Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

En licens - två datorer


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

Hejsan!

 

Funderar på en sak som säkert tagits upp tidigare, men jag slår till och frågar igen. ;)

 

En släkting till mig vill gärna ha XP, men har inte råd att köpa det själv just nu. Denne undrar om inte jag kunde installera mitt XP i dennes dator. Jag menar att det inte går för att aktiveringen stoppar det där.

 

Hur är det? Kan jag egentligen installera XP på min släktings dator utan problem?

 

Har läst innan på eForum att aktiveringen av XP är det lite si och så med. Det talades tidigare om att XP bara skulle kunna gå att installeras om ett X antal gånger innan man fick kontakta MS för att få ny aktiveringskod. Jag har förstått efter att ha läst om det på eForum att en del lyckats installera om XP flera gånger utan problem.

 

Om jag sedan bygger en burk till och vill ha XP på den burken hemma hos mig. Hur går det? Måste jag då köpa ett nytt XP med en licens till?

 

Lite snurrigt, tycker jag. :)

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag egentligen installera XP på min släktings dator utan problem?...Måste jag då köpa ett nytt XP med en licens till?

En licens per dator om jag förstått allt rätt.

Då jag byggde min nya så avinstallerade jag XP på den gamla. Några problem med att aktivera XP på den nya hade jag inte, trots att allt var nytt jämfört med gamla XP-datorn.

Och antal aktiveringar verkar inte vara begränsade som det sades då XP lanserades.

Jag har aktiverat min licens snart 15 gånger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Tack för ditt svar!

 

Så du menar alltså att min släkting måste köpa XP själv då med andra ord.

 

I övrigt om jag förstått ditt svar rätt, så kan jag installera om XP på min dator hur många gånger som helst.

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Hur är det? Kan jag egentligen installera XP på min släktings dator utan problem?

 

Tekniskt sett är det inga större problem. Men enligt de licensvilkor du redan accepterat, så får du inte.

 

Om jag sedan bygger en burk till och vill ha XP på den burken hemma hos mig. Hur går det? Måste jag då köpa ett nytt XP med en licens till?

 

Jag har för mig att man kan köpa extralicenser lite billigare. Annars är det som alltid - en dator = en licens.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Spärras inte XP på dator A om man installerar XP (samma en-användar-licens) på dator B?

 

(Underförstått att det inte är en företagsversion av XP, utan en "vanlig", och att datorerna är uppkopplade på internet)

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Tackar för era svar!

 

Jag har en vanlig hemmalicens.

Kör XP Home.

 

Spärras inte XP på dator A om man installerar XP (samma en-användar-licens) på dator B?

 

Verkar inte så, eftersom en arbetskamrats dotter kör en bränd version av XP. Det är ett XP som dotterns pojkvän bränt till henne. Enligt dottern fungerar hennes XP perfekt. Pojkvännen använder XP-versionen som dottern (flickvännen) använder samma av.

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

[inlägget ändrat 2003-04-05 21:09:19 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...