Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Komma åt Session-variabeln från en klass?

Haren

Recommended Posts

Hej!

Att komma åt session-variablen från en sida eller en code-behind-fil är ju inga problem, kompilatorn fattar direkt vad Session är. Men hur gör man om man vill komma åt session-variabeln från en av mina egna klasser? Det hjälps inte att inkludera

using System.Web.SessionState;

utan jag får fortfarande felet att "The name 'Session' does not exist in the class or namespace MinLib.MinKlass". Nån som vet?

-------------------------------

/HAREN

"And never start a sentence with a conjunction"

Magnus Gladh

Har faktiskt inte en anning, men eftersom du inte skall göra så, så spelar det ingen roll.

Dina klasser du bygger upp skall vara självständiga till den grad att du skall kunna flytta från en Webapplikation till en windowsapplikation utan att behöva skriva om något i dem. Och det kan du inte om du lägger in Sessionshantering i dina klasser.

Vad har du tänkt att göra, det finns säkert ett bättre sätt än att behöva ha åtkomst till Session i dina klasser.

- Magnus

-----------------------------------------------------

Jag är inte kaxig, jag är bara så jävla bäst...

Jag har lagrat "undan" ett objekt i sessionsvariabeln som jag vill komma åt i en funktion i en av mina klasser. Men jag antar att det är bättre att jag hämtar objektet i code-behind-filen och anropar funktionen och skickar med objektet som en parameter.

-------------------------------

/HAREN

"And never start a sentence with a conjunction"

Magnus Gladh

Japp!

Rent programmeringsmässigt är det bättre eftersom du då inte binder dig att använda Sessioner till din klass.

- Magnus

Uhm, måste bara fråga. När hade du tänkt att man skulle använda Session variabeln om man inte skall inkludera den i någon klass?

Då går den ju aldriga att använda...

Magnus Gladh

Nu menar jag att ha inte skall inkludera dem i sitt affärslager.

Givetviss så skall sessionen användas i code-behind klassen och endast där, men då ar det heller inga problem att komma åt den eftersom contexten redan finns med där.

- Magnus

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...