Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Adobe Illustrator 10


Bisonium

Rekommendera Poster

Jag skulle vilja ha hjälp med att finna ett kommando i Adobe Illustrator 10.

 

Alla illustrations- och ritprogram som jag har hållit på med har haft något "boolean-kommando", med vilket man kan kombinera två objekt till ett nytt objekt. Det brukar finnas tre alternativ vid kombineringen av objekten:

 

1. Intersection:

Det nya objektet får formen av den gemensamma ytan hos de två markerade objekten

 

2. Subtraction:

Det ena objektet fungerar som en beskärningsmask för det andra objektet

 

3. Union:

Det nya objektet får formen av den totala ytan hos de båda markerade objekten

 

 

I Illustrator har jag bara funnit ett masknings-kommando som ger ett till utseendet liknande resultat, men som inte alls ger ett nytt objekt. Resultatet blir istället en grupp bestående av det ursprungliga objektet och "masken"

 

Finns det över huvud taget något liknande i Illustrator, eller måste jag återgå till Corel Draw???

 

 

MVH

Bisonium

 

[inlägget ändrat 2003-04-07 21:01:31 av Bisonium]

[inlägget ändrat 2003-04-07 21:01:56 av Bisonium]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehehehe... bara påminner mig om att jag inte fått Adobe Premiere att göra den mest grundlägganda alfamaskningen av ett animerat klipp, genom att jag har en alfakanal/mask i ett annat animerat klipp (!) som jag vill använda som alfa/trans.mask... helt sjukt är det, om någon vet hur man lyckas så säg till!

 

(det går att välja en bild som mask, men inte en animation?)

 

Adobe... :(

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabbt svar =)

 

Menar du att det inte fungerar? Jag tycker att Adobe gör superbra program, men det verkar som om de inte är perfekta ändå ... =(

Du får väl använda FinalCut till videoproduktionen istället. Det verkar iallafall vara näst intill fulländat. =)

 

/Bis

 

[inlägget ändrat 2003-04-07 21:08:53 av Bisonium]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...Speed Razor, gammal klassiker som fungerar :)

 

Annars tycker jag om Edit. Men Premiere, ujuj.. men ibland gör man fel val :7

 

Någon postar nog en lösning om det finns btw.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det du är ute efter är det man kallar "Pathfinder" i Illustrator. Du får fram det med shift + F9 eller i menyraden under "fönster" - Pathfinder.

 

Hoppas att det löser sig.

 

 

 

 

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

 

Men med Pathfinder får jag inte ett nytt fristående objekt. Om jag t.ex. beskär en cirkel med en rektangel, så vill jag få en "skiftnyckel"-form som ett fristående kurvobjekt som fritt kan modifieras.

 

(OBS. Jag vet att just detta objekt lätt kan skapas med knivverktyget. Detta var bara ett enkelt exempel)

 

Det enda som kan modifieras efter att jag har använt Pathfinder är cirkeln och rektangeln var för sig.

 

Hoppas någon förstår hur jag menar ... ?

 

MVH

Bisonium

 

[inlägget ändrat 2003-04-08 00:21:46 av Bisonium]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här gör du (ok pathfinder är lite ologisk), se till att rektangeln ligger under cirkeln, markera båda objekten, välj i pathfinder minus undre (sist i pathfinder) and there you have it !!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjo!

Sitter iofs med ver.9 men om jag gör en cirkel och en rektangel, markerar båda och väljer förena i pathfinder så får jag iaf ett nytt objekt där man kan jobba vidare.

 

Fick besök under tiden ja skrev. Ser att någon redan svarat. Hoppas det fixar sig.

 

/Håkan

[inlägget ändrat 2003-04-08 10:18:42 av Håkan H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla. Ska utforska möjligheterna och återkommer med mina erfarenheter. =)

 

/Bis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...