Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

En het AMD


TicoRoman

Rekommendera Poster

Har en AMD TB 1,33 Ghz. Utan någon egentlig processorbelastning är dess temperatur 60-65 grader. När det var som bäst så var den ca 50-55.

 

Förutom de vanliga fläktarna finns det en insugsfläkt placerad på framsidan av chassit.

 

Som ni märker så är den alldeles för het. Att spela spel är nästan omöjligt. Då börjar den pipa (har ett program installerat som larmar om temp överstiger 65-70.

 

Frågan är:

 

Vad ska jag göra?

 

Lägga lite mer kylpasta på processorn? Byta ut hela processorkylningen (fläkt + vad-tusan-heter-det)?

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micael Karlsson

Hej

Kan det vara något som blockerar luftgenomströmmningen, kanske? Kablar eller lite otäckt damm.

Är det kylfläns Du tänker på, det sitter ju en rejäl sådan för att leda bort värmen från processorn.

Det låter ju riktigt varmt.

 

Lycka till med kylningen!!!!

 

/Micael

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just precis, jag syftade på kylflänsen. Är det någon skillnad mellan olika?

 

Kan det vara något som blockerar luftgenomströmmningen, kanske? Kablar eller lite otäckt damm.
Det brukar samlas en hel den damm, men jag brukar ta bort det regelbundet med dammsugare. Just nu är den ren. Tempen "sänktes" till 62. :(

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Ja, det låter verkligen varmt.

 

Du kanske ska leta efter en bättre processorfläkt?!

För att den du har håller kanske på att ta slut om du nu haft den länge. Antagande bara.

 

Mer kylpasta tror jag inte hjälper, för att det ska väl bara hjälpa att jämna ut ojämnheter. Det har det diskuterats lite då och då på eForum. ;) Man ska ju bara ha så lite som möjligt.

 

Kolla också föregående skribents svar angående damm som samlats på fläkten. Sådant kan döda en dator om man har otur. Läste om det i PC För Alla för ett tag sedan.

 

 

Edit: Ojdå, du hann visst svara på föregående skribents inlägg innan jag hann posta mitt inlägg. :)

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

[inlägget ändrat 2003-04-08 19:57:14 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...men jag brukar ta bort det regelbundet med dammsugare.

Är det verkligen genomtänkt?

Dammsugare - statisk elektricitet = sant.

Dator - statisk elektricitet = kan orsaka en komponents undergång.

 

[inlägget ändrat 2003-04-08 20:13:35 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

någon som vet vad en modern dators cpu temp ska ligga på? (ungefär såklart) min gamla amd 800 låg också på 60 grader ungefär

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...