Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bildplacering i hörnet


Tobben

Rekommendera Poster

Hej!

Hur får man en bild att ligga absolut längst upp i hörnet på en html-sida? (om man lägger in den som vanligt blir det ~4 mm från kantan).

 

Glad för svar antingen i kod eller Dreamweaver.

 

/Torbjörn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har nog förmodligen inte definerat marginalerna för sidan.

 

<body leftmargin="0" topmargin="0" marginwidth="0" marginheight="0">

 

---

Jocke

 

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra. ;)

 

Du har dom egenskaperna även om du trycker Ctrl + J eller Cmd + J På Mac, om du har en hyffsat ny Dreamweaver.

 

---

Jocke

 

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du möjligen varför min css inte fungerar också? jag har gjort den i dreamweaver, den är inkluderad i leftframe men "tar" inte...

 

scc:en ligger i "roten", leftrame ligger i html (jag har gjort genomstrukning och blinkning nu bara för att se om det fungerar)

 

Du hittar sidan på http://hem.passagen.se/etanolbil/index.htm

/Torbjörn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har bara definerat a:link. Om du har klickat på en länk, kommer den visas i Comic Sans, eftersom du har klassen "under" på body-taggen (hela dokumentet).

 

Prova att lägga in även detta i din css:

A:visited {font-family: arial, helvetica, geneva, sans-serif; font-size: 10pt; text-decoration: none; color: #0000FF}
A:hover {font-family: arial, helvetica, geneva, sans-serif; font-size: 10pt; text-decoration: none; color: #0000FF}
A:active {font-family: arial, helvetica, geneva, sans-serif; font-size: 10pt; text-decoration: none; color: #0000FF}

Visited är dom länkarna du redan besökt, hover är när du för muspekaren över länken och active är när du klickar på länken.

 

Egenskaperna för textfärg m.m får du givetvis välja själv ;)

 

---

Jocke

 

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen!

Jag börjar få lite ordning på det, är det så att .under gäller för hela leftframe, och att a:link osv är ytterligare specificering just för länkar osv?

 

(Jag tänkte ju från början använda dreamweaver men det verkar ju vara lättare manuellt)

 

Jag har kommit på att ett av mina problem verkar vara att det inte funkar i mozilla, kan det vara så? (version 1.3), det vill jag absolut att det ska göra. Den ska ju motsvara nya netscape så det borde väl gå att lösa?

 

/Torbjörn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag börjar få lite ordning på det, är det så att .under gäller för hela leftframe, och att a:link osv är ytterligare specificering just för länkar osv?

Ja, .under gäller för hela framen, men obesökta länkar tar a:link hand om. Kruxet är när du väl klickat på dom går dom inte under klassen a:link längre, utan a:visited.

 

(Jag tänkte ju från början använda dreamweaver men det verkar ju vara lättare manuellt)

Lär dig css-hanteringen i Dreamweaver, jag tycker den är lysande när man väl har lärt sig den.

 

ag har kommit på att ett av mina problem verkar vara att det inte funkar i mozilla

Vad är det som inte funkar?

 

---

Jocke

 

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nu har jag hittat rätt i Dreamweaver också, det var inte helt logiskt (för mig iaf)

 

Det som inte funkar är att besökta länkar inte får något särskilt format. Det verkar dock hänga på just Mozilla eftersom det inte fungerar på några andra sidor heller.

 

/Torbjörn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...