Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Superdölja mappar...?


Eminos

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har ställt in så att han alltid visar Dolda Mappar i Windows...men "problemet" är att det finns fortfarande vissa mappar som jag inte vill visa...:)

 

Typ mappen RECYCLER och mappen System Volume Information (båda på varje partition i roten)...

 

Finns det något sätt att supergömma dom, lr nåt?...:)

 

RECYCLER mappen kan jag ta bort, men den kommer tillbaka titt som tätt (btw, jag har inaktiverat papperskorgen)...System Volume Information mappen kan jag inte äns ta bort, klickar jag på den så kommer det fram att mappen inte är accessible...

 

Det jag kan göra med RECYCLE mappen är att skapa en .bat fil som tar bort den mappen (mha DOS-komandon), och lägga filen i Autostart, men det känns inte som en fullständig lösning...

 

Tacksam för hjälp...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte så smart att ta bort System Volume Information-mappen, då den är en del av NTFS-filsystemet.

 

Det (enda) du kan göra är att kryssa för rutan "Dölj skyddade operativsystemfiler".

 

Det är helt enkelt något du får lära dig leva med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte så smart att ta bort System Volume Information-mappen, då den är en del av NTFS-filsystemet.

 

Nää, jag tänkte att väl att det var nåt sånt...men den går ändå inte att ta bort...:)

 

Det (enda) du kan göra är att kryssa för rutan "Dölj skyddade operativsystemfiler".

 

Aa, just det, det har jag oxå okryssat...

 

Det är helt enkelt något du får lära dig leva med.

 

Finns det verkligen inget man kan göra?!...kanske kan man dölja speciella mappar genom registret på nåt vis?

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Windows XP Pro finns ett verktyg som heter Group Policy Editor (skriv: gpedit.msc i Kör/run). Med gpedit kan du skräddarsy vad användare har tillgång till och vad de kan se. Jag har inte satt mig in i hur gpedit fungerar, men en länk till en sida där Microsoft skriver om verktyget finns här:

 

http://support.microsoft.com/search/preview.aspx?PR=1&scid=kb;en-us;307882

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte byta OS?

Att hindra användare att läsa något annat än sin egen hemkatalog är helt normalt i Linux, FreeBSD, NetBSD, OpenBSD om du vill det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det verkligen inget man kan göra?!

Jo, det finns det. Du kan ha Dold på dom filer och kataloger du inte vill se, och ha resten som vanligt. ;)

 

Varför måste du ha tre nivåer?

 

NTFS-filsystemet

...file system-filsystemet. :thumbsup:;)

 

---

Jocke

 

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att hindra användare att läsa något annat än sin egen hemkatalog är helt normalt i Linux, FreeBSD, NetBSD, OpenBSD om du vill det.

 

Vakna nu lilla trollet, det var inte det han frågade om.

 

Hindra användare från att accessa mappar har NT kunnat göra sedan -93.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NTFS-filsystemet

...file system-filsystemet.

Jo, det var medvetet. Om jag bara skulle skriva NTFS kanske han inte skulle veta vad det var, och om jag skrev NT-filsystemet likaså.

Så jag försökte vara övertydlig, därav ordvalet.

Man säger ju CD-skiva också, för att göra klart att man inte pratar om ex. en CD-spelare.

 

Inte ens med GPEdit kan du åstadkomma det du efterfrågar. Eller så skulle jag våga påstå att just det du efterfrågar redan finns i och med det kryss-alternativet jag nämde innan.

Man har i princip aldrig behov av att se systemfilerna, och du kan fortfarande öppna windows-mappen och system-mappen, det är bara just dessa mappar du inte vill visa och filerna config.sys osv. som ligger i roten som döljs.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man säger ju CD-skiva också

Huga. Det kommer ju iofs efter Basket-korg. ;)

 

---

Jocke

 

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag gjort ex hela min "profils" mapp Privat.

I & med det så kan de andra, inkl andra Admin, endast se min min profils huvud-mapp. Inget mer att se för de andra. Klickar de på denna mapp får de ej tillgång till den. (Svar: Mappen ej tillgänglig eller liknande).

Har även gjort så med vissa andra mappar utanför min profils, men ej testat från annan Admins konto då det ej varit aktuellt. Ang mappen RECYCLER så finns det en del tips om borttag här: http://www.tweakxp.com/tweakxp/default.asp & fyll i recycle i sökrutan & tryck på Search. Gäller dock endast att ta bort fr skrivbordet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag gjort ex hela min "profils" mapp Privat.

I & med det så kan de andra, inkl andra Admin, ...

 

De andra administratörerna kan väl bara typ byta ägare på mappen om de vill se den...

 

// Ulf

___________________________________________________

Om personen du talar med inte tycks lyssna, var tålmodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar min mapp under C:\Documents and settings\Namn så kommer de ej åt denna. Den enda som kan komma åt den är "HuvudAdmin" via felsäkert läge & det är jag det med så....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shiit! Du hade rätt!

Hade för mig att jag testade detta pga frågan var uppe i ett annat forum men... minnet....

Ska kola lite mer på det via en bra bok jag köpt där det står ganska mycket om dessa begränsningar/rättigheter osv. Har för att det ska gå "bakvägen" via Local group settings (ej LocalPolicy.., den finns ej i Home). Nu är det bara det om minnet då....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp File Ptrotector 2001 här http://www.mikkotech.com/ . Kostar visserligen uppåt 550-600kr men vill du ha ett lättarbetat & säkert pgm så finns det här. Man kan tom via pgm:t skapa "säkra" pgm för spec mappar. Ex Att just Word får öppna alla filer i mappen C:\Document and settings\Min gömda mapp. Skulle du köpa pgm:t i fråga så gör inte mitt misstag: det går att starta pgm:t med "Shortkeys". Detta ställs "inifrån" pgm:t efter att du loggat in. (Ja det är lösenords-skyddat!). Jag testade detta & ville ej ha det så pga säkerhet. Gick in i pgm:t & tog bort "shortkey-komb (CTLR+ALT+F6 tror jag det var). Dock glömde jag att avmarkera en ruta: "Use shortkeys". Wow! Alla tangenter på tangent-bordet blev en shortkey! Så fort jag tryckte på en bokstav så startdae en pgm:t ett inloggningsfönster. Innan jag kom på vad det var hade jag över 50 fönster igång! Försökte jag skriva in lösenordet i denna så startade ett nytt fönster & texten togs bort i 1:a fönstret. Fick starta Notepad & skriva in 1 bokstav, stänga 1:a fönstret, en till bostav & stänga fönstret osv tilss jag skrivit lösenordet & kopierat detta. Stänga alla fönster som ev var kvar, trycka på en tangent & klistra in med musen & klicka på OK, då kom jag in i pgm:t igen. Det tog 1 timme att lista ut & återställa. Enda buggen så långt & använt det i mer än 1 år.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...