Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Banker.


jockesoft

Rekommendera Poster

Har haft SEB som bank i 12 år ungefär, har alltid tyckt att den var OK. Bestämde mig för att kolla vad en annan mer lokal bank hade att erbjuda. Den heter Sparbanken Gripen och finns bara i NV skåne, så jag trodde att i slutändan skulle den vara lika bra/dålig. Så överraskad man kan bli, öppet mellan 11-18 mån-fre, bra service iaf. Sparar cirka 1500 om året i diverse fasta avgifter, får 0.4% lägre ränta på mitt bostadslån, får 1-1.2% högre ränta på sparkontot, inte mycket, men en principsak. Kan ju säga direkt att jag tänkte inte länge på det, var ju bara att byta direkt. Så man skall nog kolla vad andra banker har att erbjuda lite då & då. Nä, SEB går fetbort just nu med alla sina avgifter. 950:- skall de ha för ett konto till mitt lilla enskilda hobby företag, på Gripen var det gratis. Känns som att storbankerna gör allt för att blåsa en på pengar.

 

/Jocke

 

"Shit! What? Rollers. No? Yeah. Shit!" - Blues Brothers

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag skulle aldrig i mitt liv byta till SB-gripen. Kanske billigare och bättre räntor, men de gånger jag haft med dem att göra har jag blivit bemött med total nonschalans, det fanns absolut inget intressa av att ens vilja hjälpa mig.

 

Däremot är dom "världens bästa bank innan man skriv under avtalet".... och har man en bunke pengar på kontot så blir dom lite gladare...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lokala banker har jag lite fobi för. Här har vi Rekarne Sparbank, som ska vara så bra och FSB-kompatibel i allmänhet. Men inte tusan kan jag göra så enkla saker som att ändra adress (eller vad det nu var) på deras kontor - nej då måste jag in till närmsta stad med en riktig FSB i (med ett riktigt FSB-kontor med kundmottagning på det nya viset ;) för att få göra detta... lite irriterande, vad ska man då ha 'lokala' banker till om dom inte är kompatibla? :)

 

Lite tragiskt att en banks rykte hänger på aktuell servicepersonal. Folk som inte tycker det är kul att serva människor på ett positivt sätt.. ja, nu ska man väl inte mobba någon, men fyll i resten själva...

 

--

.Wey - frukostat klart, dags för promenaden ner till jobbet...

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyckte de var trevliga, inga problem alls, pratade med 2 olika personer där och bägge var lika bra. Är det problem så är det ju bara att byta igen. Borde ju vara värt att prova tycker jag. Egentligen konstigt att lokala banker har dålig service som Mr Andersson upplevde, tycker att en mindre bank borde vara så beroende av att vara trevliga och hjälpsamma. Jaja, jag har iofs inte skrivit på nåt ännu, så jag får se hur de beter sig när de återkommer, alltid bra att veta hur andra har upplevt deras service.

 

/Jocke

 

"Shit! What? Rollers. No? Yeah. Shit!" - Blues Brothers

 

 

[inlägget ändrat 2003-04-09 09:24:50 av jockesoft]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HAr alltid haft Handelsbanken, men bytte till Nordea när jag flyttade och blev student. Vilken skillnad!!! Kan inte säga att jag ångrar mig... Har tidigare erfarenhet av lokala FSB kontor och de är inte goda. Visst är det trevligt med lite mindre ställen, men ofta hänvisar de till de "ordinarie" bankerna så då blir det att åka runt iallafall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Kanske är skillnad på de olika kontoren, gissar att du var på HBG-kontoret, dem har jag aldrig haft kontakt med.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Privat har jag haft Handelsbanken så länge jag kan minnas och fungerar bra. I företaget har jag Postgirot/Nordea och det fungerar utmärkt för den situationen.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gissar att du var på HBG-kontoret

Jepp, det var det. Gripen har ingen annan bank de skall vara "kompatibla" med, utan kör helt själva så de kommer inte att hänvisa till någon annan bank, utan alla affärer görs via dem. Men som sagt, skall prova och se, blir det inte bra så får man ta någon annan, finns ju en del banker därute.

 

Är det någon här som använder sig av, Ikano, skandiabanken lr liknande? Hur funkar det isåfall, bra lr?

 

/Jocke

 

"Shit! What? Rollers. No? Yeah. Shit!" - Blues Brothers

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan löna sig att byta bank. Tyvärr är man ofta lite för bekväm för att göra det alltför ofta. Man ska inte glömma att banker är trots allt försäljare. Det vore väl märkligt om de skulle kunna erbjuda något som de kan förlora på och kunden är vinnaren.

 

Numera börjar det poppa upp nya banker som olika affärer erbjuder. Har dock ingen erfarenheter av dessa, men det borde vara bra konkurrensmässigt. Små enskilda banker kan erbjuda lite annorlunda lösningar. Det finns en bank (som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på), där man kan sätta in pengar (obs! man får ingen ränta) för att man vid ett senare tillfälle få låna till ett mycket bra pris. En form av kollektivt sparande. Nackdelen är att man kan få vänta länge på sin tur att få låna, och att det kan vara svårt att få tillbaka sina insatta pengar.

 

//Pålle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en bank (som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på), där man kan sätta in pengar (obs! man får ingen ränta) för att man vid ett senare tillfälle få låna till ett mycket bra pris. En form av kollektivt sparande. Nackdelen är att man kan få vänta länge på sin tur att få låna, och att det kan vara svårt att få tillbaka sina insatta pengar.

Japp, tror jag såg om det på PLUS. De hade sparat i många år, men de fick inte lån när de behövde det, då de ville ha ut sina sparpengar, men de fick de inte heller för att det fanns inga pengar. Det var en förening har jag för mig, du fick låna räntefritt så det låter ju jättebra, om man bara får lånet nångång. ;)

 

/Jocke

 

"Shit! What? Rollers. No? Yeah. Shit!" - Blues Brothers

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, det stämmer att Sverker sågade banken/föreningen :)

Tanken är bra, synd att det inte fungerar i praktiken.

 

//Pålle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har både Skandiabanken och Länsförsäkringar Bank.

Kan inte säga att jag saknar den låga räntan och de höga avgifterna på SEB (Hos vilka jag ändå har kvar ett konto). Bankkontore behöver man ju egentligen inte besöka.

 

Har även haft Spabanken (aldrig mer...)

Nordbanken (hette det då, men skulla aldrig ha dem igen)

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Karlsson

Har själv gått till en kombination av SEB och Skandiabanken. Fungerar bra efter att ha haft SEB sedan länge och tjänsterna kombineras på ett bra sätt. Har även icakort men använder istället visa som betalning. Det finns så mycket numera.

 

[inlägget ändrat 2003-04-09 15:03:06 av Martin Karlsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...