Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bränna filer till DVD+RW


Sten

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har lite frågor som någon kanske kan hjälpa mig med…

Kör en ny maskin med DVD brännare (Philips) som bränner DVD+RW

 

1) Jag tänkte göra en back-up på mina mp3 filer men får problem i Nero (senaste versionen)

Hur jag än vänder och vrider så tycker den att jag har för lite utrymme trots att jag ligger

under 4,7 Gb. Jag har berättat att det är dvd som skall brännas och mätaren visar även detta.

Nån som har en lösning på detta, eller kanske tips på annat brännarprogram.

 

/HarryMis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte så hemma på DVD-bränning, och jag vet inte om man överhuvudtaget väljer Audio-CD i dessa fall? Men om det är det du gör så omvandlar ju Nero dina mp3-filer till .wav innan bränningen vilket resulterar i betydligt större filer. Om du i stället väljer att bränna Data-CD så behålls filformatet .mp3 och filerna behåller då också storleken.

 

Men, men. Jag får alltså poängtera att jag inte har riktig koll på DVD-bränning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar det om du bränner 3GB data då? För i så fall har du inte hållt dig under den reella gränsen (som är klart lägre än 4,7GB) precis som du inte får in 800MB på en 80-min-cd-skiva normalt...

 

...vidare tappar du väldigt mycket utrymme om du försöker bränna med packet-writing mot en cd-rw/dvd-rw (om det nu ens går ;)

 

Nero är bäst :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm...

Tack Bonzo, men jag försöker bränna i "dataformat"

 

Tack Weyland, jag greppar inte riktigt detdär med packet-writing och om jag förstod dig rätt så är en 4,7Gb dvd egentligen inte så stor när man väl skall bränna över filer?

Det enda jag egentligen vill göra är att föra över så många filer (mp3) som möjligt från en dator till en annan. De står inte fysiskt nära varandra så jag kan inte kabla över filerna. Skulle man sen vilja göra lite backup på övrigt material på datorn är det ju bra att veta hur det funkar!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...

Jag hittade följande på www.dvdrhelp.com

 

DVD-5 is a single sided single layer DVD that stores up to about 4 707 000 000 bytes and that is 4.38 GigaBytes where 1 kilobyte is 1024 bytes(4 707 000 000B / 1024 = about 4 596 679KB / 1024 = about 4489MB / 1024 = about 4.38GB) . Video DVD, DVD-R/W and DVD+R/W supports this format. Often referred to as "single sided, single layer".

 

Det borde ju förklara varför du inte får plats 4,7Gb på en dvd skiva...

 

//M

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...