Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Två nätverk


Dressman

Rekommendera Poster

Hej

 

Har en bärbar dator på jobbet där jag loggar in på en domän. Problemet är att jag har ett nätverk även hemma men där vill jag logga in med den arbetsgrupp som jag har hemma. Hur löser jag detta på enklaste sättet? Som det är i dagsläget måste jag manuellt ställa om IP-adresser mm. Det måste finnas ett enklare sätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill, på ett enkelt sätt, byta till arbetsgrupp, ipadresser osv, så finns Multinetwork Manager (www.globesoft.com).

Ska du bara byta dynamisk ipadress är det lättaste att skriva ipconfig /release och ipconfig /renew vid en dos-prompt (förutsätter nt/2k/xp, i 98 fixar man det via winipcfg).

Ska du skifta mellan fast och dynamisk ipadress (2k/xp, vad jag vet) så kan du skriva (för att få fast adress):

netsh interface ip set address "Local Area Connection" static x.x.x.x 255.255.255.0 y.y.y.y 1 (där x.x.x.x motsvarar din ipadress, och y.y.y.y är din def gateway)

netsh interface ip set dns "Local Area Connection" static z.z.z.z (ipadress till dnsservern).

Dynamisk adress återfås med:

netsh interface ip set address "Local Area Connection" dhcp

netsh interface ip set dns "Local Area Connection" dhcp

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

letar du lite i forumet, hittar du massor av inlägg just som ditt... sök lite på netswitcher så är halva jobbet gjort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...