Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med xvid-codec


Linus1

Rekommendera Poster

Jag har några filmer där bilden inte uppdateras riktigt. Vid varje klipp ligger den gamla bilden kvar och allt är en enda sörja!

Jag har Nimo Codecpack 5 build 8 installerat.

 

I GSpot får jag följande medelande.

"Format:XviD, 4cc:XVID

 

GSpot has found ffd MPEG-4 Video Decoder, which is installed om your system, is a compatible with this format; based on that, the video for this file should play fine.

 

DirectShow is apperently able to play the file as well (see "DirectShow Render", below), though it has selected a different codec, the ffdshow MPEG-4 Video Decoder --> DirectVobSub (auto-loading version)--> Subtitle Mixer, -- no further information is available on the 'discrepancy' -it is unlikely to be problem, though´"

 

 

Någon som har någon idé på hur jag kan åtgärda problemet. Finns det någon annan codec som jag kan ladda ned, och i så fall var?

 

mvh Linus

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns vissa problem med Xvid. Hos mig var det en codec som trodde sig klara Xvid, men inte riktigt gjorde det. Sade då åt den att inte ta hand om Xvid, och vipps fungerade det...

 

Men, har sagt till mig att det ska finnas en fix hos:

http://www.divx-digest.com

 

men inte hittar jag den :(

 

Nåja, om du kan se vilken codec det är som tar hand om Xvid, om det är samma som för mig, så kan du enkelt bocka av rutan "Xvid", och den ordinarie Xvid-codecen tar över.

 

/T

 

[inlägget ändrat 2003-04-05 10:53:51 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack vare programmet GSpot vet jag vilken codec som nu används. Var kan jag bocka av Xvid för denna codec?

Är det i control panelen eller är det något speciellt program?

 

/Linus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det i control panelen eller är det något speciellt program?

 

Hej,

 

Testa ffdshow, http://cutka.szm.sk/ffdshow/

 

 

.dune.

----------------------------------------------

push@A,$_ for reverse q.e...q.n.;for(@A){$_=unpack(q|c|,$_);@a=split//; shift@a;shift@a if $a[$[]eq$[;$_=join q||,@a};print $_,$/for reverse @A

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var kan jag bocka av Xvid för denna codec?

Är det i control panelen eller är det något speciellt program?

 

Ja du, det undrar jag också. Dock vet jag hur jag gjort. Jag installerar av gammal vana DivXG400. Egentligen är det anpassat för Matrox G400 kort, men det fungerar utmärkt även med i mitt nuvarande system med GeForce4 kort.

 

DivXG400 lägger sig som ett filter någonstans i kedjan som tillslut ger en filmbild på skärmen och presenterar snyggt och enkelt övriga delar i kedjan. Därigenom kan jag ex.v. välja den codec som är aktiv och anpassa dess beteende.

 

Jag har absolut ingen aning hur man kan få upp infon/inställningarna för codecarna på annat sätt. Det är en helt annan information där än vad som finns via kontrollpanelen.

 

Ja, nu har jag kollat, det var ffdshow MPEG-4 Video Decoder som tog hand om Xvid och skapade gröna fält. Nu tar Xvid självt hand om Xvid.

 

Ta gärna en titt på den här bilden:

 

http://w1.876.telia.com/~u87618716/ffshow.jpg

 

och säg mig hur jag kan nå denna på annat sätt än via DivXG400.

 

/T

 

[inlägget ändrat 2003-04-05 20:19:05 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske ni missat, eller är det ingen som kan svara på min lilla undran?

 

Hur får man fram konfigurationsverktygen för de olika codecarna man har i datorn. Visst, det finns en väg genom kontrollpanelen, men där får man inte fram alla inställningar. Idag kan jag får fram infon om just den codec som används för stunden via tilläggsprogrammet DivXG400. Se denna bild:

 

http://w1.876.telia.com/~u87618716/ffshow.jpg

 

Hur får man fram denna konfigurationsdetalj annars?

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...