Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ad och dns


x20

Rekommendera Poster

När jag installerar ad:n på en windows 2000 server så sägs det under installationen att den inte kan kontakta dns som inehåller domännamnet men jag har skrivit in domännamnet i dns och tillåter dynamic uppdates vad är det som går fel?????

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du den kopplad till något nätverk? Det måste man annars vill den inte vara med i matchen.

Det räcker att koppla den till en hub eller switch, vilken som helst. Bara den känner av att den är inkopplad!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad är det du försöker göra egentligen?

Har du en w2k-kompatibel dns uppsatt någon annanstans i ditt interna nät som ad pekar mot?

 

Jag skulle nog rekommendera att du sätter upp en dns-server på din ad-server och gör den till en forward-dns om du har en dns någonannanstans i ditt lan.

 

 

Micke

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har satt upp en dns på den server som skall köra ad:n och gjort en forwad zone med korrekt domännamn men när jag anger domännmnet så sägs det under installationen av ad:n att det inte kan kontakta dns för att få reda på om den stöder dynamiska uppdateringar fast jag har angivar det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte gjort det klassiska misstaget och satt fel DNS på serverns nätverksinställningar? Du ska sätta servern själv som DNS-server i nätverksinställningarna, inte din ISPs DNS-server...

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar dns-serverbn som den ska? Testa med nslookup!

 

Tillåter du non-secure dynamic updates? Finns under egenskaper för zonen.

 

Om du avinstallerar dns-servern och kör dcpromo kommer den installera dns åt dig (om du välhjer det) och sätta upp zonen. Det är ganska smidigt...

 

/Mn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet som blir när jag låter installtionsprogrammet installera dns så sätts inte zonerna upp.

 

[inlägget ändrat 2003-04-11 11:43:03 av x20]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Forward-zonen skall sättas upp automatiskt. Reverse-zonen brukar man få skapa manuellt.

 

Det finns ett val i nörjan av dcpromo, typ "låt AD fixa min DNS". Men frågan kommer kanske bara upp om tjänsten inte är installerad överhuvud taget.

 

/Mn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade att installera om och lät ad:n installera dns:n och konfigurera den men det fungerar ändå inte.

Problemet uppstår när man startar om server när det skall göra network connections då står den i ungefär 20 min för att sedan inte svara alls.

Med andra ord det går inte att logga in på servern.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fortfarande problem.

Sitter nu framför server när jag anger ett dns namn i ad wizarden som t.ex x20.uppsala.se och låter den skapa och konfigurera dns automatiskt.

Sedan när jag startar om datorn så står den bara och hänger preapering network connections.....

Har min lokala dns som första alternativ och den andra som isp:ens dns någon som här någon ide?

Poäng utlovas för den som kan hjälpa mig med detta skumma fel!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försökte köra ett test i dns server men får bara FAILED ON NAME RESOLUTION.

Någon som har någon ide börjar snart bli desperat!!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska absolut inte ha din isp ip-adress som andra alternativ under i nätverksinställningarna. Tveksam till om det ger dig det felet du har. Du får dock bara fel i ad/dns men det ska fungera ändå att logga in på servern. Din isp ipadresser anger du under forwarders.

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...