Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Access


Suge

Rekommendera Poster

Hur bra är en Access databas?

Hur mycket information kan jag ha innan den börjar sega sig och hur många användare klarar den samtidigt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Som databas till ett standalone-program i windows duger Access gott, men som databas till någon webapplikation så är det mer eller mindre värdelöst.

 

Hur mycket information kan jag ha innan den börjar sega sig

 

Det finns säker någon vetenskaplig test, men jag tycker den är rätt seg redan vid 10000 poster och några relationer.

 

hur många användare klarar den samtidigt?

 

mer än 10 ska man nog inte vara...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Bara för att ett program kan lagra data är det ingen databas :-)

 

Skämt å sido, Access är en sk lokal databas. Den är inte byggd för att hantera stora mängder data och inte heller för att hantera många användare. Den är byggd som ett insteg till MS SQL Server, och därför är det oerhört lätt att gå från Access till MS SQL.

 

Access funkar alldeles utmärkt som just lokal databas, där du kan lagra dina personliga kontaktdata, böcker eller skivor. Men ... om du nu vill köra i ett nätverk så är Access fel val. Det är som att välja en cykel och ge sig ut på Autobahn. Cykeln funkar utmärkt på cykelbanan - det gör inte en Audi.... (om nu Audi'n får representera SQL Servern)

 

Som Mr Andersson skrev så blir den slö runt 10 000 poster och jag vill nog påstå att mer än 3-5 användare ska man inte vara.

 

Kan du skriva kod i VS-miljön, JAVA eller Delphi etc så gör du klokt i att titta på andra alternativ. Det finns många väldigt bra gratis SQL-servrar (FireBird, MySQL, Postgre, SAP-DB för att nämna några).

 

 

---

vänligen

 

Andreas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...