Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sun-skärm på PC


johan18

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en Sun "GDM 20E20", inkopplad via en adapter till en PC. Skärmen är fin och funkar bra, men den har ju en annan form än standard-skärmar. BxH är 36x29, vilket är 5/4. Vanliga skärmar har 4/3. Nu undrar jag om man kan ändra grafikkortet så att skärmen visar tex 1600x1280, och inte 1600x1200? Går det bara med vissa grafikkort? Eller beror det på annat?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
CJ Björkdahl

Det sitter väl ett vanligt Sony Triniton VF-rör i din sunmonitor. Varför skulle den vara annorlunda än andra bildrutor?

 

Kan du inte justera skärmen så att bilden täcker upp hela skärmen på ett någorlunda korrekt sätt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Nä, det är inget "vanligt" sony-triniton, eftersom det har en annan form. Det är alltså högre än bredate, dvs formen är mer likt en kvadrat än en rektangel..

 

Om du kollar inställningar genom att högerklicka på skrivbordet:

Egenskaper för bildskärm:

Sedan skärmupplösning:

Där finns fasta lägen

tex 800x600

1024x768

1200x1600 osv.

visst kan jag få hela bilden så att den passar, men då blir inte en kvadrat en kvadrat utan den blir högre än bred. Jag kan ju oxå dra ihop skärmen så att det blir svart upptill och ner. Vad jag vill ha är att jag nyttjar hela skärmen, så att det finns tex 640 alt 1280 punkter på höjden OCH 800 alt 1600 punkter på bredden.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett gammalt Maxtor på Celebrisdator. Tyvärr så vet jag ej modellen, men min fråga är vad är det som styr? Har bildskärmskorten fast pixelläge, eller är det i en fil för skärmens definitioner? När man tex skall välja möjliga iställningar för bildskärmen, under "Egenskaper för bildskärm" så beror det på vilken skärm man väljer. Väljer man tex en 14tumsskärm som skärm, så kan man inte välja tex 1600x1200, men om man väljer en annan skärm så kan man. Vad jag har förstått, så är grafikkortets bergänsning mest hur högt upplösning OCH hur snabb uppdateringsfrekvens man har (minne och hastigheten för kortet). Håller man sig dock inom detta, så borde man kunna ändra formfaktorn, eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Har att göra med RAMDAC:en också. Det som styr vilka upplösningar kortet kan prestera är (förutom hårdvaran) drivrutinerna. Man kan i windows bocka ur rutan "visa endast kompatibla lägen", och därmed få fler valmöjligheter.

 

Säger inte SUN något om hur man kan ställa in skärmen?

Står det inget i manualen?

 

Men rent generellt kan jag väl påpeka att ditt grafikkort är tämligen åldersstiget.. Även nya lågpriskort presterar bättre..

 

Inlägget har genererats genom ADB!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...