Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fruktansvärt! Skjuta tioåringar!


€inri

Rekommendera Poster

Hej!

Näe Nazisterna dödade inga barn inte. Dom blev ju "bara" rentvättade av cyanid i från duschsilarna i duschrummen i koncentrationslägren! Bagatellartat.;)

Hur många, (i tusental) har man uppskattat offren till? 50000...100000...200000...?

 

Naturligtvis är det avskyvärt med offer i krig särskilt barn. Men du menar väl ändå inte att USA är att jämföra med Nazisterna?

 

Vill du vara vänlig att förtydliga, "Inte ens Nazisterna..." för mig.

Jag kanske misstolkade ditt inlägg.

 

Mvh. /Kalkyl

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45323 av Aftonbladets läsare tyckte att det var värt förlusten av tusentals liv för att befria Irak. 45323 personer tyckte alltså att det var helt rätt av den där amerikanske soldaten att döda en tioårig pojke som inte ens siktade på honom för att "han skulle ha gett vapnet till någon annan som skulle skjuta på oss". Jag blir så förtvivlad över min maktlöshet och oförmåga att rädda dessa stackars människor, som ser sina hem och sitt land bombas sönder av en ockuperande makt.

 

Man kan inte skapa frihet med våld, och endast underifrån kan revolutionen ske. Bara folket själva kan sätta foten i backen och säga stopp. Då kan man också hjälpa dem, men det är folket som dör... Som ni kanske förstår är jag mot ett krig, men jag är också mot Saddam Hussein som är vår tids Hitler. Jag hoppas verkligen att dagens uppgifter om att han kan vara död är korrekta.

 

Det jag mest undrar nu är vad som kommer att hända i Irak efter kriget? Kommer USA att låta Shiamuslimerna ta makten i landet, och föra folket tillbaka flera hundra år i tiden, till religiöst och socialt förtryck? Eller kommer de att uppmuntra ett sunnistyre, där man inte kan lita på om ledarna är gamla Saddam Hussein-sympatisörer? Tredje, och mest otroliga alternativet är att man skapar en koalitionsregering där även Kurder får vara med och styra, men jag tror inte att den politiska traditionen i Irak skulle tillåta det. Man måste komma ihåg att folket i Irak är bland de mest välutbildade i hela mellanöstern. Före Gulfkrisen hade alla rätt att gå i skolan i Irak, de har/hade också fri sjukvård. Allt tack vare oljerikedomar från sjuttio och åttiotalet.

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och Gulfkrisen började med att Irak anföll Iran 1980. Det kriget varade i 8år till 1988.

Därefter tog Saddam det lugnt till 1990 när det var dags för Kuwait.

 

Olof Palme utsågs till medlare mellan Irak och Iran och min uppfattning är att han sköts av dem som inte ville ha en snabb fred mellan Irak och Iran för det var inte i deras intresse.

Att skjuta medlare om man inte vill ha en fredlig lösning är inget nytt, Folke Bernadotte sköts 1948 i Palestina under sitt medlaruppdrag mellan rasistiska Palestiner som motsatte sig invandring och invandrare. Bernadotte sköts av invandrare som inte ville ha en fredlig lösning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olof Palme utsågs till medlare mellan Irak och Iran och min uppfattning är att han sköts av dem som inte ville ha en snabb fred mellan Irak och Iran för det var inte i deras intresse.

Olof Palme sköts av en pundare som tog fel på person.

 

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olof Palme sköts av en pundare som tog fel på person.
Kan du bevisa det? :)

 

/Erna

"Like death and taxes, you can count on AC/DC"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du bevisa det?

Ja vaddå, det stod ju i aftonbladet.

Dessutom är ju personen ifråga redan dömd en gång för mordet.

 

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I artikeln kan du läsa att två tioåriga pojkar sköts till döds av en amerikanare. Jag blir oerhört upprörd över detta.

(somliga tycks rycka på axlarna bara)

 

Jag kan inte dra mig till minnes ha hört att tyska soldater gjorde så i de länder de ockuperade men jag kan ju ha fel därvidlag.

Det är väl närmast omöjligt att jämföra förbrytelserna. Grundfelet är att människor nu i stor utsträckning tolererar krig som ett politiskt medel.

Samt anser att en del människor, t.ex. araber är lite mindre värda än andra.

 

 

 

med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja vaddå, det stod ju i aftonbladet.

Dessutom är ju personen ifråga redan dömd en gång för mordet.

 

LOL!

Ironi är alltid kul, och det var det väl förhoppningsvis?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skojar du med oss? Jag hoppas det...

 

"..Jag kan inte dra mig till minnes ha hört att tyska soldater gjorde så i de länder de ockuperade men jag kan ju ha fel därvidlag.. "

 

Visst är det vidrigt att två barn blev skjutna. Fruktansvärt. Det är dubbelmord och den enskilde soldaten ska straffas som dubbelmördare tycker jag. Nationen USA ska också ställas till svars.

 

Att däremot säga "inte ens nazisterna.." är otroligt j***a dumt och borde också vara straffbart. Gör du skillnad på ett skott i pannan och en giftdusch? Alternativt, är du illitterat eller grundlurad?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Åter igen, varnings skott!!! Han kunde ka skjutit en serie framför ungarna, då hade de kanske börjat tänka till, men att begära att en professionell soldat ska tänka är väll för mycket begärt, sedan borde även ungen ha tänkt på vad i helsike han höll på med; som civilist tar man inte upp vapen i krigszoner, då blir man kombatant. Som civilist ska man röra sig ifrån den ASAP.

 

/G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jasså?

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jasså?
Stefan, du kan väl inte låtsas att det inte hänt upprepade gånger? Även israeliska barn har troligen dött i någon självmordsattack. Israels taktik att bomba hela huset om man misstänker att en terrorist kan befinna sig i huset är inget som passar i ett demokratiskt samhälle. Att förstöra en familjs hus för att en av familjemedlemmarna dött i en självmordsattack hör hemma på stenåldern och inte på 2000-talet.

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan inte skapa frihet med våld,

 

Känns lite som att det var det som hände under andra världskriget när Hitlers Tyskland slogs tillbaka...

Så våran frihet får vi väl tacka Japan för som drog in USA i kriget...

 

-----------

// jumpman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I artikeln kan du läsa att två tioåriga pojkar sköts till döds av en amerikanare. Jag blir oerhört upprörd över detta.

 

Blir du upprörd för att det var en "Amerikanare" som sköt eller blir du upprörd för att det var en vuxen soldat som sköt två barn?

 

Om det är så att du blir upprörd över det faktumet att personen var Amerikansk soldat, så tolkar i alla fall jag ditt inlägg. Då innebär det alltså enligt dig att det inte är ett lika allvarligt brott om personen skulle ha kommit från någon annan nation?

 

M.a.o. en Irakisk giftattack mot Kurdiska civila är inte en lika grov gärning. ;-)

(100 tals civila offer = BARN, kvinnor och män.)

Tyckte att du skrev att alla har lika värde.

 

Jag mår illa när jag ser barnoffer.

Krigs eller brottshandlingar där barn lider, mister föräldrar, gatubarn i u-länder, barn som svälter... listan tycks oändligt lång. Tyvärr!

Men du mår illa just därför att han som sköt var Amerikan...!

Kanske dags att få upp ögonen för vad som händer på vår jord eller?!?

 

 

Jag kan inte dra mig till minnes ha hört att tyska soldater gjorde så i de länder de ockuperade men jag kan ju ha fel därvidlag.

 

Antingen har du aldrig läst nutidshistoria eller så har du helt enkelt bara ett dåligt minne.

Kan ju även vara så att du har egna vanföreställningar om historiska händelser.

 

Jag tycker inte om krig och jag tycker inte om Diktatorer.

Jag mår även illa av trångsynthet och extremism.

 

/Kalkyl

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

erik6 skrev:

 

Folke Bernadotte sköts 1948 i Palestina under sitt medlaruppdrag mellan rasistiska Palestiner som motsatte sig invandring och invandrare. Bernadotte sköts av invandrare som inte ville ha en fredlig lösning.

 

Det kan hända att jag missat nåt, och skulle i så fall vara intresserad av att veta källan till påståendet att rasistiska palestinier som skulle utfört mordet.

 

Vad jag förstått är det inte bevisat till 100% vilka som dödade Folke B. Men den teori som är mest trolig, och som är mer eller mindre vedertagen, är ju att "Stern gang" eller LEHI, en av di första terroristerna (i ordets rätta bemärkelse) efter andra världskriget, var dom som gjorde det. För övrigt kan ju nämnas att den gode Yitzak Shamir (en f.d. israelisk premiärminister på 80-talet) var en av dom ledande figurerna i den gruppen.

 

källa: Hela jäla internet.

Boken: "Terrorismens historia" av Björn Kumm.

 

[inlägget ändrat 2003-04-10 01:25:37 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag reagerade på var tonen i inlägget från Krille_. Inte ens du tror väl att israelisk militär skjuter barn efter eget godtycke? Därmed inte sagt att jag försvara någon som skjuter på barn.

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte ens du tror väl att israelisk militär skjuter barn efter eget godtycke?
Det tror jag inte. Kändes bara som att du förnekade att det någonsin hänt.

 

Det andra som jag nämnde i föregående tråd tycker jag fortfarande inte hör hemma på 2000-talet, men nu var det inte det tråden handlade om...

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

¤#!&%&#¤ vilken %#¤&%¤& artikel... två 10-åringar blir kallblodigt nerskjutna, och det är synd om SOLDATEN?!?! #¤%)#!

 

-------------------------------

/HAREN

"And never start a sentence with a conjunction"

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...