Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgradera BIOS?


Sallah2

Rekommendera Poster

Lite bättre kan du väl svara? Det är visserligen freadag idag...

 

1: Vilken processor du har spelar ingen roll.

2: Uppgradera enbart om du har en orsak att göra det - det är inte riskfritt.

3: Du behöver veta vilken version av moderkort du.

4: Ta reda på vilken version av BIOS du har, jämför detta med existerande uppgraderingar.

5: LÄS INSTRUKTIONERNA NOGA, de som följer med BIOS filen och det flash program du behöver.

 

Obs, om det du är osäker, läs intruktionerna en gång till, kontrollera att det verkligen är rätt fil du laddat hem. Det är inte svårt, men om det går fel så kan du inte själv reparera det.

 

/T

Javisst ja, bra att inlkludera denna länk

SiSoft Sandra är skiclig på att lista ut vad en dator består av, ladda hem gratisversionen:

http://www.sisoftware.co.uk

[inlägget ändrat 2003-04-04 19:43:23 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta en titt på länken jag skrev,

Det jag som behöver är inte den nyaste..utan den som är näst nyast... den som fixar AMD Xp 2600+ (333)

Gör den nyaste också det??

Dum fråga kanske men men??!

För jag kan ej köra min dator på max prolle och max ramminne...

CPU max: 2600+ 333mhz fsb

Minne: 512DDR PC3200 400mhz

 

kör nu på:

CPU: 2600+ 266mhz fsb

minne: 512ddr pc2700 333mhz

 

Därför jag skall byta bios... Kan man inte installera BIOS genom att lägga in filen man laddar ner i en diskett och sedan boota med den???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar inte så svårt..

Om det nu är rätt moderkort och rätt BIOS du har hittat så:

 

* Ladda hem filen.

* Skapa en DOS-startdisk.

* Packa upp filerna till disketten.

* Läs igenom filerna, instruktioner där

* Starta datorn med disketten.

* Kör antingen filen "runme.bat" eller följ instruktionerna.

 

Kan alltid vara bra att skapa en backup av nuvarande BIOS innan man skriver nytt.

Avbryt aldrig skrivningen till BIOS.

Hoppas du är helt säker på att det är rätt BIOS du skriver in.

Kan finnas en jumper/inställning på moderkortet som förhindrar skrivning till BIOS. Ta bort den.

 

 

Och självklart stöder den nya BIOSen allt som den gamla stöder... Och om nu inte, då borde det ändå inte orsaka något problem.

 

Lycka till!

 

/T

 

alltid lite nervös när jag hjälper med BIOS. Det är inte svårt att uppgradera, men om det går fel...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Kan alltid vara bra att skapa en backup av nuvarande BIOS innan man skriver nytt"

 

Hur gör man det då?

 

"Kan finnas en jumper/inställning på moderkortet som förhindrar skrivning till BIOS. Ta bort den."

 

Hur vet jag om jag har? Och hur tar jag bort?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Kan alltid vara bra att skapa en backup av nuvarande BIOS innan man skriver nytt"

 

Hur gör man det då?

Funktionen finns med största sannolikhet i flash programmet. Du får välja ett filnamn sedan kopieras BIOS'et över till disketten.

 

"Kan finnas en jumper/inställning på moderkortet som förhindrar skrivning till BIOS. Ta bort den."

 

Hur vet jag om jag har? Och hur tar jag bort?

Prova först! ...fungerar det inte så kolla manualen på moderkortet! Kan vara en liten överkoppling eller en liten strömbrytare (DIP switch) på kortet.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Kan finnas en jumper/inställning på moderkortet som förhindrar skrivning till BIOS. Ta bort den."

 

Hur vet jag om jag har? Och hur tar jag bort?

 

Om det finns, då bör det finnas en notering i manualen till ditt moderkort.

 

"Kan alltid vara bra att skapa en backup av nuvarande BIOS innan man skriver nytt"

 

Hur gör man det då?

Om du kör bat-filen som rekommenderas så skapas ingen backup. Backupen är inte nödvändig, men den skadar inte att ha. Annars finns som sagts funktionaliteten med största sannolikhet i Flash-programmet.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...