att länka till tex. scen3. Den kommer ju inte direkt efter den första scenen, så "next scene" funkar inte.

Ska man istället skriva in namnet på den scen man länkar till?

Jag har provat det mesta men det funkar inte...

 

Kan någon ge mig koden för en knapp i scen1 som länkar till frame1 i scen3?

 

[inlägget ändrat 2003-04-10 07:36:40 av Perr@]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man istället skriva in namnet på den scen man länkar till?

 

Precis:

 

on (release) {

gotoAndStop("scen3", 1);

}

 

Med denna kod hamnar du på frame 1 i scen3. Om har en animation i början på Scen3 som du vill spela upp direkt, så ändrar du bara i koden till gotoAndPlay.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så ger du den frame du vill hoppa till en framelabel. Då behöver du inte ange scennamn utan bara den label du vill hoppa till som en sträng. Så länge som label:n är unik så kommer flash att hitta igen den oavsett scen.

 

Överhuvudtaget är det en bra idé att använda labels till alla frames man vill hoppa till. Det gör att du kan flytta efter en frame utan att behöva ändra alla gotoAndPlay/gotoAndStop() som pekar på denna eller senare frames som kanske också flyttas efter.

 

Framelabels brukar man, precis som actionscript, lägga på ett eget lager så att de kan justeras utan att påverka eventuell grafik. i detta "tomma" lager så gör man en keyframe där man vill göra en label. Ser till att denna keyframe är vald och sedan gör man olika beroende på version av flash: I F5 så öppnar du frame fönstret och skriver in label:n i textfältet som är markerat "label". I MX öppnar du properties och skriver in labeln i textfältet där det står: "< frame label >" när du valt en frame.

 

/Mirandir

 

[inlägget ändrat 2003-04-10 14:38:31 av Mirandir]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har redan provat det... Om jag startar filmen och trycker på knappen som länkar till "scen3" startar bara scen1 om sig och allt blir kaos...

Samma sak händer om jag länkar knappen till en label.

Nån som vet vad som är fel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om scenen bara startar om sig så hittar flash inte den frame du ville hoppa till. åtminstone om den inte kan hitta rätt label. Se till att den är rättstavad och att den är unik. (iofs om det finns två lika tror jag att den går på den som är närmast). Labeln skall inte ha "citattecken" när den skrivs på framen men när man anger den i gotoAndPlay/gotoAndStop om man inte anger frame:n via en strängvariabel. Labeln bör helst innehålla endast tecken ur det engelska alfabetet.

 

gotoAndPlay("minLabel")

 

eller med strängvariabel:

 

myLabel = "minLabel";

 

gotoAndPlay(myLabel);

 

/Mirandir

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...