Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ordning på musik CD


Kalkyl

Rekommendera Poster

Hej!

Har någon vänlig själ något tips på ett bra program för att lägga upp sin skivsamling i.

 

Man skall kunna söka på artist, låtar och musikstil.

Jag vill även kunna lägga till egna kommentarer, år som skivan släpptes etc. (Ev. infogabild men ej nödvändigt.)

 

Sedan gör det ju inget om det är någorlunda användarvänligt/enkelt att jobba med.

 

Mvh.

/Kalkyl

 

[inlägget ändrat 2003-04-07 22:41:39 av Kalkyl]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda jag vet heter "where is it"

men vet inte riktigt om det har alla funktionerna som du söker..

 

 

/Erna

"Like death and taxes, you can count on AC/DC"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bygg ett eget i Access.

Då kan du få de funktioner du beskrev.

 

/2much

 

 

Same shit, different day

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här kan du göra ett register i Excel.

Enklare än med Access som någon föreslog.

 

Jag ska försöka anpassa ett register jag har gjort till dina förhållanden.

 

Dina rubriker i rad ett enligt nedan.

 

Cell A1 = ARTIST

Cell B1 = LÅTAR

Cell C1 = STIL

Cell D1 = KOMMENTAR

 

Dina data

 

Cell A2 = Elvis

Cell B2 = Låtnamn

Cell C2 = Rock

Cell D2 = Valfritt eller tom.

 

Sedan är det bara att lägga in mer data i nästa rad d.v.s A3, B3, C3 o,s,v

 

Markera antingen Cell A2(elvis), B2(låten) eller C2(rock), högerklicka, hyperlänk. Så kan du skapa en länk till ex. elvis, låten el. stilen,

Du kan länka till nästan vad du vill, htmlfiler, worddokument, bilder eller ljud.

Man kan också länka direkt till webbsidor om man är online.

 

Markera cell D2, högerklicka, infoga kommentar.

 

Sorteringen gissar jag att du klarar själv, knappen sortera.

För mer avancerad sortering, markera en eller flera kolumnbokstäver, data, sortera.

 

Detta register fungerar utmärkt, sortering och länkning går snabbt så länge man länkar lokalt på datorn.

 

 

[inlägget ändrat 2003-04-08 12:17:48 av BoEriksson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst.

Det är enklare med excel, men man har fler möjligheter i access om man vill vidareutveckla databasen.

 

/2much

 

 

Same shit, different day

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en enkel accessdatabas för skivor med följande fält artist/grupp, titel, kategori och utgivningsår. Till detta har jag ett underformulär för låttitlarna. Jag kan maila dig filen om du vill.

 

Åke

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Steua: Jag mottager tacksamt din databas.

magnusros99@hotmail.com

 

Tack på förhand

Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Steua.

 

Jag håller också med en tabell för skivor.

 

Jag skulle bli tacksam om du ville skicka till mig också.

 

rolf.lager@solna.mail.telia.com

MVH Ralle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Busenkelt att skriva ett sånt program, men "schiiiittråkigt" att mata in en massa data :-)

 

Kolla på

 

http://www.antelopestudios.com/depro/depro.php

 

dvs Disk Explorer Pro.

 

Ett guldprogram som inte bara fixar lokala enheter utan även ftp-siter etc :-) Har även funktionalitet för att exportera hela databasen till en fristående viewer som du kan dunka över till polarn om han vill veta vad du har.

 

--------

This application is a powerful tool for catalogizing all CDs, DVDs, floppies, ZIP disks, or other removable media, hard drives, network drives, or even FTP servers on the Internet (they are called volumes). Entire structure of volumes can be catalogized as well as internal structure of various archive files (ZIP, RAR, ARJ, LZH, CAB, TAR/GZIP, ACE, JAR and others) including self-extracting installers (EXE).

 

The application can automatically include contents of various commonly used files (such as readme.txt, file_id.diz) entirely or just in part into a catalog (called a database). Files can be processed by filters that can extract file summary or even create a thumbnail of the file. The current version is equipped with 14 filters which can extract for example song/interpreter/album name from MP3 or OGG files; size, bit-depth, format and even thumbnail from images of over 40 file formats (JPG, GIF, TIF, PNG, BMP, PCX, CDR etc.); properties of various sound files; obtain title, keywords, author, statistics from office documents (such as MS Word and Excel); title from HTML documents; or just copyright holder, name and version from executables. Comments can be added to any volume or folder. All filters are fully configurable, different file types can be associated to any filter.

 

The application can work with any type of files, be it programs from the Internet, CD magazines, music collections (e.g. MP3, OGG or WAV), photo-albums, or anything else.

 

Files and folders can be searched in the database even if the original media (or Internet connection for FTP servers) is not currently available and this works really fast. Using an average computer, you can find your file even faster than you would insert a CD disc into a drive. Searching can be done using various criteria, such as file name wildcards, substring, regular expression, date, time, file attributes. Comments generated by filters can be searched as well.

 

Disk Explorer Professional can work with several databases at the same time. Volumes can be moved between databases. There is no limit on number of volumes in a single database. Having even hundreds of volumes in a single database does not imply higher memory or CPU speed requirements.

 

Despite all this features databases are very small. Most of the data is compressed. If you wish to send a database to your friend by e-mail, you may remove all unnecessary data from it, such as included file content or image thumbnails.

 

User interface of Disk Explorer is very user-friendly and quite similar to Windows Explorer, therefore virtually anybody can learn it very quickly.

 

Disk Explorer Professional comes with a royalty-free viewer that can be used for free distribution of self-view databases created using a full version of Disk Explorer Professional even to users that do not have a copy of Disk Explorer Professional.

 

--------

 

 

---

vänligen

 

Andreas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej på er!

Tack för tipsen så långt. Eftersom jag har "lilla" Officepaketet så ingår ju då naturligtvis inte access förstås. :-(

Förbannar mig själv för att jag inte tog hela Officepaketet från DELL när jag köpte burken i höstas.

 

Får väl handla Office tillägget. Har inte kollat än på Dustin om man kan köpa Access och PowerPoint separat. Någon som vet det?(DELL brukar ju ha lite egna Officepaket vad jag förstår)

 

Att mata in uppgifterna bävar jag för, men det är bara bita ihop å se gla´ut! :-)

Man får väl ta en bit lite då och då.

 

Åke(Steua) du får gärna maila över filen om du vill men jag kan väl inte göra så mycket med den utan Access antar jag.

 

Tack än en gång. Kul att se att det finns fler med intresse för ordning o reda bland CD musiken.

 

Mvh. /Kalkyl

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

jag har gjort en access applikation till min bror..

med flikar för olika uppgifter, tex utlånad, antal dagar och larm vid för lång tid för utlåning , mm mm

ACCESS är BÄST !

(är det någon som vet hur man för över det på PDA? PALM eller POCKET PC?)

 

mvh !

Hej

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt, men jag kan inte hålla mig här :-)

 

Kul att du skriver att Access är bäst, men inte vet om du kan flytta till en PDA! :-) *garv*

 

Jag vill inte vara taskig, men "Bäst" av vadå?

 

I det här fallet med CD-skivorna skulle en enkel app skriven i C#, JAVA, Delphi, VB med en enkel indexerad textfil kunna duga alldeles utmärkt. Här finns inga problem med transaktioner och postlås eftersom den körs endast av en användare lokalt på en burk. Vill du sedan använda en databas, välj då en "riktig" som exempelvis gratisalternativen MySQL, FireBird eller SAP-DB, eller kosta på dig MS SQL, InterBase, Advantage eller Sybase.

 

Det måste ju gå att köra grejjerna utan Access å sådär installerat :-) annars är det ju inget bra!

 

 

 

 

---

vänligen

 

Andreas

 

[inlägget ändrat 2003-04-08 22:16:35 av AHard]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej AHard!

Verkar vara ett bra program.

Skall titta närmare på det. Känner mig lite vilsen bara.

 

Har aldrig ägnat mig åt databaser förut...=:-O

 

Är det användarvänligt? Jag menar kan man klara av det som nybörjare?

 

Mvh./Kalkyl

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är busenkelt. Stoppa i skivan, ge skivan ett namn, programmet scannar innehållet på skivan och lägger till det i databasen. Du kan lägga till kommentarer etc.

 

Tänk så skönt att slippa mata in all data!!! :-)

---

vänligen

 

Andreas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK.

En fråga till. Det finns fyra olika program att hämta under download. Vilket skall jag hämta?

(Kör Win.XPpro)

Eller rättare sagt kan man köpa programmet i Sverige eller måste man beställa det från USA.

(Slarvade lite med att kolla igenom länken du gav.)

Sorry!

 

vh./Kalkyl

 

[inlägget ändrat 2003-04-08 22:27:39 av Kalkyl]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under

 

http://www.antelopestudios.com/depro/download.php

 

hittar du avsnittet med en massa flaggor.

klicka på den första av dem med amerikansk flagga eller länken nedan ska gå bra åxå

 

http://www.antelopestudios.com/depro/download_file.php?filename=dep300en.exe

 

 

Då ska demoversionen dimpa ner. Det är en fullversion som endast är limiterad i antalet poster som kan lagras. Vid inköp (fjuttiga 29$) så kommer en nyckel som låser upp programmet.

 

BTW. grabbarna som gjort det vill ha hjälp med att få det översatt till svenska - om någon känner sig manad. Då får du det gratis resten av ditt liv :-)

 

Det största skälet till att jag gillar det, är att det är det enda av de program jag hittat som klarar av att indexera upp en ftp-site så att jag kan hålla full koll på vad som finns där på lätt sätt - utan att vara uppkopplad. Det är dessutom en hel del snabbare än ex.vis WhereIsIt som nämndes tidigare i denna tråd.

---

 

vänligen

 

Andreas

 

[inlägget ändrat 2003-04-08 22:40:44 av AHard]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att jag inte ska mobba dig? :-)

 

FTP (File Transfer Protocoll) andvänds för att flytta filer mellan en maskin och en annan över Internet (rättare sagt nätverket).

 

Ett användningsområde är ex.vis om Du har en hemsida som ligger på ett web-hotell. För att lägga upp dina sidor, bilder och script etc på hotellets server använder du en ftp-klient.

 

Har du en stor hemsida är det av största vikt att veta exakt vilka filer som finns uppladdade, version och var. Att då kunna söka en fil, ett datum eller en notering är guld, speciellt eftersom jag inte behöver vara online. Jag kan lätt kolla om filen finns på web-hotellets server eller om jag ska byta ut den etc etc etc.

 

---

 

Ett litet tillägg till Disk Explorer Pro (eller andra indexerande programvaror):

 

Att skriva en programvara för att hantera CD-skivor är busenkelt. Det behövs 4 tabeller och ett interface. Problemet är att mata in alla uppgifter.

 

Problem 1: 650/700 MB på en CD, ger ca 100 MP3:or eller kanske 500 dokument. Ingen hit att mata in info om alla dessa. Bra är då om programmet kan "scanna" skivan och göra det själv :-)

 

Problem 2: Vanliga Musik CDs. Vanliga musik CD's skiljer sig från dataskivor på så sätt att de inte innehåller någon information om Artist och låt etc. Här måste det handjagas.

 

Slutsats: MusikCD:s innehåller oftast 10-15 låtar, en dataCD 100 MP3, jag väljer att köra ngt som låter mig automatiskt få in den stora mängden data. Tyvärr får jag väl mata in det andra manuellt, men annat alternativ finns inte.

 

 

---

vänligen

 

Andreas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanliga Musik CDs. Vanliga musik CD's skiljer sig från dataskivor på så sätt att de inte innehåller någon information om Artist och låt etc. Här måste det handjagas.

 

Tyvärr får jag väl mata in det andra manuellt, men annat alternativ finns inte.

 

CDDB då?

http://www.gracenote.com/gn_products/cddb.html

 

Den databasen fanns juh redan på amigatiden och lät en rippa sina skivor med fullständiga låttitlar, artistnamn och albumnamn :) (oftast i alla fall)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

[inlägget ändrat 2003-04-09 09:11:36 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yupp, man blir förvånad över hur många skivor som faktiskt finns i den... Dessutom kände den igen en skiva bränd från mp3or

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Om jag tolkar det hela rätt så är det ett API (ActiveX eller liknande) för att ansluta till en OnLine databas. Dvs,den använder sig av en online databas över Internet för att hämta info om CD'n.

 

Helt OK om man har en fast lina :-) och bara vill lagra info om musik CD's

 

kika på

http://www.collectorz.com/music/

 

Vad som händer är att den hämtar ett unikt ID från skivan eller låten, inte info om artist, låttitel etc, och sedan ansluter till Internet för att hämta hem infot.

 

Schmutt skulle ju ha varit att kunna extrakta informationen från CD'n direkt :-)

 

---

vänligen

 

Andreas

 

[inlägget ändrat 2003-04-09 11:10:08 av AHard]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett litet tips som jag tror jag givit här tidigare är CDTrustee. Du startar programmet, matar in cd efter cd i datorns cd-läsare så sparas skivans idnr? och när du matat in ett par stycken kan du klicka på en knapp i programmet och det görs en uppkopplning mot CDDB och all info om cd-n laddas ner, Artist, skivtitel och spårtitel mm. Allt sparas i en accessdatabas.

 

Allt utan att ha behövt skriva ett enda ord. Sen kan man iofs behöva justera lite smågrejer efteråt, men det är inga stora grejer.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det blir en hel del för mig att bita i märker jag.

Tack än en gång för alla bra tips. :thumbsup:

 

ns, vet du eller någon annan möjligtvis var man kan få tag på CDTrutee programmet?

 

Mvh.Kalkyl

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...