Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med ny dator


kungmats

Rekommendera Poster

Har plockat ihop en enkel dator för enbart kontorsgöromål med får det inte att fungera.

 

Produktbeskrivning från komplett (dom viktigaste grejerna)

 

MSI MS-6378 Moderkort för Socket A Bulk VIAKLE133,ATA/100, VGA, ljud, LAN, M-ATX

 

AMD Duron 1.2 GHz OEM (200 MHz bus) Socket A processor

 

Cooler Master CPU-Fläkt Socket A/7/FCPGA DP5-5G11B, Upp till 1,1GHz

 

 

SDRAM PC133 128MB 7-7,5ns Minne 168-P 3.3V (inte för BX moderk)

 

Seagate Barracuda V 60GB IDE 7200RPM. ATA/100 hårddisk 2MB cache ST360015A

 

 

Jag har HDD.n kopplad till den ena IDE:n och cd:n till den andra.

 

Jag försökte installera W98 från början men fick ideligen något felmeddelande om SUWIN.fel.

Läste mig fram i forumet till att det förmodligen var ett hårdvarufel och då med största sannolikhet Minnet.

 

Jag partionerade om disken i en C: på 10GB och d: på 50GB samt försökte att trixa lite i biosen och efter att ha ställt ner klockfrekvensen till minnet från 133MHz till 100MHz så gick det att installera W98. ... Allt frid och fröjd.

 

När jag så skulle slå på burken idag igen var det GONATT!!! Den hittade fel i en hel rad filer redan i dos-läge och kunde inte starta. (Igår gick den att starta om hur många ggr som helst och allt fungerade)

 

Jag provade att formatera om HDD:n igen och installera på nytt men det gick inte.

 

Nu har jag stoppat i ett annat minne och provat att installera XP istället och installationen verkade gå bra men efter omstart stannade den på blåskärm med något felmeddelande liknande STOP i 0000.0000.0.0.00b 0.0.0.0000000.0 osv... och gör så varje gång jag startar den.

 

Tacksam för tips på vad jag kan göra.

// Mats W [inlägget ändrat 2003-04-08 21:53:49 av kungmats]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanhända har jag löst det. I alla fall det första bekymret med STOP 000 osv.

 

Jag hade helt enkelt varit klåfingrig och tagit en gammal IDE-kabl med 40 leade istället för originalet med 80 ledare. Hittade det på Microsofts hemsida.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...