Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad ska jag välja för Webbläsare?


Carine

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Jag (en novis) undrar vad jag ska köpa för Webbläsare eller heter det kanske Operativsystem som är bäst?

 

Jag har Windows 98 2:a utgåvan och skulle vilja köpa en nyare version av webbläsare eller operativsystem?

 

Vill någon vänlig själ tala om för mig vad det kallas?

 

Jag har f.n en "klen" dator. Pentium III 500 mhz 128 ram

 

Vad behöver jag ha för dator för att klara av ett bättre program typ Windows 2002?

 

OBS! Jag spelar inga spel.

 

Vore mkt tacksam för hjälp!

 

Tack på förhand!

 

MVH/Carine

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Jag (en novis) undrar vad jag ska köpa för Webbläsare eller heter det kanske Operativsystem som är bäst?

 

Bestäm dig! ;)

I ett operativsystem som Windows följer ofta en webbläsare som är grunden för utseendet. Det du ser när du använder det.

 

Webbläsare sen kan du ladda ned gratis. Dubbla webbläsare är inga problem att köra i Windows. Du väljer bara vilken du vill ha som standard. Alltså vilken du alltid vill använda. En sådan ruta kommer upp med en fråga om du vill använda t ex Opera som standard.

 

IE 6.0 är det som gäller just nu för Windows. Sedan finns Opera och Phoneix, tror jag den sistnämnda heter. Sök lite på webben så hittar du säkert nedladdningsplatser. :)

 

Jag har Windows 98 2:a utgåvan och skulle vilja köpa en nyare version av webbläsare eller operativsystem?

 

Windows XP helt klart!

Kräver lite mer av hårdvaran och så mycket minne som möjligt. Du kan snoka mera om detta och om din hårdvara är kompatibel med XP på MS-hemsida.

 

Vad behöver jag ha för dator för att klara av ett bättre program typ Windows 2002?

 

Inga kommentarer! Har aldrig använt det själv, men tror det är samma som för XP. :)

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar att det är Windows XP du har i tankarna. XP finns i två versioner, Home och Pro. Webbläsaren som ingår är Internet Explorer 6. För några dagar sedan var en tråd om just XP Home vs Pro. Där finns också lite länkar om systemen och systemkrav. Du hittar här:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=427629

 

Stefan var lite snabbare...

 

[inlägget ändrat 2003-04-08 16:28:01 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har f.n en "klen" dator. Pentium III 500 mhz 128 ram

 

Vad behöver jag ha för dator för att klara av ett bättre program typ Windows 2002?

 

Om du skaffar 128 Mb minne till så är XP det bästa OS:et för din dator. 128 Mb minne är ingen dyr uppgradering heller, har inte riktigt priserna i huvet men under 200 kr handlar det om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så lite intressant att se förhållandet webläsare - operativsystem. Om vi ska tro på MS så är Windows i princip samma sak som en webläsare då den inte kan tas bort ifrån Windows!

 

Åter till själva frågan: Som vanlig arbetsdator utan datorspel duger den fint om man kompletterar med mer minne (256MB extra vore lämpligt). Sedan finns det ju även operativsystem som inte kostar något...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag köpte PC för alla och installerade från deras CD-skiva webbläsaren Opera 6.0.5,

e-postprogrammet Eudora 5.2 och gjorde en anslutning till home.se (parallellt med Telia) Enkla installationer och helt gratis alla tre operationer. Om jag har fattat det hela rätt går det inte avinstallera IE, men man behöver ju inte använda vare sig den eller Outlook Express och man kan växla mellan Telias och andras uppkopplingar.

Jag har testat detta bl a för att få lite snabbare modemuppkoppling och det har jag fått.

Du kan ju testa – det kostar ingenting (förutom OP:et)

(Jag har en dator som var ”modern” för ett år sedan, nu är den urgammal, dessutom kör jag med det antika Win98SE men det blir väl XP snart. Datorkunskaperna är inte heller på topp.)

 

Skulle vara intressant att få veta andras åsikter (speciellt de som surfar med k56/v90 modem) om Eudora contra OE (har egentligen ingenting med hastigheten att göra), IE contra Opera och Telia contra home

 

 

Annamaria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag tillhör kategorin, "kan alldeles för lite om datorer" men har tvingats att använda PC i jobbet sedan 1996. (Operativsystem Win95,Win98,Win.98se och WinXPpro.)Eftersom jag har teknikintresse men måttliga PC kunskaper tycker jag så här:

 

Operativsystem: Windows XP För att det är stabilt och börjar bli vanligt. Home eller Pro spelar dig nog mindre roll men Pro är något bättre.

 

Webbläsare: Explorer6 som ingår i WindowsXP.

 

Jag grundar ovanstående argument på min egen erfarenhet av oerfarenhet i datorvärden.

 

Varför? Helt enkelt för att Windows och Explorer är absolut vanligast förekommande på PC marknaden.

Det betyder att du kan få hjälp med det nästan varsomhelst. Och hjälp kommer du att behöva när du minst anar det. Tro mig!

 

Väljer du mindre vanligt förekommande systemprodukter är hjälpen svårare att få tag i. Och hjälp...som sagt, det behöver man massor av särskilt när man är nybörjare på någonting.

 

Ovastående kanske kan låta tråkigt för dom insatta i PC världen men glöm inte att alla är barn i början.

 

Lycka till!

 

Mvh./Kalkyl

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan utan problem sätta in ytterligare 256MB minne i din dator.

För att få rätt minne gå in på http://www.dustin.se och använd Kingston minneskonfigurator.

 

Operativsystem: Vill du slänga pengar på Microsofts produkter är det givetvis helt OK men bortsett som operativ för spel som bara finns för windos är det bortkastade pengar + tid. Hur lång tid tar det från man stoppar WinXP cdn i datorn till man är ute och surfar på nätet?

För en van windosanvändare på jobbet tog det 5 minuter från han stoppade in CDn med Knoppix 3.1 Linux i datorn till han var ute och surfade.

http://www.vallhubero.lund.se/it.htm

Ladda hem om du har ADSL eller bättre eller köp ett paket.

Redhat 8.0, säkert också 9, Mandrake 9.0, Knoppix 3.1, är helt OK enligt egen erfarenhet.

http://www.distrowatch.com/dwres.php?resource=cd

 

http://topologi-linux.sourceforge.net/

http://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distributions/redhat/redhat/linux/9/en/iso/i386/

http://www.linuxshop.nu

Jag rekommenderar också besök på biblioteket och låna nån eller några böcker om Linux.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...