Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ta emot mail på nallen?


Eminos

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en mobiltelefon som man kan ta emot email på (Sony CMD-J5)...jag tänkte utnyttja den funktionen...

 

Man måste tydligen mata in massa användarnamn och grejer och något telefonnummer som man runger upp lr liknande...

 

Nu undrar jag hur det funkar?...:)

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

 

Om inte sony har något helt unikt system så är det du behöver en WAP- eller GPRS-anslutning. Hör med kundtjänst hos din mobiloperatör.

 

För att sedan kontrollera mailen så behöver du såklart kontouppgifterna, men det har du listat ut gissar jag :)

 

 

.dune.

----------------------------------------------

push@A,$_ for reverse q.e...q.n.;for(@A){$_=unpack(q|c|,$_);@a=split//; shift@a;shift@a if $a[$[]eq$[;$_=join q||,@a};print $_,$/for reverse @A

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte sony har något helt unikt system så är det du behöver en WAP- eller GPRS-anslutning.

 

Jahaaa...är det WAP-inställningarna jag ska knappa in...ok...tack...ska prova senare...:)

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kom precis på att det blir jäkligt dyrt att WAPA när man ska skicka och ta emot mail...

 

Kan man skicka och ta emot mail via SMS?

 

Jag har Comviq kontantkort...

 

/Eminos

 

[inlägget ändrat 2003-04-04 22:28:49 av Eminos]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kom precis på att det blir jäkligt dyrt att WAPA när man ska skicka och ta emot mail...

 

Kan man skicka och ta emot mail via SMS?

 

Man kan ta emot mail via SMS om man trixar lite, fast det blir oftast en dyr lösning det med.

 

Comviq har fortfarande (vad jag vet iaf) gratis provperiod på GPRS vilket låter som det du letar efter. Jag har för mig att Sonys telefon stödjer GPRS...

 

 

 

.dune.

----------------------------------------------

push@A,$_ for reverse q.e...q.n.;for(@A){$_=unpack(q|c|,$_);@a=split//; shift@a;shift@a if $a[$[]eq$[;$_=join q||,@a};print $_,$/for reverse @A

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ta emot mail via SMS om man trixar lite, fast det blir oftast en dyr lösning det med.

 

Jag har för mej att Comviq hade nån mail till SMS lösning...men det kanske jag drömde...

 

Jag har för mig att Sonys telefon stödjer GPRS...

 

Nej, inte den telefonen som jag har..annars vet jag att det vore den bästa lösningen...

 

Någon som vet hur länge det kommer att vara gratis med GPRS, och hur det är med GPRS från utlandet?

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att det oftast inte går att skicka mail från andra operatöresrs nät än det som man har e-post kontot hos.

 

 

Jag har för mej att Comviq hade nån mail till SMS lösning...men det kanske jag drömde...

 

Jo, det har dom, kanske ingen tjänst man skyltar med idag, den var ny 1996 typ ;)

 

tänk på att du betalar per motagna SMS dvs. får du många mail får du många SMS vilket blir en dyr mobil räkning.

 

smidigast är att göra ett nytt "data konto" hos samma ISP som man har mailen.

 

tex. home.se de flesta ISP stödjer V110 som är mobil. standard vid "GSM" anslutning.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aaa!...kan det vara för att det är ganska sent på kvällen kanske, men jag fattar inte mycket av det du skrev Stoffe...sorry...:)

 

Det jag fattar är att det blir dyrt, vilket jag vill slippa...

 

Har ni förslag på andra lösningar som gör att man kan hålla kontakten (Internet <-> Mobil)...?

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mej att Comviq hade nån mail till SMS lösning...men det kanske jag drömde...

Comviq har den tjänsten fortfarande. Och det kostar 25 kronor/månad.

Har själv den tjänsten på mitt tjänsteabonnemang (Tele2/Comviq).

 

Tänk på att det oftast inte går att skicka mail från andra operatörers nät än det som man har e-post kontot hos.

Min erfarenhet är att det fungerar oberoende av operatör.

 

 

tänk på att du betalar per motagna SMS dvs. får du många mail får du många SMS vilket blir en dyr mobil räkning.

Stämmer det? Jag har inte blivit debiterad för mottagna SMS-mail.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från Comviq kontantkortsmanual:

Med tjänsten IQ E-post har du som Comviq Kontantkund möjligheten att skicka e-post via din mobiltelefon.

Att sända e-post är lika lätt som att sända textmeddelanden. Börja med att skriva mottagarens e-postadress i textmeddelandet följt av ett blanksteg och därefter meddelandetexten. Tecknet @ kan ersättas av ? och tecknet _ kan ersättas av (u) i adressen. Välj sedan "sänd meddelande" eller motsvarande, knappa in telefonnummer 100 och tryck ok. ...

 

Läste oxå precis att det kostar 1.25 kr att skicka E-post via SMS...

 

Nu är problemet löst åt ena hållet, nu ska jag bara lyckas ta emot SMS från mail/internet...

 

/Eminos

 

[inlägget ändrat 2003-04-05 11:49:53 av Eminos]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har letat som en galning på nätet efter sajter där man kan skicka SMS ifrån...även provat en hel del...ingen funkar som det ska...

 

Men jag har flera gånger sett på olika sajter att det ska gå att skicka SMS via mail i formatet <telnummer@sms.comviq.se> ...är det någon som känner till något om detta?...det verkar oxå vara gratis...fast jag har inte lyckats få igång det...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SMS-tjänsten hooya.com har ett alternativ där du kan skicka e-post till en viss adress för att få det till ett sms. Dock är syntaxen lite krånglig osv men SMSen är "relativt" billiga, ca 40 öre/sms har jag för mig.

 

Till detta kan du köpa alfanumeriska sändare och lite annat smått och gott :)

 

 

.dune.

----------------------------------------------

push@A,$_ for reverse q.e...q.n.;for(@A){$_=unpack(q|c|,$_);@a=split//; shift@a;shift@a if $a[$[]eq$[;$_=join q||,@a};print $_,$/for reverse @A

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

telnummer@sms.comviq.se ...är det någon som känner till något om detta?

För att det ska kunna gå att ta emot på det sättet måste mottagaren ha tjänsten att kunna ta emot mail och för det tar Comviq 25 kronor som jag tidigare skrev. I Telia-abonnemang ingår visst mail till mobilen i abonnemangen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att det ska kunna gå att ta emot på det sättet måste mottagaren ha tjänsten att kunna ta emot mail och för det tar Comviq 25 kronor som jag tidigare skrev. I Telia-abonnemang ingår visst mail till mobilen i abonnemangen.

 

Även vodafone har denna funktionen, kallad euromail. :)

 

 

 

.dune.

----------------------------------------------

push@A,$_ for reverse q.e...q.n.;for(@A){$_=unpack(q|c|,$_);@a=split//; shift@a;shift@a if $a[$[]eq$[;$_=join q||,@a};print $_,$/for reverse @A

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...men SMSen är "relativt" billiga, ca 40 öre/sms har jag för mig.

 

F*n, vad allt ska kosta nu för tiden...jag kommer ihåg när jag kunde både skicka och ta emot SMS från ICQ helt gratis, t.o.m. svara till ICQ-användaren via SMS, oxå det helt gratis...*suck*...det var tider det...:)

 

Det finns ju massor med sajter där man kan skicka gratis SMS till utländska operatörer, men inte så många (inga alls verkar det som) svenska...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F*n, vad allt ska kosta nu för tiden...

 

Jag har det rätt bra, i mitt vodafone-abbonemang så betalar jag 65 för 2 mb GPRS-data, så istället för att betala 1.5 kr/sms så använder jag GPRS för att skicka iväg mail till hooya.com som sedan skickar mitt SMS för 40 öre/st. :)

 

Det _tråkiga_ i sammanhanget är ju att alla operatörer har slagit av SMS via GRPS, då hade det varit riktigt billigt!

 

 

.dune.

----------------------------------------------

push@A,$_ for reverse q.e...q.n.;for(@A){$_=unpack(q|c|,$_);@a=split//; shift@a;shift@a if $a[$[]eq$[;$_=join q||,@a};print $_,$/for reverse @A

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok...det kostar alltså hos Comviq...*suck*...det är inga stora pengar det handlar om, men jag orkar inte beställa det när jag bara behöver det i Juli månad då jag är utomlands...

 

Om någon har nån bra lösning, så fram med det...:)

 

/Eminos - Som nästan är lite sur på Comviq...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att det fungerar oberoende av operatör.

 

Va bra! :) mina ISPs har spärat sina SMTP servrar från IP utanför deras egna nät. (vilket jag oxå skulle gjort, minskar risken för missbruk mycket)

 

Stämmer det? Jag har inte blivit debiterad för mottagna SMS-mail.

 

Tydligen inte, var längesen jag använde en sådan tjänst ;-)

 

Om någon har nån bra lösning, så fram med det...:)

Tycker fortfarande min lösning med gratis konto hos home.se är den bästa lösningen ;)

 

Köra IMAP sänker oxå den tid du är uppkoplad, då då sliper tanka ner alla SPAM mail och andra mail du inte är intreserad av.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men jag orkar inte beställa det när jag bara behöver det i Juli månad då jag är utomlands...

Kolla med Comviqs kundtjänst för hur lång tid du måste binda dig IQ-mail (ta emot mail i telefonen). Kanske det räcker med en eller tre månader. Och hur lång uppsägningstid det är.

 

Vill tillägga att det är ingen höjdare med att kunna ta emot mail via SMS i telefonen. Det finns en teckenbegränsning på 160 st. Och en del av dessa tecken går åt till mailadress/header, ärende. Så till själva mailet är det inte så många tecken kvar. Det är frustrerande att inte kunna läsa särskilt mycket av mailet. Det gäller att få mailavsändaren att fatta sig kort.

Möjligen finns någon variant för att kunna utöka antal tecken. Men det har jag inte lyckats med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en teckenbegränsning på 160 st.

 

Finns samma begränsning om jag använder mail-funktionen i min telefon?...alltså den som Stoffe-2k tycker att jag ska använda...

 

Om jag använder mail-funktionen i telefonen (via WAP/GSM), måste jag då vara uppkopplad när jag läser/skriver mailet?...jag vet att jag måste vara "online" medans jag tar emot och skickar...

 

Finns det andra mail än home.se som jag kommer åt från min mobil...jag får inte det användarnamnet som jag vill ha...dessutom så måste man vänta i 2 dagar innan det funkar...

 

Det bästa vore att använda min nuvarande hotmail-adress, fast göra så jag bara tar emot mail från vissa personer i nallen...går det?

 

/Eminos

 

[inlägget ändrat 2003-04-05 18:30:41 av Eminos]

[inlägget ändrat 2003-04-05 18:33:11 av Eminos]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns samma begränsning om jag använder mail-funktionen i min telefon?...alltså den som Stoffe-2k tycker att jag ska använda...

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av det då jag använder GPRS och mail. Men en gissning är att det inte är en sådan begränsning.

Tror heller inte att du måste vara uppkopplad för att läsa/skriva. Så är det med GPRS. Du laddar ner mailet och spara i telefonen för att kunna läsa vid behov. Samma när du skriver. Du kan skriva ett mail och lägga i utkorgen eller utkast och skicka senare när du kopplar upp dig.

 

Vi får väl hoppas att Stoffe-2K läser och svarar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det som du skriver så låter det bra...

 

Fast det är ganska dyrt o wappa från utlandet (märkte jag för några år sedan)...:)

 

Om man inte kan använda hotmail och bara ta emot mail från vissa personer, så vill jag ha tips på andra mail (nää, vad f*n hetere?) som man kan kolla i nallen (pop3/smtp)...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man inte kan använda hotmail och bara ta emot mail från vissa personer, så vill jag ha tips på andra mail (nää, vad f*n hetere?) som man kan kolla i nallen (pop3/smtp)...

 

http://www.emailaddresses.com finns en hel del att välja mellan. Som varit uppe här tidigare i tråden så är home.se relativt pålitliga och bra. :)

 

 

 

.dune.

----------------------------------------------

push@A,$_ for reverse q.e...q.n.;for(@A){$_=unpack(q|c|,$_);@a=split//; shift@a;shift@a if $a[$[]eq$[;$_=join q||,@a};print $_,$/for reverse @A

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, försöker nu komma åt mitt tiscali konto från nallen...

 

Den vill ha nån DNS-server?...var sjutton får jag tag på den?

 

I WAP-inställningarna är DNS-knappen grå (avmarkerad), den används alltså inte när jag WAPpar, men i epost-inställningarna så vill han ha en DNS...*suck*

 

/Eminos

 

[inlägget ändrat 2003-04-05 20:18:43 av Eminos]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag matat in alla uppgifter i nallen som dom står på Comviqs hemsida (inkl DNS)...jag får följande felmeddelande när jag försöker komma åt mailen (lr skicka)...:

Din nätverksoperatörs domännamns-system kan inte lokalisera den konfigurerade e-post servern just nu.

Detta kan vara ett temperärt problem, försök igen senare. Om problemet kvarstår, kontakta din serviceleverantör för instruktioner.

 

Tips?

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...