Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Frågor angående Sony STR-DE485, div. högtalar- och


Murvel

Rekommendera Poster

Hej,

 

 

Jag har nyligt beställt en widescreen TV, en DVD samt surroundljudpaket för att skapa mig en liten hemmabio. Har några frågor angående det jag har beställt och diverse konfiguration. Jag är rookie på detta område så ni behöver inte skratta åt mina frågor :).

 

Ljudpaketet består av en sub och 5 satelliter, men nu är det så att jag redan har två st golvhögtalare (ca 90cm höga). Det jag undrar då är om jag kan koppla in både golvhögtalarna för att ha på golvet samt satelliterna för att ha lite högre upp, i samma höjd som centerhögtalaren som kommer att placeras ovanför TV'n. Är detta möjligt? Och om det är möjligt, blir ljudet sämre för att man kopplar in dubbla högtalare som frontar? Isf, hur mycket påverkar det ljudbilden?

 

Går det att koppla ljudet från datorn till recievern (Sony STR-DE485) så man kan använda datorn som musikkälla, har alltid använt datorn till musik-uppspelning så det skulle vara trevligt om det gick. Behöver man några speciella kablar då? Hur fungerar det?

 

Går det att använda hela ljudpaketet även när man ser på vanliga kanaler på TV'n och inte bara när man ser DVD? Något speciellt jag behöver tänka på där? Kopplingar? Behöver extra kablar?

 

Tacksam för snabba och informativa svar.

 

Mvh Kenneth 'Murvel' Enberg

 

[inlägget ändrat 2003-04-06 02:49:19 av Murvel]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om DVDn och receivern stödjer det, så koppla ihop dem med en optisk kabel. Inte så många sladdar då :)

 

/Jocke

 

"Shit! What? Rollers. No? Yeah. Shit!" - Blues Brothers

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Skall se om vi inte kan svara lite på dina frågor:

 

Sjölvklart tycker jag du skall koppla in dina golvhögtalare som fronthögtalare. Är det däremot så att de har en grov/djup bas bör du kanske tänka på att endast använda suben som medföljde paketet, allt för att inte störa basåtergivningen korrekt. Är det däremot så att högtalarna inte återger alltför kraftig bas tycker jag du skall använda dem.

 

På frågan om du skall koppla in 2 satelliter och använda som extra 'front' vill jag rekommendera att om du gör detta försöka placera dem 'vid sidan' av rummet, dvs att du placerar dem nånstans mittemellan front & bakre satellit (för att utvinna ytterligare surroundkänsla). Tänk bara på att du får ingen extra kanal på detta sätt (såvida du inte har 7.1 på recievern) utan bara 2 extra ljudkällor i rummet. Märk oxå att du inte bör koppla dem i samma kontakt bak på recievern som fronthögtalarna då de med största säkerhet 'arbetar' i olika frekvens. Har du uttag för extra högtalare, använd de istället.

 

Visst kan du koppla datorn till receivern, köp en 3,mm:s ljudkabel på Clas Ohlson eller liknande, koppla från ljudkortet till någon av receiverns lediga ingångar. (Phono bör vara ledigt såvida du inte lirar gamla kakor fortfarande, eller att receivern inte har phono, de nya brukar inte ha det). Tänk på att alltid stänga av receivern när du drar i kablar på ljudkortet ett kopplar in/tar bort kablar. Receivern innehåller en skaksäkring som slår av sig själv vid för 'onaturligt höga felljud'. Går att byta men du måste lämna in receivern.

 

Visst kan du använda hela ljudpaketet vid tv-tittande, men, det är inte ofta den analoga tv-kulturen visas i dolbydigital eller dolby prologic (flerkanaligt digitalt ljud). Ljudet blir med analog samma ljud i alla kanaler, dvs ingen 'splittning ' av ljudkällorna.

 

Jag vet inte vilka utgångar din TV har men de brukar finnas minst 2 scart + någon typ av bild/ljud kontakt såsom S-video mm. För att enkelt koppla tv:n till receivern använd scart eller vanliga RCA-kablar (kablarna som har röd/vit hölje, kan även vara svart/vit på gamla modeller) och koppla till TV/SAT ingången på receivern. Klart!

 

Kabeltips: Lägg alltid några extra kr på kablarna, dessa ger dig både bättre bild och ljud. Fråga gärna någon riktig 'expert'. (Inte SIBA/ONOFF mm). Bor du i Göteborg kan jag rekommendera Tele-Hå på Skanstorget, ett riktigt bra utbud och duktiga säljare.

 

Glöm inte att experimentera ordentligt med utplacering av högtalare, vrid å vänd på alla möjligheter tills du finner just din inställning som passar dig.

 

Det var allt - eller inget.

 

.Morpheus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan du använda hela ljudpaketet vid tv-tittande, men, det är inte ofta den analoga tv-kulturen visas i dolbydigital eller dolby prologic (flerkanaligt digitalt ljud). Ljudet blir med analog samma ljud i alla kanaler, dvs ingen 'splittning ' av ljudkällorna.

För att förtydliga så är alltså Dolby Digital just digitalt men Pro Logic är analogt.

 

Hur menar du med "samma ljud i alla kanaler"?

 

---

Jocke

 

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...min förklaring är att ett surroundljud (som normalt är det som kommer från tv:n) inte använder 5.1 kanaler utan använder stereokanaler, detta innebär att du inte använder en kanal för tal, 1 kanal för sub osv...

 

Detta klarar normalt sett inte dagens tv-sändningar, såvida du inte kör comhem's digitalbox å använder deras sändningar.

 

Skall du kunna använda 5.1...6.1 lr liknande är det i digitalform som gäller.

 

 

.Morpheus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, då förstår jag bättre hur du menade :)

 

---

Jocke

 

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

Jag har inte fått hem paketet än, men jag beräknar leverans nu i slutet på veckan. Kommer att testa nu under helgen med era tips, tack så mycket.

 

Mvh Kenneth

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...