Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Poängbogey system


Juake

Rekommendera Poster

Jag har problem med att få fram resultat i excel.

Jag vill få fram så här t.ex:

Bana par 4, antal slag är 4 och resultat blir 2 poäng.

Det ska göra automatiskt när slag ändrar sig, tex om jag slår 3 slag på par 4 och då får jag 3 poäng.

 

Jag har försökt men får inte fram rätt värde och sånt.

 

Vill ha så enkel som möjlighet, så hur?

 

Är ganska nybörjare på excel.

Men man lär sig :-)

 

// Jocke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ifall det är ett enkelt samband, ett under par ger 3 poäng, par ger 2 osv så borde antingen enkla IF-satser kunna göra underverk eller ännu enklare summeringar..

 

Du har banans par i en serie celler i rad (1 exv)

du har dina slag i en rad (2 exv)

i rad 3

=OM( (2-(A2-A1))>0 ; (2-(A2-A1)) ;)

 

If-satsen (om) enbart med för att kontrollera att det inte blir minuspoäng. Tänk på att om du vill flytta formeln, men fortfarande vill ha kvar kopllingen till banans par, lås då raden genom att införa ett $, dvs ändar A1 till A$1

 

Förstod jag dig rätt?`

 

/T

Rättade ett trött fel, växlade på rad/kolumn...

 

 

[inlägget ändrat 2003-04-08 00:19:24 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du har förstått mig rätt.. Jag testade nyss och det verkar fungera perfekt Tusen tack.

 

Men beräkning gäller om man har 0 i handicap. Men om man har t.ex hcp 18 och då får man 1 slag extra på varje hål. Dvs bana par 4 blir 5 om man har hcp 18.

 

Så blir det kanske knepigt eftersom hcp varierar..

Jag har gjort så här i excel i tabell:

Bana par, Bana HCP, Extra slag (där man räknar ut efter personlig hcp som man får 1 eller mer extra slag), Score (Antal slag som man gjort på bana) och till sist poäng..

 

Jag ska försöka lösa det ikväll, om det gick bra, så meddelar jag er. Men är tacksam för tipset hur man gör..

 

// Jocke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går säkerligen att lösa ganska enkelt. Tyvärr är jag inte golfare, kan inte systemet och ser det inte framför mig, så jag kommer inte med något direkt förslag nu.

 

Kom gärna med fler frågor om du har några. Det mesta går att lösa med ganska enkla handgrepp.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag äntligen löst problem..

Skapade en ny tabell där man summera bana par och extra slag i en dold ställe.

Sen använde jag samma formeln som du förslog, men ändrade i formeln från =OM( (2-(A2-A1))>0 ; (2-(A2-A1)) ;) till =OM( (2+(A2-A1))>0 ; (2+(A2-A1)) ;)

 

Där A2 är på totalt slag efter bana par och extra slag som jag summerade i dolda ställe och A1 är totalt slag man gör på bana. Då stämmer poäng helt perfekt...

 

Tusen tack!!

 

// Jocke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...