Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blir min dator för varm ?!?!?!


Sallah2

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

När jag har spelat i ca 30 min så ligger burken på:

Board temp : 52C

CPU temp : 48C

Power/Aux temp: 48C

HD/Aux temp : 62C

 

Är det för mycket!??!?!

För min dator låser sig när jag spelar spel?!

Det beror väl oftast på värmen men...

Datorn är en:

Amd XP 2600+

512ddr

Abit KD7-kt400

Seagate 80gb (har beställt en till 120gb)

Radeon 9700pro

 

Snälla hjälp?!?!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Stenström

Du kunde skaffa några extra kylfläktar. De vanligaste är 80x80 och koppla in i burken på uttagen för dessa. Kolla innan. Det skall vara lika många fläktar ut på baksidan som in på framsidan. Strömförsörjningen görs genom att de har en tjuvkontakt till någon av kablarna till dina andra enheter på datorn, så du slösar inte på någon kontakt på nätaggregatet. Sedan jag gjorde det kommer jag i regel inte upp i mer än 37gr. i CPU:n. Jag satte de två främre före hårddiskarna och fick då troligen ner temperaturen på dels dessa och hela burken blir sällan varmare är 30.

 

 

mvh johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker också det låter ganska hett för din HD. Visserligen är väl inte sensorerna tillförlitliga till 100% men mina diskar ligger på 27C resp 28C.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är onekligen lite för varm. CPU och Power är ingen fara, men moderkort och HD ligger nog lite för högt. Jag skulle nog slänga in ett par extra fläktar, för dom höga temperaturerna på MK o HD tyder på att luftgenomströmningen inte funkar som det ska.

Tills du fixat fläktarna så öppna lådan så att datorn får andas lite iaf.

Jag kör med öppen låda (inga extra fläktar, endast en mycket tyst CPU-fläkt) och tjänar 9 grader på moderkort (Tagit bort chipfläkten) och 10 grader på hårddisken och runt 10 grader på CPUn.

 

Mina spec:

CPU 30C idle, 44 full load (och sen har jag ju VCool:)

HD 48C

MK 39C

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asså det är ju så jävla skumt!!

 

jag flyttade just nu idag ner min HD mitt framför chassifläkten, och så tog jag bort motståndet så att fläkten snurrar snabbare... fast HDn ligger fortfarande på samma gradtal!?

Alltså det måste ju vara nått allvarligt fel på min hårddisk för så jävla varm kan den ju inte bli... om man känner på HDn så är den mycket kallare än vad fingret är.. ??????

 

Vad ska jag göra?!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag flyttade just nu idag ner min HD mitt framför chassifläkten, och så tog jag bort motståndet så att fläkten snurrar snabbare... fast HDn ligger fortfarande på samma gradtal!?

Alltså det måste ju vara nått allvarligt fel på min hårddisk för så jävla varm kan den ju inte bli... om man känner på HDn så är den mycket kallare än vad fingret är.. ??????

 

Vad ska jag göra?!

 

Att den är svalare än fingret känns lite mystiskt, när jag känner på min som just nu ligger på 49C så känns den ju mycket varmare än handen.... kanske är det fel på sensorn, eller om du har ett tempmonitorprogram där man kan välja vilken sensor man vill använda och du valt nån som inte hör till din HD? Är temperaturen, enligt tempmonitor-programmet, svalare direkt efter att datorn varit kall? Om inte, kan man ju prova och ändra sensor i programmet, om det nu går vill säga.

 

HDn borde ju blivit märkbart svalare om du haft en schassifläkt som blåst luft på den, så mitt stalltips är att den visar fel temp.

 

Som jämförelse kan jag nämna att jag har en speciell HD-kylare (som jag iofs inte använder pga oljudet) som blåser luft på ovansidan av hårddisken och då sjunker temperaturen till 25C, och då känner man också att hårddisken är bra mycket svalare än handen.

 

[inlägget ändrat 2003-04-09 21:52:57 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara få säga att du har rätt. Jag använde ett program vid namn SiSoft Sandra. Där visar det att jag har en temperatur på ca 56C i IDLE läge, Nu hag jag laddade hem ett program som heter: HDD Temperature, där är tempen just nu på 31C så det borde nog vara rätt värde eftersom att HDD inte är varm om man tar på den.

 

Någon som vet av nått annat program än SiSoft Sandra!? isåfall vilket?

 

Tack för svaren!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag installerat Motherboard Monitor 5

Fast har lite frågor.

Inne i temperaturer settings,

Vad är:

LM90 Local -> 44C

LM90 remote -> 59C ????

 

Dom värderna har ja där??

Vad är det?!

Är det Hårddisken?

För jag har också HDD Temperature och där är det 32C

 

Snälla help!?!?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

antagligen så var det som tidigare sagts inte HDn som var 62 grader utan processorn som var 62 grader.

 

Det är ganska vanligt att temperaturvisningsprogrammen visar sina värden på fel ställen.

 

Den varmaste temperaturen som uppmäts brukar i regel vara processorn. Det är antagligen den som är LM90 remote.

LM90 local är antagligen nordbryggan.

 

Då jag går in i mitt BIOS så ser jag inte bara processorns temperatur, vilket jag även kan göra i motherboard monitor. Utan jag ser processorns core temperatur.

 

Det enda programmet som överhuvudtaget get mig det värdet är Siosoft Sandra - och då är det hårddisken som får det värdet.

Det är kanske så för dig åxå. Att det är processorns kärna som är uppe i 62 grader medans processorn kommer upp i 59 grader.

(jag visste inte att det fanns en sensor vid coren men men)

 

59 grader är inte farligt, men det är nog gränsfall för vad de flesta vill köra sin processor i.

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...