Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

fetch_object vs. fetch_array


Pontus östlund

Rekommendera Poster

Pontus östlund

Jag har börjat använda mysql_feth_object istället för mysql_fetch_array. Anledningen är att jag tycker det är en smidigare syntax. Nu är det så att min egen utvecklingsserver är en ganska långsam rackare och jag tycker mig se att mysql_fetch_object är långsammare än mysql_fetch_array. Eventuella skillnader märks knappast på en RIKTIG server, vilket är fördelen med att ha en gammal sunkburk; man ser vad som går fort och vad som går segt ;)

 

Är det nån som har en bekräftelse på detta, eller är det bara något jag fått för mig?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så som du säger; mysql_fetch_object() är långsammare än mysql_fetch_array().

 

Detta beror på att det tar mer datorkraft att initiera ett objekt än en matris, pga. dess mer komplexa uppbyggnad.

Som att jämföra med att det tar längre tid att bygga ett flygplan än en bil, men båda kan ju innehålla en passagerare. ;)

 

Sedan bör man faktiskt inte använda mysql_fetch_array() heller egentligen, då även den är onödigt långsam.

Istället ska man använda mysql_fetch_assoc() eller mysql_fetch_row() beroende på om man vill ha en associativ matris eller numerisk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus östlund

Okej, hygglo. Synd att det ska vara så för rent syntaxmässigt tycker jag objektorienteringen är mycket smidigare. Man får väl använda efter mål. Är det lågbelastade grejer man gör kvittar det ju eftersom skillnaden då knappast lär uppfattas, och då kan det ju vara skönt att köra efter smidighet ;)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...