Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Windows XP vs Windows 2000

Perg

Recommended Posts

Tja!

Har fått för mig att det skulle vara bättre att byta OS från XP till 2000. Vad har ni för åsikt om saken?

Jag vet att det är väldigt specifikt efter varje användares behov, men rent generellt vad är fördelarna för respektive operativsystem?

Jag sitter mest och arbetar med datorn...dvs surfar och "mixtrar".

Mvh

Per

mixtrar vad är det ?

har du nått problem med xp ?

har man en liten hd så är nog w2k att föredra

fast xp har ju lite mer lulu än w2k

oj...helt fel tidpunkt på dygnet att ställa denna fråga

inväntar morgondagen för aningen seriösare svar

inväntar morgondagen för aningen seriösare svar

Vill du ha seriösa svar så kan du börja med att ställa en seriös fråga, din fråga för den här tråden tillhör inte den kategorin.

Jag föredrar Win2000. Stabilt, stabilt och åter stabilt. Dessutom är det stabilt!!

Låter övertygande. Bara det att Windows XP är ännu mer stabilt. Till och med märkbart sålunda.

Windows 2000 är den gamla versionen av XP, jag förstår inte varför man skulle vilja använda en gammal och svårt buggplågad version av ett OS när det finns nyare och bättre :oP

Mr Andersson
Bara det att Windows XP är ännu mer stabilt

Förklara, tack... Hur kan någonting var mer stabilt än stabilt? Bara undrar.... eller, hur kan en cirkel vara rundare än en annan...?

svårt buggplågad

Qué?

Vad pratar du om? Det är inte Win-ME jag pratar om....

[inlägget ändrat 2003-04-10 00:39:13 av Mr Andersson]

Win2k har sin beskärda del av buggar.... sedan är juh nätverksdelen i XP omskriven och optimerad - bara det är juh kul :)

--

.Wey

Future Hero Next Generati0n

Tack för svaren!

Känner mig mycket mera upplyst nu...

En känga till Reefer för den hårda attityden, vad var oseriöst med min fråga?

Mvh

Per

Låter övertygande. Bara det att Windows XP är ännu mer stabilt. Till och med märkbart sålunda.

Windows 2000 är den gamla versionen av XP, jag förstår inte varför man skulle vilja använda en gammal och svårt buggplågad version av ett OS när det finns nyare och bättre

För att lite äldre hårdvara inte är accepterad i WinXP. Mitt tangentbord hittade XP bara ibland, så ungefär 75% av mina inloggningar fungerade inte eftersom något tangentbord inte kunde hittas...

Underligt med tanke på att tangetbordet är tillverkat av Microsoft och har signerade drivers för WinXP från MS.

I Dator Magazin nr 4-2003 s 124 -130 finns en artikel om "Onödiga tjänster i Windows 2000 och XP".

Vad är viktigt för en kan vara helt onödigt för en annan, eller hur? Huvudsaken är väl att man har ett OP som man själv är nöjd med och klarar av att hantera.

Annamaria

Känga på bara...jag fick intrycket att detta var ännu en "asså min polare säger typ att w2k aeger xp...ä're så ba typ?"-tråd men så var tydligen inte fallet. ;p

Det Weyland och Blekis skriver äger sin riktighet, men å andra sidan är det tusan så viktigt att man trivs i den miljö som man spenderar åtskilliga timmar per vecka i, dvs operativsystemet, jag ska villigt erkänna att jag är mycket fäst vid Windows 2000 Professional och föredrar den framför XP Pro som jag körde med 3-4 mån efter det att den släpptes för att sedan gå tillbaka till W2k.

Sedan känslan man fick när man bootade upp W2k den allra första ggn, ojoj, "WOW!!!...klockrent Microsoft", den känslan sitter i fortfarande varenda gång som jag bootar upp W2k, och det har inte upprepats med XP.

Det jag gillar med W2k Pro är det rena grafiska användargränsnittet (och nej, det är inte samma sak som att ändra XP till "Windows klassisk"), att den har mindre antal tjänster uppstartade per default (alltså färre att stänga av), man slipper WMP8 (och 9), allmänt mindre "lull-lull" osv osv...med det säger jag inte att XP är dåligt, det är ett mycket bra operativsystem, en av dom bästa, men jag föredrar helt enkelt W2k av icke mer klara skäl än tidigare uppräknade.

Stabilitetsmässigt är det knappast någon skillnad, W2k med SP3 är stabilt som en gnu i Himalaya, och det gäller samma för XP med SP1a.

-------------------------------------------------

"What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"

-Alex DeLarge in "A Clockwork Orange"

Jag föredrar XP över W2k av två otroligt viktiga anledningar...

- Växla användre (Fast user switching)

- Dölj inaktiva ikoner (Gör att man kan dölja valfria ikoner i meddelandefältet (systray))

Ciao,

Anders

Om du kör har tangentbordet på PS/2-porten (vilket är troligt om du har ett "äldre" tangentbord") är det inte operativsystemets problem, utan snarare ett BIOS-problem. Har du tangentbordet på USB är det en annan sak.

Har använt båda och kan verkligen inte säga något dåligt om vare sig W2Y eller XP Pro.Alltså jag är nöjd och nu använda XP pro Sp1

The good ole south gonna do it ´gain

För att lite äldre hårdvara inte är accepterad i WinXP.

Har för mig att det ligger till så att hårdvara som inte utnyttjar Plug&Play kan inte användas öht till XP.

Konstaterade detta när jag försökte installera ett gammalt ISA nätverkskort från 3com, i win2k fungerade det utan problem men XP hittade inget kort (eftersom det inte var Plug&Play), och XP lät mig inte heller installera kortet manuellt.

Har för mig att det ligger till så att hårdvara som inte utnyttjar Plug&Play kan inte användas öht till XP.

Konstaterade detta när jag försökte installera ett gammalt ISA nätverkskort från 3com,

Hmm... ISA...? Jag har för mig att min farfar har talat om nåt som hette så... :)

Om jag var dator/OS skulle jag inte heller låta dig installera sånt. ;)

---

Jocke

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

Om jag var dator/OS skulle jag inte heller låta dig installera sånt. ;)

Tja, verkar som resursslöseri att kasta bort fullt fungerande hårdvara, bara för att den har några år på nacken.

Själv är jag arbetslös och har inte råd att köpa nytt hela tiden så det känns trist när man måste byta hårdvara bara för att OS:et inte kan hantera den.

silverzurfarn

2000 är väl mer inriktat mot företagare,och som

OS i servrar,medan XP mer är till för oss vanliga

hemanvändare,själv kör jag XP Pro utan office-

paket,och det funkar väldigt bra.Sen beror det

väl lite på vad man skall använda datorn till när

man väljer OS.

/ silverzurfarn

Intressanta svar...om jag skall vara ärlig vill jag ha ett operativsystem som jag aldrig behöver bry mig om - det skall bara fungera - jag har nog med att lära mig använda diverse program.

När man byter dator och/eller OS får man oftast byta allting annat också - det är en ekonomisk fråga och det krävs en hel del datorkunskaper/intresse/tid.

Om jag hade möjlighet skulle jag ha flera datorer med olika OS/program och skulle testa mig fram - och tillgång till en bra pedagog som skulle svara på mina frågor!

Man blir ganska trött på att harva på Internet med ett slött modem och leta efter information.

Ha det så bra med era operativsystem - jag fortsätter ett tag till med mitt mossiga 98SE.

Annamaria

Stefan Eklinder
När man byter dator och/eller OS får man oftast byta allting annat också...

Njae, XP kan fungera med de flesta Win9x-programmen. Du kan använda programmen i XP som du tidigare använde i Win98 t ex. Bara systemprogram typ antivirusprogram som kan strula.

Hårdvara kan XP hitta de flesta tillbehören.

---

/Stefan Eklinder

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

Jonas Ridderstråle

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...