Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Är pdf en standard?

Roger Lindholm

Recommended Posts

Roger Lindholm

Hejsan

Är verkligen pdf en standard? Eller är det bara Adobe som påstår det?

Anledningen till att jag frågar är att många användare har fått för sig att det e skitbra att publicera pdf-dokument på webbservrar av någon outgrundlig anledning. Varje gång dom frågar mig vad som är bäst brukar jag avråda dom att använda pdf å köra med HTML som jag vet är en standard. Dessutom räcker det i så fall med en webbläsare så Acrobat Reader blir alltså onödigt att installera.

För övrigt kan jag informera om att jag struntar i om dokumentet behåller orginal formatering om det publiceras i pdf-format.

Men ibland finns det ju tillfällen då formateringen måste se ut som orginalet, (typ blanketter mm).

Jag ser pdf som ett ypperligt format för utskrift då de flesta har acrobat reader istallerat.

//Pålle

Det beror väl på hur man definerar standard... Det är helt klart en de facto-standard och eftersom specen är öppen så är stödet stort.

Red: De har föresten fördelen framför html (när det gäller rena dokument) att man kan ta dokumentet och maila det till nån utan att behöva strula för att få med bilder och sånt.

Var sak har sin plats, givetvis ska man inte göra sin webbsajt som pdf :-)

[inlägget ändrat 2003-04-09 13:14:02 av fhe]

Roger Lindholm

Tack för era svar... vet dock fortfarande inte om pdf är en standard :/ Att det är en de facto-standard vet jag naturligtvis, men men...

Att det är bra för blanketter å sånt kan jag förstå, men ibland för jag för mig att folk vill skapa pdf bara för sakens skull. Urk, kan nån förklara detta för mina användare :(

Vad finns det för alternativ?

Det går i och för sig att göra webbsidan utskriftsvänlig, men varför göra det svårt för sig när det finns enklare sätt :)

PDF går även att skapa på andra sätt utan Adobes medverkan.

Det är visserligen inte svar på din fråga, men standard är väl allt tills nog många använder det.

Självklart (precis som ni skriver) ska man inte använda pdf mer än nödvändigt.

[tillägg]

Har sökt febrilt efter någon form av dokumentation som bevisar att pdf är en standard, men lyckas inte. Jag ger upp...

//Pålle

[inlägget ändrat 2003-04-09 14:22:40 av Pålleman]

Standard blir det när det finns en organisation som definierar det som standard. Men som sagt pdf är en defacto-standard. Dvs. att väldigt många anväder sig av det och stödet är utbrett.

Det var ett ganska smart drag av Adobe att skapa ett format som skall kunna öppnas på flera plattformar, och behålla sin ursprungsformatering. Man har sålt många Acrobat-program (Altså inte Acrobat Reader). Sedan finns det ju givetvis idag andra program som kan skapa pdf'er.

Fråga: Finns det någon annan pdf-läsare än Acrobat Reader?

(MS Word är faktiskt nästan också defacto-standard, särskilt när Open Office och Star Office också klarar dem.)

[Esc]

Brevis esse laboro, obscurus fio.

En snabb koll med http://www.iso.org ger i alla fall följande dokument

* ISO 15929:2002 Graphic technology -- Prepress digital data exchange -- Guidelines and principles for the development of PDF/X standards (available in English only)

* ISO 15930-1:2001 Graphic technology -- Prepress digital data exchange -- Use of PDF -- Part 1: Complete exchange using CMYK data (PDF/X-1 and PDF/X-1a) (available in English only)

* ISO 15930-3:2002 Graphic technology -- Prepress digital data exchange -- Use of PDF -- Part 3: Complete exchange suitable for colour-managed workflows (PDF/X-3) (available in English only)

Ghostview klarar väl PDF, sedan verkar det finnas en del andra på download.com

Ghostview klarar väl PDF, sedan verkar det finnas en del andra på download.com

Är det någon som använder något annat än Acrobat Reader?

[Esc]

Är det någon som använder något annat än Acrobat Reader på Windowsplattformen?

[Esc]

Ja, massor. I Windows-världen så är readern förmodligen det mest praktiska. Mac:ar behöver ingen reader (de pratar pdf native) till de vanligaste pdf:erna. I unix-världen finns det massor med alternativ som oftast baserar sig på ghostview.

Formatet är öppet och vem som helst (som orkar) får implementera det, anledningen till att de flesta kör Acrobat Reader på Windows är nog helt enkelt att den alltid funnits och funkat rätt bra.

Red:

(MS Word är faktiskt nästan också defacto-standard, särskilt när Open Office och Star Office också klarar dem.)

MS Word har varit defacto-standard sen WP tappade den rollen men det gör inte formatet lämpligare om man utbyter dokument för läsning.

[inlägget ändrat 2003-04-09 15:23:12 av fhe]

anledningen till att de flesta kör Acrobat Reader på Windows är nog helt enkelt att den alltid funnits och funkat rätt bra.

Jag tycker Acrobat Reader är en smula slöstartad. Antar det är typiskt för Adobe (alla deras program startar som sniglar - är det en Mac-ovana som följt med till PC kanske?) - känslan av hastighet upplevs något bättre om man stänger av splash-skärmen, men inte går det undan direkt... tar säkert runt sekunden att starta AR första gången, ush och fy ;)

--

.Wey

Future Hero Next Generati0n

Mac:ar behöver ingen reader...

Eh, say what?

---

Jocke

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

Jag tycker Acrobat Reader är en smula slöstartad.

Oavsett om du var ironisk eller ej, har jag faktiskt avinstallerat AR5 och kör med 4:an, just pga av start-tiden.

---

Jocke

Korrigering: Mac:ar med MacOS X behöver vanligtvis ingen Acrobat-Reader (iaf har inte mina behövt det).

Jag tycker Acrobat Reader är en smula slöstartad.

Å det blir inte bättre av att den ligger kvar i minnet sen heller. Har just nu en Acrobat.exe som snor 22 Meg minne utan att jag har nått dokument uppe...

3l33t

Mac:ar med MacOS X behöver vanligtvis ingen Acrobat-Reader

Såja, nu kan jag hålla med ;)

---

Jocke

och snart kommer AR6'an och då blir väl starttiden ca 15 sek på en P4 3GHz ;););)

[Esc]

Är det någon som har ett bättre alternativ än AR på windowsplattformen som inte är lika slöstartad som AR5?

[Esc]

Hej,

Filformatet PDF får vi anse vara en accepterad standard.

Tillämpningsområdena styrs i slutändan användarna.

Här finns givetvis synpunkter av skilda slag. Ett visst "missbruk", dvs mindre omdömesfullt användande (till följd av euforism e d) följer alltid med när filformat e d blir populära.

AR har en massa tillägg (plugg-ins mm) som gör att programmet upplevs slött. Utöver det är Ar förenat med problem vid programmering gentemot PDF Object Library, villket ytterligare drar ned intrycket.

För de som endast vill konvertera till PDF-filformatet till det goda alternativ att tillgå såsom:

Det mesta om PDF:

http://www.pdfzone.com/toolbox/

Freeware:

http://www.pdf995.com/

Kommersiella versioner:

http://www.fineprint.com/

http://www.jawspdf.com/

http://www.visagesoft.com/pdfprinter/

Nu tänkte jag flytta tråden men hittar inget bättre forum!

Mvh

Dennis

Besök Sveriges ledande oberoende webbplats om MS Excel: http://www.xldennis.com

[inlägget ändrat 2003-04-09 17:03:36 av XL-Dennis]

Jg har inte sett någon som svarat att de inte använder AR på Windowsplattformen. Har de en närmast total dominans där? Visst att det finns andra versioner på Linux.

För att skapa pdf finns det ju som sagt ett antal.

[Esc]

Är det inte någon mer än jag som blir irriterad över de dåliga bilderna i .pdf-dokument?

Man kan ju välja komprimering när man destillerar pdf:erna. Numera kör jag alltid tryckoptimerade pdf:er, fastän man kanske bara ska använda dom till korr.

---

Jocke

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...