Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Olagligt att driva en hub på Direct Connect??


bobby_digital

Rekommendera Poster

bobby_digital

Hej

 

Har ju varit mycket skriverier om att RIAA och BSA jagar piratkopior på DC nätverket.

 

Men hur är det egentligen. Är det olagligt att driva en hub på DC? Är det olagligt att "äga" en hub där man inte delar ut något själv utan ENBART driver den och inte tankar ner något själv.

 

Tacksam för svar

 

/bobby_digital

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, det beror nog på hur man tolkar lagen. Jag antar att det kan tolkas som medhjälp eller möjliggörande. Men det är oftast de stora utdelarna de är ute efter, inte hubägarna så vitt jag vet.

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är olagligt att sprida upphovsrättskyddat matrial, men inte olagligt att tanka ned. (Åtminstone i sverige) Rätta mig om jag har fel.

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bobby_digital

Sant. Det är olagligt att dela ut upphovsrättskyddat material men tanka ner är ok (än så länge).

 

Men att driva och administrera en hub borde inte vara olagligt då man inte själv delar ut någonting och därmed inte gör sig skyldig till upphovsrättsbrott. Det enda man gör är ju att ha en programvara snurrande på sin PC.

 

Eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet inte jag exakt vad det innebär att driva en hub på DC eftersom jag ínte har/har haft/kommer att ha DC installerat. Men det är kanske ett gränsfall som Cloudberry säger i //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=428107#428114

 

Själv delar jag faktiskt inget längre. Men det händer att jag laddar ned ibland med KazaaLite

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

[inlägget ändrat 2003-04-07 11:14:39 av [Esc]]

[inlägget ändrat 2003-04-07 11:14:51 av [Esc]]

[inlägget ändrat 2003-04-07 11:15:41 av [Esc]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Hej

Att driva en hub tycker jag verkar lite som att driva en tidning där man kan annonsera. Det kan ju bli stöldgods och mycket annat roligt...

Sen så har ju tidninen en/flera andra uppgifter medans en hub "bara" skall vara till för att användare skall kunna ta del av varandras filer.....

 

/Neox -(Patrik J)

"Gravitation can not be held responsible for people falling in love"
- citat av Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bobby_digital

Hehe ok så jag tolkar ditt svar med att det ÄR olagligt att driva en hub?

 

Till saken hör även att huben "skall" vara för spridning av EGEN musik men ok detta kan ju dock ej kontrolleras fullt ut ;)

 

Hubägaren borde inte vara skyldig att driva en hub då det är userna som är skyldiga till upphovsrättsbrott vid utdelande av sådant material och detta borde inte ligga på hubägarens ansvar.

 

Men ok det är ju mer sunt förnuft och har ju inte så mycket med juridik och göra men det hade varit intressant att höra vad svenska lagen säger. :)

 

/bobby_digital

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Mja, hade det varit olagligt hade nog redan antipiratbyrån stängt ner många avd em och jag har aldrig hört att någon hub skulle ha stängts ner.

 

Sen så känns den svenska lagstiftningen lite "gammal" dvs den verkar vara svår att applicera på detta område.

Men man skulle kanske kunna jämföra en hub med en hälarlokal.... :)

 

/Neox -(Patrik J)

"Gravitation can not be held responsible for people falling in love"
- citat av Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den svenska lagstiftningen har inte hunnit med att beakta om just hub-drivande är olagligt. Jag tror iofs att du kan driva din hub utan att åka fast. Men om det är moraliskt/etiskt rätt? Pja?

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har jag en annan undring:

Är det olagligt att ha en "öppen" ftp-server?

Det borde väl vara likställt med en DC-hub?

 

//Telle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bobby_digital

hehe hälarlokal :)

 

Jo nu skall det ju tilläggas att det inte är en STOR hub utan en mer "småskalig" historia runt 200 users.

 

Sen vad gäller moralen och om det vore etiskt rätt kan man diskutera och där vill jag nog hålla med [Esc] om att det är tveksamt! Men det är rätt kul ;)

 

/bobby_digital

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Pja, en DC-hub känns ändå lite mer som att den enbart används för att handha filer mellan användare medan en ftpserver inte behöver ha just olgaliga filer. Jag menar, säg att man håller på ett projekt, så kan man ju lägga upp projektet på en ftpserver för alla i gruppen(och andra) skall kunna ladda hem det. Här hade inget använt DC.

 

/Neox -(Patrik J)

"Gravitation can not be held responsible for people falling in love"
- citat av Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du veta hur svensk lagstiftning ställer sig till att just driva en hub, så är ju det enklaste sättet att polisanmäla någon som driver en hub. (Förslagsvis inte dig själv då...) Utan en polisanmälan så kan väl inte svensk lagstiftning göra så mycket?

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bobby_digital

Ja eller kontakta BSA för de verkar ju inte behöva varken polisanmälan eller nått utan verkar ta lagen i egna händer om man tittar på deras tidigare beteende.

 

/bobby_digital

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, fast inte ens BSA kan väl göra något rättsligt utan en polisanmälan?

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix. Det är helt olika. I fallet med FTP-servern så ligger materialet på din egen server, jämför med tex Napster... I fallet med DC-hubben ligger allt material på användarnas datorer. Du som ägare tillhandahåller inte ens en databas över vilka filer som delas ut så vitt jag vet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bobby_digital

Nej man hoppas ju inte det! Men tyvärr så verkar de ju inte bry sig om det själva.

 

Nåja att tanka ner piratkopierad spel,filmer,musik etc är olagligt och etiskt helt fel enligt min mening! Sen att det förekommer är det ingen tvekan om.

 

Frågan man kan ställa sig är vilket stänger de ner först? DC, IRC, Kazaa och liknande program? IRC är ju klart mest anonymt. Framförallt om man kör BNC :)

 

/bobby_digital

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bobby_digital

Korrekt!

 

Däremot kan ju script visa vad som finns att tillgå genom tex +album i mainchat. Däremot inte sagt att det finns på hubägarens dator. Bara ATT det finns att tillgå :) Men visst hubägaren har ingen databas över användarnas filer.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om en domstol skulle skilja mellan en Hubb och tex en BBS? Jag tror inte det.

 

Enligt det så kallade "BBS-målet" (NJA 1996:10) så betraktads en BBS som en elektronisk anslagstavla. För anslagstavlor gäller lagen om ansvar för elektronisk anslagstavla (1998:112).

 

Enligt den nämnda lagen så är den som tillhandahåller anslagstavlan ansvarig för vilket material som sprids genom denna.

 

Därför tycker jag att det inte är lagligt att tillhandahålla en hubb, som möjliggör spridning av upphovsrättsskyddad material.

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

[inlägget ändrat 2003-04-07 14:54:41 av TicoRoman (Almir)]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför tycker jag att det inte är lagligt att tillhandahålla en hubb, som möjliggör spridning av upphovsrättsskyddad material.

 

Sitter du i någon jury eller så? Annars så är det ju här kvalificerat struntprat och subjektivt tyckande?

 

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe nej då, jag sitter inte i någon jury. ;)

 

Läste bara en juridikkurs på högskolan där vi tog upp en del IT-relaterade "brott".

 

Fallet jag nämner är alltså riktig, och inte påhittad. En kille ansågs ha brutit mot lagen för att han tillhandahöll en BBS. Rätten ansåg att BBS var att anse som en elektronisk anslagstavla, därav "åkte han fast" enligt lagen om ansvar för elektronisk anslagstavla (1998:112).

 

Därför borde det här också vara olagligt. Haken är bara OM rätten skulle anse att även en Hubb är en elektronisk anslagstavla. Det vet jag inget om.

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

 

[inlägget ändrat 2003-04-07 14:58:42 av TicoRoman (Almir)]

[inlägget ändrat 2003-04-07 15:00:29 av TicoRoman (Almir)]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns tre alternaiv.

 

1. Du vill du vara laglydig:

- Du driver ingen dc hubb, du tankar inget du sproder inget

 

2. Du tycker artt det är ok med "file-sharing"

- Du fortsätter precis som nu

 

3. Du vill veta vad svensk lagstiftning anser om att driva en hub

- Polisanmäl en (din?) hub och ange att den hjälper till att sprida upphovsrättsskyddat matria. Referera gärna till >>"BBS-målet" (NJA 1996:10) "<< som TicoRoman skrev om.

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bobby_digital

Är inte "BBS-målet" mer anpassningsbart på ett forum? Finns ju en uppsjö av forum som delar ut och länkar till olagligt och upphovsrättskyddat material.

 

Även här på idg som är ett "seriöst" forum kan man ju få tips på både hacka accounts på w2k och länkar till clienter tex kazaa, dc++ med flera. Vad jag vet är det väldigt få som använder kazaa till att hämta linux distar tex ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet är det väldigt få som använder kazaa till att hämta linux distar tex ;)

 

Ajdå... Jag känner mig utpekad. Kanske därför jag hade sånt bry med att få igång den. :)

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...