Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Krånglande CD i PB 3400


Haknor

Rekommendera Poster

När jag stoppar in en CD-skiva kommer ingen symbol upp på skrivbordet och skivan snurrar inte. Cd:n blinkar som vanligt när jag startar datorn och utmatningsknappen fungerar.

När jag tittat i Apple systeminformation sån finns CD-enheten där men under drivrutinsversion står det: ej tillgänglig, har det någon betydelse? När jag tittar på kontakten mot moderkortet så fattas det en pinne, kan det vara problemet? Har alla pinnar en funktion?

 

Diskettenheten fungerar som vanligt om jag sätter in den.

 

Någon som har något tips??????

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltid värt att bygga om skrivbordet, eftersom det är så enkelt. Håll ner Alt+Cmd under uppstart, och svara OK på frågan "Vill du verkligen bygga om...".

Prova sedan att starta från system-CDn så att du kan utesluta alla ev. fel i systemet på hårddisken.

Återställ gärna parameterminnet (PRAM) först, Alt+Cmd+P+R vid uppstart. Du måste hugga som en kobra, annars funkar det inte. Håll kvar Alt+Cmd+P+R tills datorn statar om igen, det är bara så du vet om du var tillräckligt snabb, sen kan du släppa.

 

/Lars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej har testat detta inklusive kört skivkontroll.

Starta upp från system-CD går ju inte eftersom CDn inte börjar snurra, verkar vara något hårdvarufel i CD enheten, kanske den saknade pinnen i kontakten.

Drivrutinsversion

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, själva rotationen är ju ett minimum.

Jag kollade kontakterna på en 3400c, inga luckor.

Det är säkert det som är fel på din CD-spelare.

 

/Lars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...