Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Försäkringsbolag!


PatrikA

Rekommendera Poster

Ska flytta till en bostadsrätt snart och eftersom jag och min sambo bara bott i andrahand förut så har vi inte haft något försäkringsbolag.

Men nu måste vi skaffa det i alla fall och jag undrar ifall det är någon som har något tips på något bolag?

Jag har kollat på några och det bolag som ligger bäst till just nu är nog Folksam som också har ett avtal med HSB där bostadsrättstillägg ingår i hemförsäkringen.

Det som också ingår i försäkringen är:

Egendomsskydd

Ansvarsförsäkring

Rättsskyddsförsäkring

Överfallsskydd

Reseskydd (45 dagar)

 

Om vi har lösöre på ca 200 000 kr så skulle det kosta 115 kr/mån. Är det bra?

Om lösöret låg på 300 000 kr skulle det kosta 130 kr/mån

 

Är det någon som vet något bättre bolag med lägre priser och där allt ovanför ingår och som ni har bra erfarenhet av så skulle jag gärna vara glad om ni ville dela med er av det!

 

[EDIT]Stavning..[/EDIT]

 

[inlägget ändrat 2003-04-09 21:46:51 av Patrik Ahlberg]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har länsförsäkringar och måste säga att deras priser är bra. Vill inte göra reklam, men jag har aldrig haft problem med dem när man behövt kontakta dem och deras priser är fullt OK.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du SKA göra reklam, det är ju det jag vill, hehe :D

 

Jag har gjort en intresseanmälan så dom får ringa hit till mig och försöka övertala mig. Men dom verkar bra, min mor och far har också dom till sin villa och dom är nöjda!

Vi får väl se hur det går.. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste säga att jag håller med lillen. Allting med Länsförsäkringar har funkat bra, utom när jag skickade en prisförfrågan på en MC försäkring via deras formulär på webben, det var 3 veckor sedan, har ännu inte hört något. Men, när det gäller priser och service via telefon så har jag bara bra saker att säga om dem.

 

/Jocke

 

"Shit! What? Rollers. No? Yeah. Shit!" - Blues Brothers

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg att trådskaparen bodde i Stockholm, och jag vet inte om det är annorlunda där mot övriga delar av landet pga. prisläget på bostadsrätterna. kanske det finns lokala kontor som specialicerar sig emot bostadsrätter.

 

Tycker du ska knata ner till Länsförsäkringars lokala kontor och höra med dem innan du bestämmer dig. Det är ett viktigt val som man inte ska besluta utan att kolla runt ordentligt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort en intresseanmälan och kommer att få ett telefonsamtal ganska så snart antar jag.

 

Håller med dig om att man inte ska ta första bästa, det är därför jag kollar runt lite.. har kollat på trygg hansa, salus ansvar, if och ett par till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har några tips (har just bytt hemförsäkring)

 

Om du eller hon är med i facket, se om ni kan få en billigare försäkring via ert medlemskap (vanligtvis erbjuder fackförbunden sina medlemmar försäkringar som förmån)

 

Man har mer lösöre än man tror. Följande är en mall för lösöresberäkning (baserar sig på normalhushållet, lägg till om ni har extra dyra saker, typ dator, och dra ifrån om ni saknar tex soffa eller köksmöbler)

 

Vardagsrum 145 000 kr

Kök 45 000 kr

Sovrum vuxna, exkl kläder 30 000 kr

Kläder för varje vuxen 40 000 kr

Källare 30 000 kr

Vind 30 000 kr

 

Om man säger att ni har ett förråd (källare eller vind) och allt annat normalt, så behöver ni ha ett lösöresskydd på ca 300000, saker kostar mer än man tror. Det är också VÄLDIGT viktigt att veta följande (något som jag inte alls visste förrän jag gav mig in i försäkringsbranchens alla snåriga regler)

 

Exempel på vad som händer om du är underförsäkrad (anger ett lägre lösöresbelopp än du verkligen har):

Om du har försäkrat ditt hem till 200 000 kronor, när du faktiskt har ett värde på 400 000 kronor, innebär det att varje sak du har, enbart är försäkrat till hälften. Skulle din TV och stereo då bli stulna, har du bara rätt att bli ersatt med hälften av värdet av de stulna sakerna.

 

Lycka till, och kolla som sagt upp vad era fackförbund kan erbjuda för försäkring. Som medlem i Lärarförbundet fick jag en mycket prisvärd försäkring, med fritt (!) lösöresbelopp, alltså allt är försäkrat, jag slipper beräkna värdet.

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samtidigt måste man kolla upp vad försäkringsbolaget har för värderingsregler. En del säger att man skall värdera till anskaffningspris, andra till marknadspris och andra till återanskaffningspris. Visst finns många saker som är svårt att värdera, men då måste man anpassa sig lite efter försäkringsbolagets regler.

 

Har du tex. tagit upp den ovärderligt sköna TV-fåtöljen till 100.000:- så tror jag inte att du har några större chanser att få pengarna om den skulle bli stulen - även om den skulle vara värd så mycket pengar i dina ögon.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack det var ett bra tips men tyvärr är jag inte med i något fackförbund och inte heller min flickvän.

 

Jo den där schablonen har jag sett på ett par hemsidor.

Men hur kan ett vardagsrum värderas till 145 000 kr, jag tycker att det låter så mycket?

Vi har inte såå himla mycket dyra saker, för man räknare väl inte in golv och vitvaror och sånt eller?

 

Men vi måste naturligtvis kolla upp allt så att det inte blir fel som du sa, tack!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trygg Hansa har en schablon på 1.000.000 kr vad det gäller lösöre, på det sättet slipper de folk som är "underförsäkrade". Det täcker in de flesta utan att folk behöver fundera så mycket på värderingsreglerna. Har du mer än 1.000.000 kr så vet du om det. Själv tycker jag att jag har väldigt svårt att veta vad mitt lösöre är värt. Samtidigt brukar man inte få annat än scahblonförslag från försäkringsbolagen. Det här tycker jag är ett bra inititiv från Trygg-Hansa.

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en bostad hos HSB (i alla fall Göteborg) så kan jag rekommendera dig att söka upp If. Jag har en försäkring tecknad hos dem med lösöre upp till 600' kr, bostadsrättstillägg och oturs-/drulleförsäkring för 30' kr. --> 835 kr/år.

 

 

 

 

.dune.

----------------------------------------------

push@A,$_ for reverse q.e...q.n.;for(@A){$_=unpack(q|c|,$_);@a=split//; shift@a;shift@a if $a[$[]eq$[;$_=join q||,@a};print $_,$/for reverse @A

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Det är inte bara saker du försäkrar... Vad händer tex om toastolen exploderar och du har 5 cm vatten i hela lägenheten? Vad kostar det att renovera lägenheten? Vem ska betala? Vems är felet? etc etc...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bostadsrättstillägg måste man nästan ha. Annars kan du bli ersättningsskyldig att reparera hela fastigheten om t.ex. skador orsakade av dig i din lägenhet också orsakar sakador på andras lägenheter.

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Folksam och kan tyvärr inte säga något possitivt om dem. Kan ge som exempel på när jag hade inbrott och skulle ha ut på försäkringen. Trodde ju i min enfald att man skulle få ut ganska mycket, men det blev bara ca 1/10 av nypriset av varorna. Ok, jag kan förstå att visst sjunker värdet på saker så fort man har köpt dem, men man har inte en chans att få ut så mycket att man kan köpa tillbaka en motsvarande vara (begagnad). Den som tjänade på det hela var tjuven, grattis säger jag!

 

Kommer att byta bolag till något annat, vet inte ännu vilket. Men Länsförsäkringar ligger bra till.

 

Vad man mer ska komma ihåg är att det går att förhandla om priset. Banker och försäkringsbolag är ju säljare, och deras priser är på inget sätt fasta som många tror. Har tex. förhandlat om låneräntan på banken senast. Ställ krav, ta reda på vad andra bolag har för priser. Ha fler försäkringar i samma bolag så kan det bli billigare.

 

//Pålle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla försäkringsbolag har ju avskrivningsregler. Tro inte att du skall få en ny vara om din stulna vara har 10 år på nacken. Det finns olika avskrivningsregler för olika varor. Det du får skall motsvara t.ex. vad det kostar att skaffa en likvärdig vara (t.ex. 10 år gammal tv)

Detta finns hos alla bolag. Tyvärr så är ju de olika asvskrivningsreglerna inte något som man som konsument kan jämföra melln bolagen.

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian...

prova med http://insplanet.com

 

Dom har samlat ihop lite olika försäkringsbolag och försöker plocka fram bästa priset.. Kolla vad du får för pris och ring sedan till det bolaget och förhandla lite själv.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så gäller ju avskrivningsreglerna fast varan är oanvänd eller så gott som ny. Det borde vara skicket på varan som bestämmer priset, men det går ju inte av praktiska skäl. Svårt att bevisa dessutom.

 

Ett exempel:

Ridstövlar i helläder, nypris 2500kr.

Försäkringspris: 200kr.

Inte ens begagnade kan man köpa för det priset.

 

//Pålle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för att delar med dig av dina erfarenheter.

Kanske bra att höra sig för om dessa saker med försäkringsbolaget och höra vad de har att säga om sådana här saker.

 

Bra tips också att man ska förhandla, har inte tänkt på det faktiskt :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska ringa och höra med dom om det, tack för tipset!

Det såg ju onekligen bra ut ekonomiskt men hur bra är dom när någonting väl händer?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.konsumenternasforsakringsbyra.se är också ett tips.

 

Har själv Trygg-Hansa genom SIF. Vår barnvagn blev stulen för några veckor sedan, och de ersatte utan frågor, till och med allt löst som låg i vagnen utan kvitton (utom på vagnen såklart) :thumbsup:

 

Ett tips kan vara att teckna tilläggsförsäkringar på de saker som är dyrbarast och löper störst risk att skadas, t.ex. videokamera, laptop, cykel etc.

 

C:\>Seb_

 

[inlägget ändrat 2003-04-10 11:07:14 av Seb S]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, det verkar vara en bra sida!

Jag har fyllt i mina uppgifter nu och så skickar bolagen ut offertar, låter bra det!

:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar, insplanet hade tagit information från din sida och angett den som källa så allt fanns redan där men tack i alla fall!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, jag skrev precis i alla uppgifter på Insplanet.

Efter ca 10 minuter ringer en person från företaget och har redan kollat upp en massa bolag och kommit fram till att Moderna försäkringar skulle passa mig bäst. Dom har de bästa avtalen enligt honom.

1270 kr/år, allrisk upp till 75 000 kr, olycksfallsförs. upp till 500 000 kr/person, fullvärde lösöre 300 000 kr.

Det låter väl ganska bra?

 

Väldigt bra service på Insplanet måste jag säga :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
och de ersatte utan frågor, till och med allt löst som låg i vagnen utan kvitton

 

Givetvis hade du både den bärbara datorn och den nyinköpta digitalvideokameran i barnvagnen....

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...